Mijn veulen is te sterk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XMarije

Mijn veulen is te sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 15:21

Hey,
Mijn veulen is nu 8 maanden oud en hij is al heel sterk.
Nu heb ik een probleem want als ik hem in de wei doe dan gallopeerd hij altijd heel hard de wei in met zijn touw nog om en ik kan hem niet tegenhouden want hij is te sterk.
Weten jullie misschien een oplossing?

Alvast bedankt,
Groetjes Marije!

Bacardyx

Re: Mijn veulen is te sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:23

je hebt van die speciale halsters met zo een kleiner touwtje eraan zo dat als die weg rent er niet op staat.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:24

kan je je laten helpen door een volwassene. Je veulen moet leren dat hij, als hij door het hek is eerst moet omdraaien met zijn hoofd naar het hek, hek dicht en dan pas los gemaakt wordt en dan weg mag

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:26

ik ga mee met bovenstaande hij word namelijk alleen nog maar sterker , ik laat eingelijk nooit los als ze zo jong zijn buikschuif er nog liever achteraan, wat dan soms el eens gebeurd

XMarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 15:37

Bedankt voor jullie tips ik ga nu met mijn vader naar het veulen om er mee te oefenen dat hij dat leert.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:41

leer eerst het veulen aan het halster lopen, zonder dat je naar de wei gaat. dit zal hij nog niet kennen.
hij moet op ieder moment kunnen stoppen, als jij dat doet en opzij gaan als jij dat wilt en achteruit, ed.
dat kun je je veulen spelenderwijs echt al leren.

het heeft overigens helemaal niks met kracht te maken, maar met consequent zijn.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:42

driebergen schreef:
leer eerst het veulen aan het halster lopen, zonder dat je naar de wei gaat. dit zal hij nog niet kennen.
hij moet op ieder moment kunnen stoppen, als jij dat doet en opzij gaan als jij dat wilt en achteruit, ed.
dat kun je je veulen spelenderwijs echt al leren.

het heeft overigens helemaal niks met kracht te maken, maar met consequent zijn.

ik ben het hier volledig mee eens. al denk ik dat het bij het veulen niet alleen consequent is maar ook speelsheid van het veulen en het niet snappen dat die eerst moet wachten.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:46

Zo 1 heb ik ook op stal staan. Een volwassen paardje, die heeft me al eens aan d'r halster meegelseurd.

Nu doe ik het halstertouw rond 'r neus en als ze gaat hangen aan het halster, geef ik een rukje aan het touw. Niet de allervriendelijkste manier, maargoed, aan het touw meegesleept worden door een bokkend paard hoeft je ook maar 1x te overkomen :o

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:47

en doordat het onbekend is met een halster zal hij toch eens proberen los te komen en als dat lukt is dat geen goede basis dus het heeft wel wat met kracht te maken want een veulen kan met twee dagen al best wel heel sterk zijn
lees wel trek nooit een veulen voorruite of op zij is heel slecht voor zijn jonge nog zachte lijfje , als een veulen zich los probeert te rukken loop ik er met geringe druk achteraan totdat duidelijk is dat ie niet loskomt maar mijn laatste veulen was al zo groot en sterk dat ik uit evenwicht kwam tijdens een uitbreek poging met als gevolg dat er werd gebuikschuivert , maar loslaten nee dan leg je een basis met verkeerde dingen erin

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:50

Halstertouw door de mond heen, probleem opgelost.
Wil die voor je aan? trek ff een keertje aan.
Klinkt misschien hard, maar wel 'n prima oplossing.

Denk er wel aan dat als ie gewoon met je mee loopt, dus op jou tempo... dat je 'm een keer wat overdreven beloond! Wil ook wel eens helpen

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:54

zelf leidt ik mijn paard altijd met een longeerlijn.
in onze begintijd wilde ze nog weleens wegrennen als ze schrok.
dankzij de longeerlijn kon ik haar wel vast blijven houden.

wandel je alleen met je veulen naar de wei en terug?
kies ook eens een andere route, die het veulen niet kent.

oefen ook met veel stoppen, draaien en meelopen.

verder is het handig om je veulen aan te leren dat hij pas los mag als hij gedraaid is en stilstaat.
is even heel consequent zijn, maar daarna heb je er veel plezier van (als hij echt slim is doet hij het na verloop van tijd vanzelf)
succes :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:59

Je veulen moet opgevoed worden. En niet banketstaaf bedoeld hoor maar ik zie een kind geen ander kind opvoeden.. Is het echt helemaal je eigen veulen? Is er geen volwassene die je begeleid? Mijn veulen heeft in 2 dagen geleerd aan het halster mee te lopen. Maar ze was erg ziek en moest wel veel lopen.. Ik weet niet hoelang je hem al hebt? En of hij uberhaubt gewend is aan het halster mee te lopen wat niet het geval is denk ik. Dan zul je hem dat eerst moeten leren. En spelenderwijs inderdaad. Als jij stopt moet hij ook stoppen. Hij moet achter jou blijven. Als hij dat doorheeft zal hij ook rustiger het land op gaan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:33

Marisjuuuuuh schreef:

Ik vind dit geen goede oplossing...helemaal niet bij een dier van 8 maanden.... :n .

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:49

Aukelizzy schreef:
Marisjuuuuuh schreef:

Ik vind dit geen goede oplossing...helemaal niet bij een dier van 8 maanden.... :n .

