Bespriering tijdens "winterstop"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Bespriering tijdens "winterstop"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 15:55

Sommige bikkelen door tijdens deze barre dagen, andere lassen een soort "winterstop" in.
Ondanks dat wij over een binnenbak beschikken en ik pas vanaf November 2010 in het bezit ben van mijn paard,
heb ik toch al een stop in moeten lassen
(operatie aan mijn voet, daarna werd mijn paard niet goed beslagen :(
en nu pak ik hem liever ná alle oud en nieuw knallen weer op)
Hij miste al wat bespiering op zijn billen en ik merk dat dat nu erger word...

Hij word vanaf Juli al niet meer fanatiek bereden dus heel gek is het natuurlijk niet,
maar herkennen jullie het probleem dat je paard wat bespiering verliest tijdens zo een stop?
Baal je er erg van? Of maakt het niet veel uit omdat het er toch weer zo aan zit?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:57

Ik zie het eerlijk gezegd nauwelijks aan mijn pony, maar hij is dan ook pas 2 weken niet gereden. Ik zie de problemen niet zo, even rustig opbouwen en daarna kunnen we weer normaal verder. Die verloren spieren zitten er zo weer aan.
Ik probeer op de goede dagen er wel weer op te stappen, maar als ik zo naar buiten kijk is dat niet heel snel.

Overigens staat hij in de zomer ook wel eens een paar weken stil en dan zitten we ook binnnen no time weer op het oude schema.

hafjelinger

Re: Bespriering tijdens "winterstop"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:36

Mijn paard is op dit moment ook onbespierd, maar ik zie hier het probleem niet zo van. Als ik dadelijk weer kan gaan trainen, word dat vanzelf weer beter.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:39

ik rij helaas ook al tijden niet, paard is zolang ik hem heb ruim 1.5 jr meer in de lappenmand geweest dan goed om mee te rijden
en idd zijn zijn spieren verdwenen,maar ik maak me daar niet druk om
als we weer kunnen gaan opbouwen komen deze snel genoeg weer terug.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:39

Als er niet getraind wordt dan verdwijnen de spieren ja.
Maar het leuke is, dan als je het weer rustig opbouwd en daarna weer goed aan het werk gaat, je de bespiering ook weer binnen no-time terug ziet komen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:45

Zonder training verwijnen de spieren heel snel, dat is zuur om te zien he ;) .
Vanaf juli al niet meer serieus bereden, dat is best een lange tijd. Let op dat je straks dan ook weer voorzichtig begint. Lang instappen en lang uitstappen is erg belangrijk! Je kunt niet van je paard verwachten dat hij dezelfde balans en spierkracht weer heeft. Dat moet je rustig opbouwen. En van 't voorjaar krijgen de meeste paarden weer een flinke 'boost' van het verse gras en het gewandel in de wei, dan gaat het heel snel. Succes ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:09

yep, hier ook 'slappe' paarden momenteel, tja, het zij zo. Ik heb ze liever onbespierd dan kreupel want rijden is nu gewoon echt even geen doen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:20

shirleyp schreef:
Zonder training verwijnen de spieren heel snel, dat is zuur om te zien he ;) .
Vanaf juli al niet meer serieus bereden, dat is best een lange tijd. Let op dat je straks dan ook weer voorzichtig begint.

Ik ben pas vanaf November zijn eigenaresse dus ik ben vanaf november ook begonnen om rustig te beginnen.
Helaas kwamen er wat dingen tussen waardoor ik nog niet echt heb kunnen genieten van mijn paard...
(edit: ik geniet natuurlijk met volle teugen van mijn paard hoor! ;) ik bedoel dat ik hem nog niet erg veel heb kunnen rijden)
Hij had al weinig spieren toen ik hem kreeg (vooral op zijn billen :o ) maar ik zie het wel minder worden.
Dat is natuurlijk niet gek na 5 maanden, maarja... Ik pak het in het nieuwe jaar heel rustig op.
Maar ik vroeg me gewoon af of het mensen opvalt hoe snel die spieren op- en afbouwen,
wie daar ook mee te maken heeft en hoe jullie het straks weer rustig aan gaan opbouwen?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:54

Ik snap wat je bedoelt!
Ik moest mijn paard vanaf oktober twee maand op boxrust zetten ivm een peesblessure. Voor die tijd zaten we vol in training en zag hij er super uit. Na twee weken zag je de spieren in de hals en op de schouder al wegvallen, even laten begonnen ook de billen een stuk minder te worden. Heel wrang... Uiteindelijk bleek overigens dat de boxrust niet had geholpen en dat er een nieuwe peesblessure bij was gekomen. Toen heb ik Winand helaas moeten laten afmaken |(

Maar als ik (met een gezond paard) weer zou moeten gaan opbouwen zou ik in ieder geval veel tijd besteden aan het in- en uitstappen. Eerst conditie opbouwen. Veel longeren zonder hulpteugels om de conditie te verbeteren. Rustig rijden, met veel lange lijnen. Na een paar weken misschien met hulpteugel longeren om wat meer van de spieren te vragen. Na een paar weken ook wat meer overgangen rijden en meer buiging eisen. Als je je paardje steeds goed in de gaten houdt moet dat wel lukken, hij geeft zelf wel aan wanneer het te veel is. Succes!