Paard is bang tijdens invlechten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Paard is bang tijdens invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:10

Hoi, het is niet zo'n ramp maar wel irritant.
Mijn paard heeft enorme bang als ik dicht bij zijn oren en hoofd wil invlechten.
Hij laat zijn manen kammen (ook bij oren) en hij laat ook zijn hoofd borstelen, maar je invlechten lukt dus niet.
In het begin was hij ook bang, maar lukte het wel om een hengstenvlecht te maken (voor krulletjes in zijn manen) :D
Maar De laatse keer dat ik het probeerde liet hij het gewoon niet toe en wilde ik hem ook niet gaan dwingen.
Hij steigert niet maar houd zijn hoofd erg hoog in de lucht en probeert achteruit te stappen (hangt vast en staat in poetsplaats)
Ik vind het wel wat spijtig want ik had net een oornetje voor hem gekocht.
Als er iemand is waarvan zijn/haar paard dit ook doet en een oplossing weet hoor ik het graag.
En ik laat iets weten of het morgen terug lukt.
groetjes :)

pieteritus

Re: Paard is bang tijdens invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:38

Mijn paard was in het begin ook kopschuw. Later ging dat over in verzet en merkte ik dat hij me gewoon voor de gek hield. Ik heb bij iedere vlechtbeurt eerst even geprobeerd, ging hij klieren dan ging acuut de praam erop. Dit heb ik 2x moeten doen en hij heeft zich leren te ontspannen tijdens het vlechten. Nu staat hij half te slapen als ik hem vlecht.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 00:03

Wat bedoel je met de praam erop ? :P

scarlet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:35

Ik denk dat je gewoon heel veel moet oefenen. Als het herhaling wordt zal hij er hopelijk aan wennen.
Probeer tijdens het poetsen een krukje erbij te zetten, indien nodig dan, en doe net of dat je gaat vlechten.
Dit zou ik uitbreiden, en op tijd stoppen als hij netjes heeft stilgestaan. Begin met kleine stukjes en breidt het uit.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:40

Praam kun je opzoeken op de Boktwiki. Kort gezegd is het een soort knevel/klem die je op de bovenlip zet. Paard maakt daardoor direct endorfinen (stofje wat vrijkomt om pijn te verdringen) vrij en daardoor zijn ze vaak binnen een minuut 'verdoofd'.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:40

Ik heb hem vandaag lekker geborsteld aan zijn hoofdje en hij viel gewoon in slaap, daarna ben ik rustig zijn oren gaan aanraken en ook dat liet hij toe.
Volgende keer probeer ik terug een vlecht te leggen, en ik denk wel dat het goed komt :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:42

Mijn pony heeft hier ook heel veel last van, ik probeer hem dan altijd gerust te stellen zo dat het minder erg is! Succes met je pony! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:44

_Babettee_ schreef:
Ik heb hem vandaag lekker geborsteld aan zijn hoofdje en hij viel gewoon in slaap, daarna ben ik rustig zijn oren gaan aanraken en ook dat liet hij toe.
Volgende keer probeer ik terug een vlecht te leggen, en ik denk wel dat het goed komt :)

Je hebt hem de vorige keer zijn zin gegeven toen hij niet wilde en dat herinneren paarden heel goed. Volgende keer elke keer weer op zijn plek zetten, hoofd laag doen en volhouden.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:45

Ik heb zo'n vermoeden dat het TS wel gelukt is, na 4 jaar ;)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 20:04

Aangezien dit wel een erg oud topic is plaats ik hier een slotje.