Groot probleem, help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Groot probleem, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:15

Ik hoop echt dat hier mensen zitten die mn probleem herkennen en ideeen hebben over hoe ik dit op kan lossen..

Mijn pony, een hengst van 1,5, staat op een pensionstal en staat daar samen met zn beste vriendje in een uitloopstal. Overdag gaan ze lekker met nog een pony op t land, en 's middags haal ik of de eigenaresse van Biscuit zn vriendje ze weer binnen. ''s Ochtends worden ze dus buitengezet door de stalmedewerksters.

Nu is het probleem dus dat Bis kennelijk ontzettend vervelend is met buitenzetten... Zó vervelend, dat ik vandaag via de eigenaresse van de andere pony een bericht kreeg dat als Bis morgen weer zo vervelend is, de medewerksters hem binnen laten staan. Ik had het al vaker viavia gehoord, maar ondanks mijn vragen kon niemand me vertellen wát hij nou deed dat ie zo lastig is. Ik begreep vandaag dat ie vanmorgen tegen de medewerkster heeft opgesteigerd en haar zowat heeft geplet. Alle begrip dus van mijn kant dat als ie morgen weer zo vervelend is, ze hem binnen laat staan.

Hij is bij mij enorm braaf, hoewel ik de laatste tijd heel goed ben gaan letten op 'wangedrag' met binnenhalen. Ik denk; als ik hem dan maar kan 'drillen' zal ie hopelijk wat braver zijn... Ik neem vaak zat mensen mee naar stal (vriendinnen ed, waaronder ook die 0,0 ervaring met paarden hebben. Een van hen vroeg me op een gegeven moment wanneer zo'n hoefsmid dan de hoeven aan het paard zet. En nee, ze bedoelde niet de ijzers, ze dacht dat paarden geboren worden zonder hoeven en dat die er later aan gezet worden :') Even om de paardenervaring van die mensen duidelijk te maken) en laat ze dan Bis een stuk vasthouden, uit t land halen enz enz. Juist omdat ik hem van veulen af heb en wil dat hij bij een ander ook braaf is. En dat ís ie. Gisteren nog had ik mn nichtje van 13 mee, en liet haar Bis vasthouden bij t wandelen in de binnenbak. Ik ging een beetje plagen door ineens stil te staan, langs m te lopen de andere kant op enz. Hij bleef dan wel even verward staan, maar gedroeg zich verder echt voorbeeldig. Geen enkele keer trekken aan t halstertouw of klieren of wat dan ook. Ik snap dus écht niet waar t nou mis gaat :?

Hij heeft bij mij wel is een halve poging tot een steiger gedaan, maar dat heb ik onmiddellijk afgestraft. Hij weet ook dat het niet mag. Is nu natuurlijk wel in een nieuwe fase waarin hij weer een beetje gaat uitproberen, maar hij krijgt echt flink op zn sodemieter als ie probeert te steigeren en op een heel enkele keer na, doet ie t ook echt niet. Als Mirjam ze van t land haalt is ie ook wat vervelend, maar dat uit zich vooral in trekken en duwen.. Meer irritant dan wat anders. Wel begreep ik dat hij vooral moeilijk is met het in en uit de stal zetten. Hij wil dan kennelijk niet :+ Ook weer zoiets waar ik (en dus alle vriendinnen die ik ooit mee heb genomen) nooit problemen mee heb gehad.. Als ik langs zn stal loop en daarna ff wat ga pakken alvorens hem eruit te halen staat hij juist ontzettend te dringen met zn hoofd en hals zo ver mogelijk uit de stal, alsof ie er op pure wilskracht uit probeert te komen :+ Met in de stal zetten gedraagt hij zich inmiddels ook keurig, wacht netjes voor t open hekje tot ik hem vraag binnen te komen en eenmaal in de stal wacht hij weer heel netjes tot ik zn halster heb afgedaan.

Ik hoop echt dat jullie een idee hebben hoe ik dit kan oplossen.. Poown moet natuurlijk wel gewoon naar buiten kunnen zonder daarbij mensen te verwonden... Ik heb niet de indruk dat hij eenkennig is, al is hij natuurlijk wel heel erg op mij gefocust, maar das best logisch.

T is een lang verhaal geworden, maar wil de situatie goed duidelijk maken zodat het voor jullie duidelijk is..

