Twee vragen: Opstijgen en beugel naar beneden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

semperlupe

Twee vragen: Opstijgen en beugel naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 10:03

Hallo!

Twee kleine vraagjes, die eigenlijk bij elkaar horen.

Vraag 1:
Ik heb veel moeite met opstijgen. Ik krijg me voet in de beugel, maar ik kan mezelf dan niet omhoog krijgen (ik probeer het ook niet echt, want ik ben bang het paard om te trekken!) Hoe kan ik hiermee oefenen? Met krukje opstijgen is bijna geen optie, omdat ik hiermee de andere rijders in de bak benadeel (ik kan namelijk zelf niet het krukje weghalen, en ik ben meestal de laatste die erbij komt.)
Hoe kan ik hieraan werken? Gewoon een keer goed proberen op te stijgen ipv halverwege opgeven omdat ik bang ben het paard te bezeren? Ik zag op videos dat als je eenmaal met je gewicht boven het zadel hangt (ook voor je je paard erover hebt) het al te doen is voor je paard. Klopt dat?

Vraag 2:
Bij het opstijgen MOET je dan je linker beugel naar beneden doen? Mijn paard blijft namelijk absoluut niet stilstaan als ik de beugel ga verstellen als ik er al opzit (ze heeft lang stilgestaan en is daardoor ontzettend ongeduldig!). En als ik hem dan korter wil maken als ik er al op zit, heeft iemand tips zodat je alsnog je paard goed onder controle kan houden??

Mvg
Semper

Doubtless

Re: Twee vragen: Opstijgen en beugel naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:13

Hallo Semper,

Ik zou even aan de mensen waarmee je in de bak rijdt vragen of ze het heeel vervelend vinden als je met een krukje opstapt. Loopt er naast de ruiters helemaal niemand rond op stal die 'm even aan de kant kan zetten?
& anders is misschien buiten de bak opstappen een optie?

Je 2e vraag vind ik zo vreemd! Je linker beugel naar beneden doen? Als in langer maken?
Dat doe ik nooit :D Gewoon je beugels (beide) op maat maken en vervolgens opstappen.

Rijd je op je eigen paard of op een manegepaard oid?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:18

Je kan inderdaad gewoon opstappen met je beugel op de juiste maat. Ik maak hem zelf wat langer, anders kom ik er niet op. :+

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:22

Ten eerste je paard leren stil staan, is een kwestie van opvoeding.

Verder je opstijgvraag, ik stijg altijd op met een krukje, soms midden in de bak als er verder niemand rijdt, anders zet ik het krukje in de hoek buiten de hoefslag en parkeer daar mijn paard naast. Gaat prima en niemand die last heeft van het krukje want het staat in de hoek. Kwestie van oefenen. Er staan bij ons altijd krukjes in de hoek, sterker nog, ik laat al mijn manegelessen verplicht met krukje opstijgen. Beter voor de rug van de paarden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:23

Gewoon met krukje opstappen. Veel fijner voor je paard en als je er ook moeilijk op komt is het ook nog eens fijner voor jou. Even vragen of iemand op stal het krukje weg wil halen of er voor zorgen dat er iemand na jou op stapt en hem even weg kan halen. Of gewoon in de hoek opstappen zodat krukje niet eens in de weg staat.

Het is trouwens een basis dat je paard stil staat. Dus als het een eigen paard is zou ik daar aan werken. Want even stil staan voor beugels op maat maken en opstappen is echt niet lang. Mocht je dat niet kunnen dan zou ik voordat je opzadeld alvast de beugels zo goed als op maat maken.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:27

Maar is iedereen die bij jullie op stal rijdt alleen? Anders kun je ook aan iemand die met een ander mee is vragen of ze het krukje weghalen, of iemand ie nog aan het borstelen/opzadelen/afzadelen is.
Er loopt vast wel iemand rond, toch?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:42

Bij de ene stal stond er standaard een krukje in de bak, dan maar er om heen rijden (waren ook niet veel rijpaardjes/mensen die in de bak reden.. Dus je was hooguit met z'n 2en meestal... Dan kun je er nog wel omheen rijden...) Weet niet in hoeverre dat op jou stal gaat.

Bij mijn verzorgpaard had ik standaard een 20 x 60 bak voor mezelf, dus mjah dan kon een krukje ook (Die ene was te groot en ik was toen klein :D Dus had hetzelfde probleem... Wat wel helpt vond ik, is in 1 beweging proberen op te stappen.. maar hangt er maar net af hoe groot je bent... Was eerst zo klein dat ik me ook niet echt kon afzetten ofzo...)

