Schrapen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 11:06

Ik zit met het volgende probleem:

Mijn 24 jarige e-pony schraapt wanneer hij zijn voer aan ziet komen.
Even een korte uitleg; pony staat al bijna 6 jaar in een paddock zonder schuilstal samen met een ander paard en er staan paarden om hem heen.
Pony kan niet op stal, is een luchtzuiger en breekt de tent af, laatst weer geprobeerd hem toch op stal te zetten maar pony is overduidelijk gelukkig buiten. In de paddock liggen meerdere betonplaten zodat de paarden zelf kunnen kiezen of ze in het zand of op de platen gaan staan. De paarden worden 5 keer per dag gevoerd, 2 keer brok en 3 keer ruwvoer. Discussies over onbeperkt ruwvoer geven zijn zinloos, dit is gewoonweg NIET mogelijk bij ons op stal en ik ben zeker niet van plan om mijn paard te verhuizen :+ .

Het probleem is als volgt; iedere keer als mijn pony de staleigenaar met de kruiwagen met biks of kuil voorbij ziet komen begin ie woest te schrapen. Hij krijgt al als eerste eten om hem er mee te laten stoppen. Hij doet dit ook als ik hem binnen zet en even weg loop om na het rijden wat eten voor hem te halen.
We hebben al vanalles geprobeerd, van er met een zweep bij gaan staan en hem een lel verkopen, bezem achter z'n kont met iemand anders erbij als ik weg loop tot het omdoen van een hondenstroomband waarmee je op afstand een stroomstootje kunt geven zodra hij schraapt, niets helpt. Mijn pony heeft dondersgoed in de gaten wanneer iemand achter hem staat, of wanneer hij een halster om heeft met het stroomapparaatje eromheen. Een halster omdoen zodat het lijkt alsof er wat gebeurd werkt hooguit 1 dag, hij is zo ontzettend slim!

Ondertussen slijten zijn voorhoeven dus enorm af en ik vertik het om met deze sneeuw ijzers eronder te laten slaan. Pony staat al ruim 4 jaar blootvoets, gaat prima en we kunnen nu lekker in de sneeuw blijven rijden. De enige optie zijn voor mij kunststof ijzers of eventueel hoefschoenen die hij dan 24/7 om zou moeten maar ook daar zitten nadelen aan, en hoelang zullen de zolen heel blijven met zijn geschraap.

Heeft er iemand nog suggesties?

scarlet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:38

Op de een of andere manier de gewoonte proberen te doorbreken misschien?
Als je hem standaard na het rijden wat lekkers geeft wordt het een gewoonte natuurlijk....
Het blijft lastig..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:40

Nou Kitty_ alle suggesties die ik kan geven 'vertik' je uit te voeren zoals je zelf schrijft, dus uh.... succes!!!

Kitty_

Re: Schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 19:06

@ ninx, wat voor suggesties heb je dan?

lente__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:39

elke keer als hij het doet hem geen eten geven, en miss leert hij het daardoor. x

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:42

Lente_ Dit gaat niet, hij wordt tegelijkertijd met de 17 andere paarden op stal gevoerd en blijft echt net zolang schrapen totdat hij eten krijgt.
Wanneer ik hem zelf na het rijden eten geef zorg ik er uiteraard voor dat hij zo min mogelijk schraapt, maar hij begint ermee zodra ik weg loop, of ik nou m'n borstels ga halen of een emmer vreten.. Ik heb ook a geprobeerd, dat iedere keer wanneer hij schraapt ik terug loop en hem een mep verkoop. Dit duurde een kwartier voordat ie zich bedacht dat ie op deze manier niet kreeg wat ie wilde. Toch bedankt voor je suggestie!

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:35

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ze zeggen dat je elke keer wanneer ze gaan schrapen er geen aandacht aan moet schenken, dus ook niet negatief. Zelf doe ik dit ook op dit moment met mijn pony, ik loop weg en ga wat anders doen. Wel moet ik toegeven dat dit niet met voederen is, dat maakt het denk ik een stuk lastiger aangezien er veel meer paarden ook worden gevoerd op dat moment. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:41

De mijne doet dit ook als er gevoerd wordt. Hij krijgt nu als eerste zijn kuil, en dan is het klaar.
Toen ik hem net had stond hij ook de hele tijd te schrapen aan de muur tijdens het poetsen/opzadelen.
Ik ben hem gewoon gaan negeren, en aan de muur doet hij het nu al bijna niet meer. In ieder geval een
stuk minder. :) Eerst gaf ik hem dan wel aandacht (negatief) en hield het niet op. Verder geef ik hem ook
niks buiten zijn box. Na het rijden/longeren krijgt hij wel wat lekkers, maar absoluut niet aan de muur. Dan weet
hij het en gaat staan schooien. Pas als hij in de box staat leg ik wat voor hem in zijn voerbak, en schraapt hij ook niet.