Dus wie kent dit probleem en weet hoe ik het kan oplossen??

Bij voorbaat zeer grote dank, in het bijzonder namens Bis die natuurlijk graag de hele dag buiten wil spelen!

cassandravh

Re: Groot probleem, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:21

mm.. ik denk dat hij vanaf dat hij veulen is al heel erg met jou specifiek met jou is omgegaan, en dat hij nu misschien 'bang' is voor andere mensen als jij er niet bij bent ? dat hij daarom zichzelf gaat beschermen door te gaan stijgeren. ben je eigenlijk van plan om hem later te gaan castreren?.. ik denk niet dat dat op deze leeftijd al heel erg uitmaakt, maar als die gaat puberen..
misschien helpt het om hem tegelijk met zijn vriendje naar buiten te doen, zegmaar echt dat hij met zn kont in de ander zit gepropt. zodat het vertrouwen toch wat groter word.
en zorgen dat Mirjam, ook buiten het buiten zetten ook wat meer met hem om kan gaan. dus even knuffelen in zn stalletje zodat zse wat wennen aan elkaar?
ik denk toch dat het eenkennigheid is hoor, maar dat weet ik niet zeker..
groetjes en heel veel succes! :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:36

zorg er voor dat je de volgende keer er bij bent als ze hem buiten zetten,dan kun je precies zien wat hij nou eigenlijk doet en hoe zij er op reageren, zo nodig kun je ze dan advies geven hoe hem aan te pakken

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:07

Het is natuurlijk heel lastig om zonder dat ik de situatie gezien heb, hier een zinnig antwoord op te geven.
Ik zou zeggen: ga eens kijkens als je paardje buiten gezet wordt. Zorg dat je paardje niet weet dat je in de buurt bent, en kijk eens wat er gebeurt.
Misschien is het gewoon een kwestie van geen respect voor de geleider hebben. Ik ben zelf echt niet flauw hoor als ik paarden binnen of buiten zet. Ho is ho, en er is geen ruimte voor flauwekul. Ik zie mezelf wel eens als "de bitch van stal" wat dit betreft, maar ik ga gewoon niet lopen stoeien met dieren die veel sterker zijn dan ik Luisteren, punt. Misschien is dit even wat je paardje nodig heeft, bij personen die je paard binnen/buiten zetten.

Waar ik ook nog aan denk: Ik zie dat je een jonge hengst hebt. Mogelijk wil hij showen. Dan heb je niet zozeer te maken met een stout respectloos paard, maar met hormonen die door zijn lijf gieren. Moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zoveel verstand van heb. Ik denk nl dat dit een andere aanpak nodig heeft dan een volwassen paard wat even op zijn nummer gezet moet worden.

Anyway, succes ermee, een lastige situatie.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:00

Dan toch maar is een keer vroeg naar stal idd om te gaan kijken :)

Cassandra: hij wordt gelijk met zn vriendje binnen- en buiten gezet.. Was ik er idd vergeten bij te zetten :) Het zou best kunnen dat ie een soort van bangig wordt... Dat t onwennig is. Mirjam heeft hem afgelopen zomer 2 weken voor me verzorgd toen ik op vakantie was en daarna heeft ze hem een week nog iedere dag buiten gezet (hij mocht een week niet op gras ivm diarree) dat ik hem weer binnenhaalde... Hij kent Mirjam al even lang als mij, gaan vaak samen wandelen met de pony's enz... Daarom vind ik het ook zo gek dat zij nu ook last met hem heeft..

Gooya: ik ken degenen die hem buiten zetten redelijk, en ik weet dat zij inderdaad ook heel ''zakelijk'' zijn daarin. Luisteren, punt uit. En das ook prima, liever zo dan een geitewollensokken-aanpak, al ga ik wel op een heel andere manier met hem om. Soms denk ik ook wel is dat dat het hele punt is; ik vraag van hem en geef hem de tijd om zelf naar de oplossing te zoeken, en op die manier gaat het prima. De mensen die hem buiten zetten (en mirjam) zijn mensen die meer eisen dan vragen. Bis is dan heel duidelijk; als ie iets niet snapt, dan doet ie gewoon niks. Heb ik ook wel is gehad met m, gaat ie ineens vol in de ankers en blijft staan tot ie snapt wat de bedoeling is :+
Showen doet ie niet echt.. Hij weet heel goed dat hij, als ie los staat, lekker mag klieren en doen, maar aan de hand let hij op mij. En hij loopt ook zó langs hengstige merries (best zielig soms, die merries helemaal uit hun plaat om indruk te maken en hij flappert alleen verveeld met zn oor :') ) Laatst heeft ie voor t eerst echt lopen showen, ik ging in een scheur, was tegen een ruin :+ maar dan nog is hij heel goed te houden, nauwelijks druk op t halstertouw...

