in de wei (sneeuw) met aangepast beslag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dniekje

in de wei (sneeuw) met aangepast beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 16:56

heeft iemand ervaring met het in de wei doen van een paard/pony met aangepast beslag?
het gaat om een ijzer met kunstof equi-pack erin, het is dus helemaal vol met kunststof.

ze kan eventueel in een kleine wei waar ze niet zo kan rennen, en de grond is wel heel vlak.
is dat verstandig?

graag jullie ervaring/mening :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:03

ken het beslag niet , maar wei is altijd verstandig , ook met gewone ijzers zonder winterbeslag
wij hebben nooit problemen gehad met gewoon beslag ,[ behalve ijsklonten , maar die vallen er weer af , dus probleem hebben ze er niet mee ]niet en met cytec al helemaal niet .
Ze staan op 3 hectare en galopperen en bokken volop , ze weten echt qwel wat ze kunnen doen , maar staan wel 24/7 buiten , dus niet eerst een week opstal en dan helemaal knetter de wei in .

Afbeelding

dit is met ijzers , nooit problemen :D

josie

Re: in de wei (sneeuw) met aangepast beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:23

Dat beslag heb je met een reden, is die reden het bevorderen van schokdemping, b.v. met lage verzenen die heel langzaam groeien?
Als dat zo is, moet echt de ondergrond ook echt vlak zijn, anders kan het minder werken.
Aangezien je hoef helemaal is opgevuld, incl rand met ijzer, kan het wel heel glad worden voor hem of haar, wellicht kan je kleine proppen indraaien, echt die van 5 mm, (b.v. met wideapunt), dan is er wel weer grip.
Anders raad ik je toch echt even aan om te overleggen met je smid, dit kan het je vast beter uitleggen en kent je paard ook en weet dus ook de reden van het beslag en kan daarom ook beter zeggen wat wel kan en wat minder goed voor die van jou is.............

mobidik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:34

Ik heb momenteel de ijzers er bij twee paarden die op ijzers stonden eraf laten halen. Dit bevalt mij prima omdat de oudste veel last had van ijsklompen en daardoor dus helemaal niet meer liep. En nu loopt ze weer lekker rond. Maar ik denk dat in jou geval de hoefsmit het beste advies kan geven. Mijn paarden zijn ip niet van ijzers (meer) afhankelijk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:46

@sjonnie; blij dat het bij jou wel kan...maar zelfs bij mij (heb 2.5hectare) is het bv niet mogelijk om drainage aan te leggen (waterpeil sloten te hoog) dus...bij de regeperiode die we gehad hebben is het weiland veranderd in een maanlandschap met de vorst, waar ik zelf mijn benen breek als ik daar over probeer te lopen, zelfs zonder sneeuw.

Geen haar op mijn hoofd dat ik mijn paarden daar nu loslaat. Dus staan ze al 2.5wk bij hun stal met uitloop...meer kan ik ze helaas niet bieden totdat ik een betrouwbare lading houtsnippers heb gevonden.

tot het sneeuwde liepen ze in mijn goed begaanbare bak. Maar zoals je al zei, ik durf ze daar niet los te laten nu met alle opgekropte energie + 30 cm sneeuw + harde ondergrond. Zit niet te wachen op gebroken benen.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:56

mijn merrie heeft ook speciaal beslag voor met zooltjes (nike air-max ;) ) voor schokdemping voornamelijk.
ze staat gewoon buiten in de wei met haar vriendjes. scheelt wel dat de wei gesleept is voor dat het ging vriezen, maar inmiddels echt niet meer hobbel-vrij is hoor.
ze red zich prima en ik heb er juist voor gekozen ze te laten zitten deze winter. om ze er onderweg te laten halen met deze harde bodem leek me geen goed plan, weg demping.
het scheelt wel enorm dat ze niet echt heel idioot doet. haar weidemaatjes racen bij het buitengaan wat rond en ze doet een rondje mee voor de vorm en gaat dan lekker hooi staan eten...
ik heb het idee dat ze juist minder glijd dan zonder zolen en met ijzers.
misschien even in overleg met je hoefsmid?

capopjekop

Re: in de wei (sneeuw) met aangepast beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:20

Als het gewoon echte sneeuw is dan gewoon in de wei doen. Het wordt wat linker als er ijs onder de sneeuw zit. Maar als ze altijd buiten lopen gaan ze niet snel uit hun plaat en doen ze vaak wel voorzichtig. Mijn shet heeft ook met haar ijzers buiten gelopen in de sneeuw. Op het ijs had ze wel wat moeite om goed te lopen, maar dat ging ook aardig.