Rijden in de winter op wei ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FalcoMirza

Rijden in de winter op wei ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 20:58

Vorig jaar deed ik nog niet echt zo serieus rijden, meer recreatief
Maar sinds dit jaar zijn we hard aan het werk
En dan wordt het winter.....
Mijn pony staat dus thuis en heeft ook een wei
Nou hebben wij geen buitenbak (vinden mijn ouders nogal duur en neemt ook veel ruimte in beslag)
En op de manege is ook erg duur (en dan moet je er ook nog eens elke dag heen, heb geen goed toezicht enz.)

We gaan een paar keer in de week wel naar de manege met de trailer (kan niet met mijn pony buitenrijden)
Maar vind zelf toch dat hij wat meer beweging kan gebruiken
Nou maak ik me dit jaar daar dus toch wel meer zorgen om dan vorig jaar (zie begin topic)
Dus ik vraag aan mijn ouders of ik ook in de winter (rustig) kan rijden in de wei
Zij zeiden dat dat veel te glad zou zijn

Nou zie ik toch steeds foto's opduiken waar mensen met (een beetje sneeuw) in de weide rijden
Dus ik denk; is het dan toch een optie?

Wat vinden jullie er nou van?
Ga trouwens in zo'n sneeuw als deze niet rijden, bedoel gewoon als er een klein beetje sneeuw ligt of als het wat heeft geregend ;)

Anoniem

Re: Rijden in de winter op wei ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:00

Als het niet te erg heeft gevroren..
Zolang de bodem niet te hard is kan het geen kwaad.
Ik heb vandaag overigens aan de lange teugel gewerkt met mijn shet in de sneeuw, moest ie zijn benen wel optillen :))

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:02

Bodem is erg hard hoor als het zo vriest! Ik zou het niet doen slecht voor de pezen.
Als het geregend heeft is het misschien wel te glad,maar snap je probleem,is vervelend zo als je weken niets kan doen! Succes

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:32

als je gewoon lekker rustig rijd met een niet te harde bodem dan gaat het gewoon

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:39

Het ligt er erg aan wat je doet denk ik en hoe hard/ongelijk/glad de bodem is. Bij mij was 1 stuk onregelmatig en hard opgevroren en daar kon ik niks mee. Een ander stuk was wel regelmatig en daar valt dus wel op te rijden met sneeuw. Maar ik rij dan alleen in stap, draf op gladde wei (sneeuw of nat gras) of erg harde bodem daar begin ik niet aan.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:29

Ik doe het zelf niet, maar het zou wel kunnen. Maar dan niet te zwaar trainen ;) En opassen ;)

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:31

Euuhh..
Nouja ten eerste ligt het er aan hou veel sneeuw/vorst!!
Gewoon een beetje stappen en voorzichtig een beetje draven.
kan volgensmij geen kwaad hoor!!;)
Maar wel goed opassen

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:10

Een wei kan in de winter hard en glad zijn. Oneffenheden zie je niet bij sneeuw waardoor je pony kan struikelen, glad is gevaarlijk voor het uitglijden. Met gladheid kun je rekening houden door gebruik te maken van stiften/kalkoenen.
Als je wei erg nat is, rij je hem kapot en zeker aan het einde van de winter is het zonde omdat de wei zich wel moet herstellen voor het voorjaar/de zomer.
Kun je geen stukje afzetten en daar wat zand in gooien zodat je wel wat longeerwerk kunt doen?
Of is je pony mak genoeg om naast de fiets mee te nemen (deed ik in de winter nog wel eens, heb je licht en mn pony draafde dan toch naast de fiets mee).

Succes!!

sandersander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:23

ik doe het zelf niet, ook omdat je soms molshopen en andere dingen niet ziet. en als het te nat is rij je hem gewoon kapot, dat is ook zonde.

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 17:48

Ja ik doe het ook niet meer,
Moet mijn vader toch nog maar eens lief aankijken of hij niet wat zand wil leggen
Ga nu wel wat vaker naar de manege

Paardje1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:53

Voor welzijn van paard alleen >3 *C. (en in zomer <27*C) ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:52

Paardje1993 schreef:

Sorry maar deze snap ik even niet.. Je bedoeld dat ze onder de 3 graden het land niet meer opmogen? Vanwege?

Hier longeer/lange lijn ik wel gewoon in de sneeuw op het weiland. Je merkt zelf hoeveel grip ze hebben op de grond, daar moet je je op aanpassen. Kan echt per dag verschillen!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:24

het kan best! als je maar oppast voor kuilen/gladde plekken etc

3567

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:03

ik zou alleen rijden als het een beetje heeft geregend, niet als het helemaal vol ligt met waterplassen en modder.... ik zou het niet doen, want als je paard valt/een been breekt ben je nog verder van huis...
gewoon wachten tot het weer wat beter weer wordt, en ondertussen misschien longeren? dat zou misschien wel kunnen als je een goed plekje zoekt in het weiland waar het niet al te glad is. dan merk je vanzelf of het lukt.
waar je ook rekening mee moet houden is dat je de wei kapot rijdt als het te nat is...

xLyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:53

Met sneeuw kan je wel rijden , als ie ijzers heeft alleen die er onderuit halen .
Het is in het beginn wennen maar moet kunnen , wel alleen op poedersneuw :=

banjoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:00

Op een winter wei nooit met ijzers rijden, dan rij je de wei kapot.
En als het land glad is dat het soppig is, ook niet rijden.

toch verkeersmak maken en lekker buitenrijden.

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 17:31

Tsja verkeersmak maken is makkelijker gezegd dan gedaan....

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:38

Je bedoelt toch niet dat je onder de 3 graden en boven de 27 graden niet kunt rijden??? Zo wel.. dan zijn heeeeel veel paarden wel heeeeul zielig :') .

Paardje1993 schreef:

@ts: inderdaad vragen aan je vader of hij op een stukje zand wil gooien en dat jij daar dan zelf op gaat rijden zonder een hekwerk er omheen?
Als je buiten weinig kunt rijden en iedere x naar de manege moet met de trailer lijkt mij ook flink veel gedoe?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:48

toenhet zo hard gesneeuwd en gevroren heeft, heb ik toch ook niet buiten gereden. achteraf bekeken had een rustig drafje wel gekund omdat onze buitenpiste net voor de vorst gesleept was en niet meer bereden, dus lag vlak.
Hetzelfde geldt voor een weide, als deze voor het nat/modderig wordt gesleept is en dus vrij vlak ligt, kan je hier bij vorst en sneeuw op rijden. Alleen moet je dus opletten voor de pezen, maar hetzelfde geldt voor draven op beton of asfalt, als je paard dit niet gewoon is kan je serieuze blessures oplopen...

ALs je een all weather baan hebt, kan je zelfs bij -10°C nog rijden... dus dat je alleen kan rijden als het tussen 3 en 27 graden is vind ik zever... je moet je gewoon wat aanpassen. Want volgens mij is er niet veel verschil tussen een paard afjakkeren bij 26°C of bij 27°C. Bij "extreme" temperaturen doe je het rustig aan.