Ik heb er vandaag onwijs over lopen nadenken natuurlijk, en ik krijg het idee dat t mis gaat in de stal. Is de meest logische gedachte.. Om te concluderen dat hij ''weer zo vervelend is'' moet je toch proberen, en als hij vervelend is op t kleine stukkie naar zn landje dan is t niet logisch om hem daarna weer in stal te zetten en daarmee dus ''te laten staan''. Enige logische (en dat correspondeert ook met het ''pletten'' waar ik van hoorde) is dat hij dus in zn stal uit zn plaat gaat. En das helemaal gek.. Ik heb gezien hoe hij zich gedroeg toen ik m ophaalde bij de fokker, toen stond ie ook half te steigeren toen die man zn halster om ging doen. Maar toen had hij ook maar 1 of 2 keer eerder een halster gedragen en wist van de wereld niks zeg maar. Nu kent hij het halster goed, hij is braaf in zn stal enz. Geen voernijd, niks.

Ik ga iig maar is aan de medewerksters vragen hoe laat ze de paarden buiten gaan zetten, dan zorg ik dat ik er van de week ben op die tijd en kan kijken wat er gebeurt...

Thnx iig voor het meedenken! T is idd een ontzettend lastige situatie...

Edit; ik ben niet van plan om hem te laten castreren. Ik wil over een paar jaar een merrie aankopen en hem oa in gaan zetten als dekhengst. Tenzij hij óf heel gevaarlijk wordt, óf hij consequent op shows laatste eindigt, maar beide zie ik niet zo gauw gebeuren :) Als dit probleem niet overgaat issie verder nog steeds ontzettend lief, en zal ik gewoon creatief moeten zijn om hem buiten te krijgen, dan maar de wekker heel vroeg zetten en zelf doen :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:15

Hee amy :)
Lastig he!
Dat pletten was opweg naar het land gebeurt werd mij verteld. Ongeveer ter hoogte van het landje van bikkel enz. Hij duwde diegene die hem buiten zette tegen het hek aan en toen ze hem duidelijk maakte daar niet van gediend te zijn steigerde hij tegen haar op.

Met het uit het land halen vandaag werd hij ook heel opdringerig en duwde heel erg. Heb hem achteraan gezet en hem ook achteraan mee laten lopen. dus ik voorop, toen silvester en daarna pas biscuit.

Denk zelf dat bis als hij niet in stal is probeert wat baziger te worden. Op stal is hij super onderdanig omdat hij weet dat Sil de baas is. Maar misschien als hij eruit wordt gehaald dat hij gaat proberen wat hoger in rang te komen. Ik laat hem dan duidelijk merken dat hij nog steeds het laagst in rang is.
Dat ging vanmiddag prima :) Al blijft hij het wel proberen op dat kleine stukje naar stal toe :P
Volgens mij is het gewoon jongigheid en probeert hij wat mensen uit.

Als ik t goed heb begrepen zetten ze hem morgen niet buiten, maar dat weet ik niet zeker.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:52

He!
Ah ok, dat schept wel een hoop meer duidelijkheid! :)

Hij heeft mij ook wel is richting t hek geduwd, maar dan duw ik gewoon terug en gaat ie netjes opzij... Maar goed, ik ben nu wel begonnen met streng zijn met binnenhalen in de hoop dat ie zich bij een ander dan ook gedraagt :)

Ik merk wel aan m dat ie de laatste tijd wat manser aan het worden is, is ook wat dapperder tegen andere paarden, gaat niet meteen staan kauwen, hij doet nu wat stoerder tegen ze zeg maar :)

Denk dat t heel goed zou kunnen idd dat ie probeert hoger in rang te komen idd als ik t zo lees!