Lijkt me zoiezo geen goede oplossing maakt niet uit wat de leeftijd is van het dier. Ik vind het respectloos, als je je paard goed opvoed is dit allemaal niet nodig, het geeft alleen je onvermogen aan..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:04

mijn fries heeft dit ook een moment gedaan...alleen was hij toen 1.5.
Puberen noem ik dat,hij bracht mij s' ochtends naar de wei en tankte daarna af(geen weg in de buurt)
En dan was ik wel een kwartier bezig met hem te vangen.
Dat heeft hij 2x gedaan,toen heb ik een lijn met z'on stukje ketting om zijn neus gedaan,losjes,en zodra hij dan trok voelde hij het en was gewoon braaf.
Nu is hij nog steeds braaf als bijna 17 jarige friese hengst.

Maar deze methode is voor een 8 maanden oud veulen denk ik niet geschikt,dat is wel erg 'baby' nog.
Misschien een klein zweepje meenemen en een piepklein tikje op haar boeg?En dan met je stem ook meteen corrigeren met een luide AH!!
Als ze dan luistert meteen weer belonen met je stem,dat is heel belangrijk zo gaat ze snel begrijpen wat de bedoeling is.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:19

Ik denk dat je nu ook helemaal niet met een zweep in de weer moet gaan. Dat moet je niet willen. Je moet het zonder tikjes kunnen oplossen. Hij moet gewoon eerst leren om mee te lopen aan het halster. En ik vraag me af wat er gebeurd als een volwassenen hem op de wei zet. Een kind kan geen ander kind opvoeden is mijn mening. Hij heeft iemand nodig die niet bang is, zeker van zichzelf en consequent en boven alles wat hij/zij doet. En daar heb je helemaal geen zweep bij nodig.

Mijn veulen douwt altijd gelijk der hele hoofd in haar voerbak als ik hem neerhang. Nu ga ik haar niet met de zweep meppen om haar dat af te leren. Ik begeleid haar naar voerbak, en wacht tot ze netjes stilstaat, dus als ze haar hoofd naar die bak duwt trek ik haar even terug en zeg wacht. Tot ze netjes stilstaat, dan zeg ik eten en laat ik haar los. Dit pakt ze snel op. Ik doe het leiver met wat geduld en veel herhalen. Om maar een klein voorbeeld te noemen. Een veulen opvoeden is soms al lastig voor een volwassenen laat staan voor een kind van 13. Kan me niet voorstellen dat je dit alleen moet doen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:23

bij veulens moet je heel consequent zijn. :j
dat begint al als je het halster om doet.
ze moeten netjes blijven staan en niet met hun hoofd vervelend gaan doen.
zet ze desnoods een pasje terug.
even een keertje met je vinger in de borst porren werkt vaak wel.

als je een touw aan je halster hebt dan houd je altijd een lang stuk over.
met je ene hand houd je het veulen dus vast aan het touw vlak onder het hoofd,met deze hand stuur je dan dus ook het hoofd.

het andere stuk heb je in je linkerhand en als het veulen dan probeerd voor je te gaan lopen kun je een keer met dat stuk touw voor het veulen langszwaaien.
meeste veulens reageren daar dan op door te stoppen of achteruit te gaan.
zet ze even stil,en loop dan weer door.

als een veulen niet naar mij luisterd en ondanks een keertje met het touw voor hun langs te zwaaien en toch door wil lopen dan krijgen ze van mij dus met datzelfde touw een zwieper tegen het hoofd aan.
en dat werkt toch echt wel afdoende zodat ze weten dat ze naast me moeten lopen en niet voor me.
je kunt ook een keertje met je hand voor ze langs zwaaien.

ik heb eventueel wel een filmpje die laat zien hoe je een aantal dingen bij een paard doet:
http://www.youtube.com/watch?v=7HwT_IFR ... re=related

is een volwassen paard,maar een veulen kan dit ook heel netjes zo leren.

desnoods met twee personen het veulen buiten zetten zodat het leert om netjes mee te lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:28

Ga grondwerk met je veulen doen (hou de sessie kort, max 15 minuten, ze kunnen zich nog niet zo goed concentreren) en leer hem wijken voor druk. Leer hem te stoppen op stemcommando, leer hem meelopen, wachten op jouw als je ergens mee bezig bent.

Dit moet je niet met kracht gaan oplossen omdat het paard alleen maar leert dat hij sterker is dan jij.

Wil je een leuke tip voor een boek over het opvoeden van veulens? Kijk dan even naar het boek van John Lyons: Bringing Up baby....

XMarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 08:58

Bedankt voor jullie reacties!
Hij kent zijn halster al wel heel goed en hij kan ook al goed mee lopen aan het touw maar stoppen als ik dat zegt is een probleem.
Naar de wei gaan lukt al goed!
Mijn vader heeft het een keer met hem geoefend (dat hij naar de wei ging en dan naar mij toe draaien hek dicht en dan los) en dat ging heel goed, als ik hem nu naar de wei toe breng luistert hij meteen en hij rent niet meer als een idioot weg :D

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:37

1 woord voor: OPFOK!
hier wordt die wel op zijn plaats gezet!
Hij moet opgevoed worden door paarden, en niet door mensen is mijn mening

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:43

gewoon consequent zijn. En sorry maar ik denk niet dat een paar andere jonge veulens een ander veulen aan een halster leren meelopen..!