Mijn 24 jarige e-pony schraapt wanneer hij zijn voer aan ziet komen.
Even een korte uitleg; pony staat al bijna 6 jaar in een paddock zonder schuilstal samen met een ander paard en er staan paarden om hem heen.
Pony kan niet op stal, is een luchtzuiger en breekt de tent af, laatst weer geprobeerd hem toch op stal te zetten maar pony is overduidelijk gelukkig buiten. In de paddock liggen meerdere betonplaten zodat de paarden zelf kunnen kiezen of ze in het zand of op de platen gaan staan. De paarden worden 5 keer per dag gevoerd, 2 keer brok en 3 keer ruwvoer. Discussies over onbeperkt ruwvoer geven zijn zinloos, dit is gewoonweg NIET mogelijk bij ons op stal en ik ben zeker niet van plan om mijn paard te verhuizen
.Het probleem is als volgt; iedere keer als mijn pony de staleigenaar met de kruiwagen met biks of kuil voorbij ziet komen begin ie woest te schrapen. Hij krijgt al als eerste eten om hem er mee te laten stoppen. Hij doet dit ook als ik hem binnen zet en even weg loop om na het rijden wat eten voor hem te halen.
We hebben al vanalles geprobeerd, van er met een zweep bij gaan staan en hem een lel verkopen, bezem achter z'n kont met iemand anders erbij als ik weg loop tot het omdoen van een hondenstroomband waarmee je op afstand een stroomstootje kunt geven zodra hij schraapt, niets helpt. Mijn pony heeft dondersgoed in de gaten wanneer iemand achter hem staat, of wanneer hij een halster om heeft met het stroomapparaatje eromheen. Een halster omdoen zodat het lijkt alsof er wat gebeurd werkt hooguit 1 dag, hij is zo ontzettend slim!
Ondertussen slijten zijn voorhoeven dus enorm af en ik vertik het om met deze sneeuw ijzers eronder te laten slaan. Pony staat al ruim 4 jaar blootvoets, gaat prima en we kunnen nu lekker in de sneeuw blijven rijden. De enige optie zijn voor mij kunststof ijzers of eventueel hoefschoenen die hij dan 24/7 om zou moeten maar ook daar zitten nadelen aan, en hoelang zullen de zolen heel blijven met zijn geschraap.
Heeft er iemand nog suggesties?
Eerst gaf ik hem dan wel aandacht (negatief) en hield het niet op. Verder geef ik hem ook