Als ik ze binnenhaal dan loop ik voorop, bis naast me en sil loopt meestal achteraan omdat ie gewoon trager loopt met mij mee :P
Maar fijn iig dak nu ongeveer weet wat er gebeurd is haha :P Ik blijf maar gewoon streng zijn met binnenhalen en t zal dan wel weer overwaaien.. Hij zal dr denk ik ff doorheen moeten. En bis is altijd heel duidelijk in waar ie t wel en niet mee eens is, normaal gaat ie dan vol in de ankers maar kennelijk is steigeren zn nieuwe spelletje. Weer wat nieuws, zucht :+

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:58

Sil loopt ook heel traag haha!
Maar bis probeert ook als eerst het hek uit te stormen, daar ging het laatst dus mis dat hij zo steigerend/bokkend en vliegend t land uit vloog :P
Nu zet ik hem dus naar achter en haal ik eerst sil er uit, pas daarna mag hij achter sil aankomen. Hij mag van mij dan niet in sils kont lopen want dan probeert hij op sil te springen. dus hij moet of er een heel stuk achter of er een stuk naast. En dan wel zo ernaast dat hij alsnog achter aan in rang is en niet vooraan loopt.

Heb er ook over na zitten denken vandaag :P En denk dus echt dat hij gewoon probeert wat hoger in rang te komen. Maargoed ben ook geen prof. dus weet t niet zeker :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 21:01

Pfft wat een klier is mijn pony als ik t zo lees hahahah. Toch heb ik echt nooit dat soort last met m... Springt niet op Sil oid, probeert niet t land uit te stormen.. Apart :+ Nja, wel prettig dak t weet, dan kan ik eraan gaan werken :)

Maar denk idd dat je gelijk hebt hoor, zeker als ik dit gedrag combineer met zn toegenomen stoerheid :+

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:05

Zelf hebben wij ooit een klophengst gehad met dezelfde neigingen. Ik en mijn jongste zoon hadden nooit problemen met hem, maar zodra hij buiten gezet werd door mijn oudste zoon of iemand anders dan ging het mis. Hetzelfde als wat Biscuit doet: pletten en tegen je op steigeren. Het maakte niet uit of het iemand was met ervaring of zonder......het ging gewoon nooit goed. Ik heb ook eens op een afstand staan kijken zonder dat hij door had dat ik er was. En inderdaad hij was oervervelend. En met mij of mijn jongste zoon liep hij altijd aan een slap touwtje achter ons aan. Ik denk dus dat het gewoon 'hengstenneigingen' zijn en het een kwestie is van uitproberen. Bij ons is het uitproberen helaas nooit overgegaan, niemand wilde hem ook meer buitenzetten. Nu was dit een klophengst, dus het probleem was dan ook niet met een castratie op te lossen. Misschien dat het bij Biscuit overgaat als hij gecastreerd is? Als je dat al wilt natuurlijk.

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:08

Misschien kan je een keertje kijken hoe de mensen Bis naar buiten brengen, maar dan dat je niet hem daarvoor gaat aaien ofzo zodat hij niet weet dat jij er bent. Het is wel last. Wat Mirim ook zegt, misschien is een castratie een idee?

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:09

Ik denk niet dat ie bang is, maar dat jij altijd 100% zeker bent in wat je doet.
En dat die anderen iets hebben van: OEH hij gaat weer raar doen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:30

ilovetrusha schreef:
Ik denk niet dat ie bang is, maar dat jij altijd 100% zeker bent in wat je doet.
En dat die anderen iets hebben van: OEH hij gaat weer raar doen.

Denk niet dat de andere denken van "OEH hij gaat weer raar doen"
Zijn allemaal niet bang oid en weten erg goed wat aanpakken is :P

Het maatje genaamd Silvester waarmee Biscuit staat, is erg dominant naar hem toe.
MAAR alleen op stal. Als ze uit stal zijn is Silvester veel gemoedelijker en laat alles toe van Biscuit.
Op stal trapt Silvester Biscuit weg van bijvoorbeeld het eten en staat Biscuit dan ook heel zielig achter Silvester
te wachten tot hij mag eten.
Omdat Silvester buiten de stal heel anders is en inene alles toe laat, denk ik dus dat Biscuit dan denkt dat hij wat hoger in rang kan komen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:46

