Vraag over Eigendomsbewijs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Musicfan12

Vraag over Eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 16:02

Hey bokkers,

Ik hoop dat het heir goed staat.
Zal mijn titel even toelichten.

In het paspoort van mijn paard staat dat het paspoort geen eigendomsbewijs is. Wanneer is een paard (bv een paard zonder stamboekpapier) dan wel van jou en hoe kan je dit bewijzen?
Ik heb bv. van mijn paard zowel het chipformulier, verzekeringspapieren als het paspoort maar hij heeft verder geen (stamboek) papieren.
Wellicht een domme vraag, maar wie kan mij hier antwoord op geven ;)

Alvast bedankT!

Gina

Re: Vraag over Eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:04

degene die vrijwel alles betaald is de eigenaar als ik het goed heb. Paspoort is inderdaad geen eigendomsbewijs.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:06

Van mijn paard heb ik een koopcontract, dat is een eigendomsbewijs.
Van mijn pony trouwens niet, zou niet weten hoe ik nu, achteraf, een eigendomsbewijs zou kunnen krijgen.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 16:06

Dank je, dat snap ik, maar mijn vraag is, hoe je dit op paier kunt bewijzen, wat is dan wel en niet een eigendomsbewijs..

@ Gambler.. daar ben ik dus ook benieuwd naar.. en wat als je bijv een veulen fokt zonder papier.. Daar ben ik ook benieuwd naar..
Laatst bijgewerkt door Musicfan12 op 27-12-10 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:06

Je hebt geen koopcontract ondertekend?

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 16:07

Ik heb hem zelf gefokt :+
En kwam met een paardenvriendin hierover in discussie.. ik ging er vanuit dat als ik als fokker in zijn paspoort staat, dan ook een eigendomspapier zou zijn.. maar nee hoor.. dus zodoende mijn vraag.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:08

Ja, dan dus geen contract :D

Goeie vraag in dat geval, ik had voor mijn zelfgefokte veulen ook geen eigendomsbewijs...
We hebben wel een koopcontract ondertekend toen mijn veulen verkocht werd, zodat nieuwe eigenaresse een bewijs had. Maar lekker dan, ik kan jouw paard stelen en verkopen met een contract, hup, nieuwe persoon is op papier eigenaar!

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 16:13

Nou neem aan dat dat niet zomaar kan, aangezien ik ook chipbewijs heb en ik bij KNHS welke zijn paspoort heeft uitgegeven wel bekend ben als zijnde zijn fokker. Dus dat zou in geval van diefstal wel te achterhalen zijn. Maar ben gewoon benieuwd welk(e) papier(en) je dan wel moet bezitten om aan te tonen de eigenaar te zijn. Ik had van zijn moeder wel een verkoopcontract (zij is inmiddels weer verkocht, ook met contract) alleen vanwege de kosten en de weinig toevoeging op zijn papier heb ik haar niet middels DNA etc. in zijn paspoort op laten nemen, dus heeft hij dubbel onbekend op zijn paspoort en dus niet ingeschreven in een stamboek...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:22

F-AM -> TAO

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:43

Musicfan12 schreef:
En kwam met een paardenvriendin hierover in discussie.. ik ging er vanuit dat als ik als fokker in zijn paspoort staat, dan ook een eigendomspapier zou zijn.. maar nee hoor.. dus zodoende mijn vraag.

Als jij als fokker in het eigendomspapier vermeld staat en er is niemand die een koopcontract kan overhandigen lijkt het mij voldoende bewijs dat jij de eigenaar bent.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 17:16

Ja maar wat is nu een geldig eigendomspapier? zijn paspoort dus blijkbaar niet en daar sta ik in als zijnde de fokker.. Maar een paspoort is geen eigendomspapier.. wat wel is mijn vraag? ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:12

Wettelijk 'kan' een paspoort bewijs van Eigendom zijn, mits je vermeldt staat als fokker EN eigenaar ... dit wel voor Nederland (Belgie is een heel andere koek).
Ook registratie in een chip databank als eigenaar kan 'bewijs' zijn van eigendom ... dwz als de chipnummer wordt ingevoert je naam opkomt als 'eigenaar'. (Belgie is weer ietsje anders)
Wettelijk is bewijs van onderhoud (ivm voedingskosten, stallingskosten, dierenartskosten) is ook bewijs van eigendom. (ALTIJD je DA rekeningen bewaren en laat liefst de naam van de behandelde paard vermelden op de rekening!!!!) (In Belgie is DIT de absoluut bewijs als er discussie is)

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 18:18

Dank je,

dat maakt het al wat duidelijker.. Maar dat bekend kortom dat er dus eigenlijk geen daadwerkelijk eigendomsbewijs bestaat voor een paard (hond en kat bijv als je er logisch over nadenkt dus ook niet) of wel?