Mensen vragen is ook altijd een optie... Buiten de bak opstappen is weer lastig met de bak dichtmaken.. Eventueel kun je ook iemand vragen die al aan het rijden is, als diegene er wel zo op komt. De meeste mensen zijn toch niet zo moeilijk mag ik hopen? Ik zou sowieso voor het krukje proberen te gaan, maakt het zo veel makkelijker.. En misschien kun je dan je beugels al meteen "op maat laten" zodat je op je paard niet meer "moeilijk" hoeft te doen.

Dat stilstaan is opvoeden, eventueel iemand vragen om hem even vast te houden. (Ik moet zelf eerlijk bekennen, met opstaan zelf staat ie goed stil, maar als ik zit, dan loopt ie vaak ook al aan, meestal als ik nog iets moet doen, laat ik hem gewoon stappen).

horse51

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:16

hoooi hooi ,
vraag 1 = Probeer je goed aan het zadel omhoog te trekken , zo kom je er vanzelf wel op.
En als dat niet lukt ; vraag iemand op je ff te helpen .

vraag 2= hou de teugels kort zodat ie niet echt naar voren kan lopen .
En anders vraag je of iemand je helpt .

Liefss'Inge

horse51

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:17

sorry het was vraag iemand om je ff te helpen

Lieffsss'Inge {:)

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:22

Ik had zón inklapbaar krukje van curver. Ik deed er een touw aan en als ik opgestegen was hijste ik het krukje op en reed naar de bakrand waar ik het krukje overheen liet zakken. Daarna altijd even een snoepje :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:04

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:32

Lynske78 schreef:
Ik had zón inklapbaar krukje van curver. Ik deed er een touw aan en als ik opgestegen was hijste ik het krukje op en reed naar de bakrand waar ik het krukje overheen liet zakken. Daarna altijd even een snoepje :D

Dát is een goed idee! :)
En ja, zo'n uitklapbare beugel wordt hier op stal veel gebruikt, ook al is een krukje inderdaad wel beter.
Gewoon in de hoek inparkeren je paard. Mijne deed in het begin ook lastig (ik reed tijdelijk zonder zadel en dan kom je er alleen op met krukje),
maar gewoon consequent zijn en belonen (met een snoepje) als je erop zit. :j

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:11

Ik heb hetzelfde probleem, ben niet sterk genoeg in mijn knieën om zonder hulp op te stappen.
Als je weer teveel aan het zadel gaat hangen (dus lijkt me ook bij die uitklapbeugel) kan het zadel te scheef gaan zitten of eraf glijden.
In de bak kun je inderdaad wel een krukje gebruiken maar buiten is niet altijd een hek boomstam oid in de buurt dus ik wel ook graag zonder kunnen opstijgen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:15

Het is ook veel beter voor de rug van het paard op met krukje op te stappen.
De ene dag stap ik links op de andere dag rechts.

Idd een kwestie van je paard aan te leren stil blijven staan in de hoek bij de kruk!
Succes!

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:12

ik trek mezelf nooit omhoog aan het zadel zoals de meeste doen (met het gevolg dat zadels verschuiven etc.) ik heb ooit eens geleerd me aan de manen vast te houden en zo omhoog te trekken, sindsdien doe ik het altijd zo .. zadel verschuift minder + paard voelt er niets van als je het op de juiste manier doet .. ;)

Twitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:18

Dit probleem komt mij bekend voor :-) ik rij bij 2 maneges, bij de ene moet je perse met krukje opstappen, en bij de andere perse niet. Het is dan ook meer dan eens voorgekomen dat ik met mn voet in de beugel aan een kant van het paard hing en hij vervolgens begon te lopen haha. Het is echt een kwestie van beenspieren trainen. Misschien helpt het als je thuis elke dag even beenspieroefeningen doet (probeer het is een weekje), zodat als je erop klimt je die spieren aanspant in plaats van dat je jezelf erop moet trekken, wat veel meer energie kost en je zadel scheef kan trekken. En een paar keer op en neer veren voor je je flink afzet om jezelf omhoog te krijgen helpt ook wel (bij mij dan :-)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:30

Kiiimy schreef:
ik trek mezelf nooit omhoog aan het zadel zoals de meeste doen (met het gevolg dat zadels verschuiven etc.) ik heb ooit eens geleerd me aan de manen vast te houden en zo omhoog te trekken, sindsdien doe ik het altijd zo .. zadel verschuift minder + paard voelt er niets van als je het op de juiste manier doet .. ;)

Ja zo doe ik het ook, wel zorgen dat je echt zoveel mogelijk haar pakt :+
't Enige probleem is dat ik nu niet zo goed meer op een andere manier kan opstappen en dit op wedstrijd met mooie knotjes altijd een beetje lastig is haha

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:34

bij ons op de manege moet je met een krukje opstappen,
anders kom ik er zowiezo ook niet op hoor :P