Volgens mij is het nog slechter als ze hem niet buiten zetten. Dan heb je de kans dat als hij daarna wel weer meegaat naar buiten nog vervelender is. Dan waarschijnlijk uit frustratie/angst. Daar zit je toch helemaal niet op te wachten, dan wordt het probleem alleen maar erger.
Is er op de pensionstal niet 1 vaste medewerker die stevig in z'n schoenen staat en jouw paard voorlopig buitenzet?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 15:03

Ik was gisterenavond op stal en heb toen met hem gewandeld in de binnenbak... Hij was de eerste paar minuten echt oervervelend, zag m steeds van voren verzamelen om omhoog te komen, heb elke poging vlot en duidelijk de kop ingedrukt. Na een paar minuten was ie ook een stuk braver :)

Heb wel gemerkt dat hij sinds gisteren echt doorheeft dat ie hengst is.. Kwam een Shetmerrie de bak in en heb Bis flink gepest, ben er steeds naast gaan lopen of liet hem er vlak achter lopen (ken de eigenaresse die ermee wandelde en zij kent mij en mn pony, dus was geen probleem, gezellig gebabbeld), toen was t toch wel ff flink brommen, groot maken en leuter eruit hangen.. Na een paar minuten gedroeg ie zich al stukken beter en lette hij goed op mij ivm alleen op de merrie :)

Ik ga maar even creatief zijn de komende tijd met buitenzetten en intussen Bis vertellen dat de verhoudingen tussen hem en mensen toch écht niet veranderd zijn :+

Castreren wil ik niet, heb nog plannen met hem als dekhengst in de toekomst :) Tenzij hij echt gevaarlijk wordt, maar vooralsnog heb ik het idee dat dit goed op te lossen is, juist omdat hij zich gisteren na een paar minuten al een stuk netter gedroeg..

Thnx iig voor het meedenken!

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:10

- hey

Omdat er mensen zijn mee gekomen zonder ervaring met paarden -
die wat zenuwachtig zijn - paard voelt dit, en maakt er gebruik van..
probeer dit nu ook met de rest van de mensen..,?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:22

Ik heb een jonge ruin die dat probleem ook had. Niet steigeren, maar geen respect tonen naar de stalhoudster.
Heel vervelend, ik wist dat in eerste instantie niet, omdat hij dat bij mij niet doet. Ik dacht ook altijd dat hij een allemansvriend was, die naar iedereen toe kwam, maar ook dat blijkt van niet.
Hij is teveel op mij gericht. Als er een andere ruiter op zit en ik ben in de buurt, gaat hij op mij letten. Ik heb hem sinds hij 5 maanden oud is. Ik heb nu een bijrijdster om hem oa aan anderen te laten wennen.

Het probleem is, dat wanneer ze geen respect hebben voor een ander iemand, die andere dat zelf moet oplossen. Je kunt daar vrij weinig aan doen. Ook al doen ze soms hetzelfde als jij.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 11:22

Mindim; zit idd een beetje in dezelfde situatie...
Overigens wordt hij wel gewoon nog buiten gezet en gedroeg hij zich de volgende dag al stukken beter. Misschien had ie gewoon een off-day?

Morgen komt een vriendin van me weer en die gaat weer mee (degene die vroeg wanneer de hoeven aan de benen gezet worden :+ ) Dus ik ga haar maar flink met m laten aanrommelen, kijken wat er gebeurt.. Mocht ie weer zo de neiging tot steigeren hebben ga ik natuurlijk wel zelf met m in de weer hoor.. :P

Ik heb wel is gedacht over een verzorgster, maar vind dat ivm zn leeftijd (en geslacht) nog geen optie, het is nog zó makkelijk om iets te verprutsen bij zo'n jong dier.. Tzt komt er sowieso een bijrijdstertje aangezien ie niet veel groter zal worden dan 1,20, dus echt rijden is voor mij geen optie (al zal ik er gerust wel is een keertje opkruipen hihi).

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:47

Zijn de mensen wel conseqent genoeg, je kan ze wel aanpakken maar er zit nog een verschil in met conseqent zijn. Mijn jonge merrie (3) is ook heel dominant vanaf kleinsaf aan en probeert gewoon iedereen uit. Iedereen op mijn stal weet hoe ze is en ze zijn conseqent met haar, zoniet dan maakt ze er misbruik van, ze weten heel goed wat ze bij wie kunnen flikken. Het maakt dus niet uit of jij wel conseqent bent, en een ander misschien niet, dat snappen ze best.