Edit: Het gaat mij overigens alleen om NL ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:20

Musicfan12 schreef:
Ja maar wat is nu een geldig eigendomspapier? zijn paspoort dus blijkbaar niet en daar sta ik in als zijnde de fokker.. Maar een paspoort is geen eigendomspapier.. wat wel is mijn vraag? ;)

Niets. Er is geen wettelijk erkend papier (afgezien van een kwitantie) die bewijst dat je eigenaar bent. Ik heb ook zelfgefokte paarden rondlopen. Het feit dat ze hier staan en ik de kosten draag is bewijs dat ze van mij zijn. Worden ze gestolen, dan heb ik er een héle kluif aan aan te tonen dat ze van mij zijn. Vooral ook omdat ze aan huis staan en ik dus ook geen rekeningen van stalkosten heb. DA komt alleen inenten, schrijft dus ook geen namen. Idem voor hoefsmidrekeningen. Trouwens, wat zegt een naam? DA zou een signalement moeten opschrijven/chip moeten uitlezen voor accurate identificatie.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 18:39

klinkt inderdaad heel logisch ibbel, Ja ik laat mijn DA rekeningen en hoefsmid rekeningen wel vaak op mijn paard zijn naam zetten, en de mijne natuurlijk en ik sta als fokker en eigenaar op paspoort en chip.. dus meer kan ik niet doen dus..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:22

En om even roet in het eten te gooien .....

Bezit is nog altijd 9/10 de Wet hebt je papieren of niet!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:24

.
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 02-02-22 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:36

Gewoon wat er staat ...

Volgens de Wet is de bezitter van een goed (bijv. een paard) DE eigenaar.

Om het nog cru-er te maken:
Je hebt een paard, met bijhorend paspoort op jouw naam, ik ontvreemd die paard, vraag een nieuwe paspoort aan en 'verzin' een koopovereenkomst. Je zal wettelijk veel moeite moeten doen om het paard dat ik mijn bezit is terug te krijgen.
Boven voorbeeld is opgesteld in een negatieve licht, positieve licht zou kunnen zijn:
Je paard wordt 'ontvreemd', ik koop een paard bij een handelaar of prive persoon, laat het chippen en paspoort opstellen op mijn naam. Jij komt er achter dat het paard in mijn bezit is. Hierook omdat het paard in 'goede trouw' is gekocht zal je heel veel moeite moeten doen om het terug in jouw bezit te krijgen (zelfs misschien terug moeten kopen).

Beide voorvallen zijn al 'voorgekomen' in de realiteit.
Beide voorvallen zijn ook overduidelijk voorbeelden van waarom een paspoort geen 'eigendomsbewijs' is of ooit kan zijn.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:58

sorry, peterina, ik snap je zin ook niet, maar ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt.

@ts: de wet zegt over eigendom van roerende zaken (dus ook van een paard) onder meer het volgende: de laatste persoon die de zaak onder geldige titel van een beschikkingsbevoegde vervreemder geleverd heeft gekregen, is de eigenaar. Eigenaar is dus degene die die dingen kan aantonen. Dat je voor het beest zorgt, paspoort op je naam hebt staan etcetera, kunnen wel indicaties zijn, maar zijn geen bewijs van eigendom, zoals de notariele akte bewijs van eigendom van je huis is (om je in de war te brengen: dat de kentekenpapieren van je auto op jouw naam staan, is evenmin een eigendomsbewijs).

Verder: degene die eigenaar is van de roerende zaak (dus bijvoorbeeld van de merrie), is eigenaar van de vruchten die daarvan komen (tenzij anders overeengekomen). Het veulen is de vrucht van je merrie. Als de merrie van jou is op het moment van geboorte, is het veulen dat ook.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:42

friesiszwart schreef:
Musicfan12 schreef:

Als jij als fokker in het eigendomspapier vermeld staat en er is niemand die een koopcontract kan overhandigen lijkt het mij voldoende bewijs dat jij de eigenaar bent.

Inderdaad dat lijkt mij ook. Als fokker ben je als zodanig bekend bij de instantie die het paspoort heeft afgegeven. Iemand anders die zich als eigenaar van het paard wil profileren zal toch echt moeten kunnen aantonen dat jij het veulen dan aan hem verkocht hebt.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:30

Ja oke.. is duidelijk genoeg voor mij! dank voor de voorbeelden en uitleg! :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:10

Peterina schreef:
Wettelijk 'kan' een paspoort bewijs van Eigendom zijn, mits je vermeldt staat als fokker EN eigenaar ... dit wel voor Nederland (Belgie is een heel andere koek).
Ook registratie in een chip databank als eigenaar kan 'bewijs' zijn van eigendom ... dwz als de chipnummer wordt ingevoert je naam opkomt als 'eigenaar'. (Belgie is weer ietsje anders)
Wettelijk is bewijs van onderhoud (ivm voedingskosten, stallingskosten, dierenartskosten) is ook bewijs van eigendom. (ALTIJD je DA rekeningen bewaren en laat liefst de naam van de behandelde paard vermelden op de rekening!!!!) (In Belgie is DIT de absoluut bewijs als er discussie is)

Kan geen bewijs zijn, en is ook geen bewijs. Omdat er enige tijd overheen gaat eer een mutatie is doorgevoerd, handelaren dit doorgaans niet doen...
Nederland werkt met houders en maakt niet uit wie de 'eigenaar' is.

Dat je kunt aantonen dat je het paard onderrhoudt is wel een bewijs van eigendom, ergo daar is ooit eens een uitspraak over geweest verzorgster die de kosten droeg en de eigenaar die 'zijn' paard wilde verkopen, rechter besliste dat de verzorgster het eigendom had omdat zij de voer en stallingskosten etc betaald had. Vaak zijn er genoeg bewijzen van wie het paard is, foto's getuigen etc.

Duitsland kent wel eigendomsbewijzen.
In Nederland is het eigenlijk meer, wie het paard heeft is de eigenaar. Eigenlijk niets anders dan met je bankstel.