Een stalgenootje heeft bij mijn paard ook wat meer tijd in haar gestoken om goed met haar om te kunnen gaan, tijdig halthouden wanneer mijn stalgenootje dat wilde, en niet andersom. Nu let mijn paard gewoon op haar i.p.v. op d eomgeving, en dat gaat nu ook goed. Misschien moeten jou stalgenoten, ook soms iets meer tijd in een paardje steken om verder ook gemakkelijk met hem om te kunnen gaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:48

zsm casteren, en idd niets accepteren, zero tolerance

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:41

fokfanaat schreef:

De TS heeft al een aantal keer duidelijk gemaakt dat het beestje niet gecastreerd zal worden. Misschien eerst even het topic lezen?

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:03

Jij werkt er meteen mee af als hij iets doet wat hij niet mag.
Maar die iemand anders die hem buiten zet zal dat waarschijnlijk niet doen (omdat ze dat niet durft of geen zin in heeft oid). Die pony weet dat dus dat wordt van kwaad tot erger.

Mijn paard werd eerst ook niet meer buitengezet, want hij trok áltijd los.
Bij mij heeft hij nog nooit los getrokken, want ik heb áltijd vast blijven houden. Ik heb wel alle hoeken van de wei gezien, maar loslaten ho maar.
Ik heb misschien 3x een ketting door z'n mond gedaan en paard liep zo naar buiten, wachtte rustig tot hij los was en rende dan weg.
De vrouw die hem buiten zetten kreeg dat niet voor elkaar. Maar die vond het ook zielig om een keer de hengstenketting aan te doen (en dan nog niet eens door z'n mond).
De staleigenaar (ook zo'n die-hard die niet opgeeft) heeft ook één keer vastgehouden en kon hem daarna ook gewoon buiten zetten als een lammetje.
Maar die vrouw die begon hem steeds eerder los te laten, die draaide hem niet om nee die liet hem al los als hij in de eerste wei was (terwijl hij door de eerste wei naar de 2e moest).
Heel iritant want als ik hem dan een keer buiten zetten kon ik elke keer weer vooraan beginnen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:57

fokfanaat schreef:

Ben het er mee eens. Als hij dit blijft doen is dat toch echt de beste oplossing.
Paardje is 1 1/2 dus de hormoontjes beginnen nu op te spelen.
Wat als hij zodirect door het draad gaat en een merrie dekt?
Wat als hij dan een klap krijgt en misschien blijvend kreupel is, of de merrie flink beschadigd?
Waarom moet hij trouwens hengst blijven?
Gaat hij in de toekomst voor de hengsten keuring?

EDIT
Net even in je profiel gekeken, had ik natuurlijk eerder moeten doen, maar het is dat kleine ding? :D :D :D :D :D
IK dacht dat het een paard was, deze pony zou je toch moeten kunnen houden met buiten zetten lijkt mij!
Hengsten ketting eraan en opvoeden zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 08-01-11 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:02

ben met bovenstaande niet helemaal eens, want ik heb een merrie die dit ook doet. Niet dat ze gevaarlijk doet of wordt. maar gewoon niet luisteren bij anderen..Niet willen komen, de stal niet ingaan, zich niet gedragen met longeren bij anderen. Ook ik probeer haar zo veel mogelijk "uit te besteden" en heb zelf ook zero tollerance, maar bij mij is het dus daadwerkelijk een goed luisterend braaf paard.

Heb zelf ook nog niet de oplossing gevonden. Wel tegen de stalhouder vermeld dat wanneer ze loopt te draken hij maar een schop onder haar hol moet geven. Ik denk dat dat de enige manier is, dat diegene die hem binnenhaald ze ook even een keer goed op hun plek zet. Wat onze stalhouder ook doet is wanneer een paard niet fatsoenlijk komt bij het binnenhalen buiten laten staan, en de meeste vinden dat niet leuk als ze buiten moeten blijven in het donker terwijl de rest binnen eten krijgt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:04

Hoe groot is die van randie? Dit is een klein ding van denk 1.20 of zo!