Mijn pony weigerd veel ik durf geen wedstrijden te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonniegirl03

Mijn pony weigerd veel ik durf geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 20:56

Ik spring vaak met mijn pony, we hebben al weleens oefenspringparcourtjes gedaan. Maar als we op de sprong afgaan krijg ik de stress en dat voelt me pony en dan weigert ze ;( Wie kan mij helpen om er weer bovenop te gaan? En dat we allebei geen stress krijgen.

Hier het filmpje van het oefenparcourtje ;) :

http://www.youtube.com/watch?v=xdRVCpfUcUo

marjolein_el

Re: Mijn pony weigerd veel ik durf geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:03

Oefenen oefenen oefenen. Ik heb het ook gehad met mijn pony. Ik ga voor de sprong altijd tellen, en als het dan niet uitkomt(voor mijn gevoel, meestal komt ze prima uit!) werd ik onzeker en stopte mijn pony. Ik heb het springen even een tijdje gelaten tot ik er weer zin in had, toen ben ik laag begonnen en gestopt met overdreven tellen. Het ging al snel beter en we gingen hoger, zo leerde we elkaar vertrouwen en nu weet ik wanneer het goed gaat en wanneer niet. Dus gewoon rustig aan oefenen en niet te veel willen! Succes!

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:08

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ZynediLoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:21

Ik heb een klein paardje, en ik spring daar ook mee, een vriendin van mij heeft 1.40 gesprongen met har maar zo ver ben ik nog niet.
Het gaat altijd goed bij mij maar op het moment dat het hoger gaat ga ik ook twijfelen en dan ga wil ze ook nog wel eens stoppen meestal doet ze dat niet maar dan zie je het wel aan me sprong want dan is hij gewoon minder mooi.
Ik heb heb het geluk dat ik een paardje heb dat altijd voor me zal springen. een tip maar dat doe je zo te zoen wel aardig goed; voor de sprong terug zitten !! en dan GOED je been er aan houden (maar ook niet te hard gaan)
verder zeg ik neem lessen, en vooral oefenen, altijd onder begeleiding hoeft geen proff te zijn maar iemand die kan zeggen wat je fout doet.
Begin laag tot je alle vertrouwen hebt en elkaar en ga dan wat hoger en ga elkaar daar leren vertrouwend en zo kan je steeds wat hoger gaan. zo ben ik ook begonnen want ik maakte ook de fout dat ik ging strese en twijfelen.

Heeeeel veeeeel geluk en ik hoop dat het gaat lukken. Blijven oefenen ;)!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:25

Het is wel zo dat de fout bij jou ligt, maar daar kun je nu weinig aan doen. Begin gewoon heel laag en vertrouw op je pony! Je hoeft net meteen 1.30 te springen maar gewoon 50 cm moet toch lukken, gewoon heel vaak doen! :)

bonniegirl03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 11:35

bedankt voor alle reacties;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:43

Vraag je zelf eens af waar je bang voor bent?
En visualiseer dat je samen met je pony begint met het springen van een laag parcours. Blijf dit herhalen en herhalen.
Eventuele angst die naar boven komt druk je niet weg, maar accepteer je.

bonniegirl03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 21:46

Hebben jullie idees waar het aan ligt.... Thuis springt ze alles ons recor is 90 cm :D
Maar als we in een parcourtje komen ergens anders, stijgt de stress voor ons allebeí :'(

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:43

Dit had ik ook met mijn pony. Thuis ging het super, maar ander terrein ging het fout. Na heel heel heel veel oefenen, trainen en op ander terrein springen ging het echt elke wedstrijd super!

Dus ik zou zeggen ga ook eens op ander terrein springen, veel vertrouwen inelkaar krijgen. :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:15

gewoon eerst lekker thuis oefenen en spring ookm verschillende hindernissen? Bijvoorbeeld dat je er iets onde rlegt of zo,
dan lijken de hindernissen op wedstrijd helemaal niet zo eng en dan kun thuis vertrouwen krijgen?
En idd wat ook boven genoemd is achterover blijven zitten voor de sprong, als het ware wachten op je pony, en been eraan houden, niet gaan racen maar wel been eraan houden dan weet je pony ook dat je wel wil springen. En pas als je pony afzet mee naar voren gaan,

bonniegirl03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 12:16

kim345 schreef:
gewoon eerst lekker thuis oefenen en spring ookm verschillende hindernissen? Bijvoorbeeld dat je er iets onde rlegt of zo,
dan lijken de hindernissen op wedstrijd helemaal niet zo eng en dan kun thuis vertrouwen krijgen?
En idd wat ook boven genoemd is achterover blijven zitten voor de sprong, als het ware wachten op je pony, en been eraan houden, niet gaan racen maar wel been eraan houden dan weet je pony ook dat je wel wil springen. En pas als je pony afzet mee naar voren gaan,

Wij hebben alleen maar palen en balken ;) En verder hebben we niks speciaals

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:28

je kan er een stoel onder zetten?
heb ook wel eens een wipwap eronder gezet, of een zeiltje,
haha toen vlogen we echt xd
Maar je kan vast wel iets 'geks' vinden om eronder te zetten ;)

bonniegirl03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 16:52

kim345 schreef:
je kan er een stoel onder zetten?
heb ook wel eens een wipwap eronder gezet, of een zeiltje,
haha toen vlogen we echt xd
Maar je kan vast wel iets 'geks' vinden om eronder te zetten ;)

Ja zal proberen!! maar bij mij op stal bemoeien ze er wel mee dus moet ff me mond opentrekken naar ze!XD

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:05

haha dat ken ik ik ben niet echt dat ik me mond snel opentrek maar hier op stal moet ik wel xd
Die mensen zitten me altijd te pesten maar wel ontzettend gezellig hoor,
Haha (beetje offtopic)
Maar succes met je springen ;)

Keuningkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:27

Blijven oefenen, en je kunt aan het begin ook niet super hoge hindernissen doen? Naja weet niet hoe hoog dat je ze hebt maar.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:29

Het is vrij logisch dat als jij hem strest dat je pony weigert.
Ik ken zoveel mensen die bij hun 1e oefenspringen of 1e debuut gewoon niet verder dan hindernis 1 of evt 2 kwamen omdat ze gewoon zo hard streste en het paard dan gewoon weigert terwijl het thuis allemaal weg gaat. :j

dus lekker oefenen en gewoon op wedstrijd gaan daar leer je alleen maar van echt waar :)
Heb het zelf met dressuur ook gehad dat ik teveel streste en mijn paard daardoor in protest kwam na 2x was het over toen wist ik er wel raad mee :j

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:30

bonniegirl03 schreef:
kim345 schreef:

Wij hebben alleen maar palen en balken ;) En verder hebben we niks speciaals

Extern op springlessen gaan bij de ponyclub of ergens anders mischien een optie? (kan zijn dat ik ergens overheen heb gelezen dat deze suggestie al is gevallen) en anders evt zelf hindernismaterialen aanschaffen :Y)

bonniegirl03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 18:39

Queelens schreef:
Het is vrij logisch dat als jij hem strest dat je pony weigert.
Ik ken zoveel mensen die bij hun 1e oefenspringen of 1e debuut gewoon niet verder dan hindernis 1 of evt 2 kwamen omdat ze gewoon zo hard streste en het paard dan gewoon weigert terwijl het thuis allemaal weg gaat. :j

dus lekker oefenen en gewoon op wedstrijd gaan daar leer je alleen maar van echt waar :)
Heb het zelf met dressuur ook gehad dat ik teveel streste en mijn paard daardoor in protest kwam na 2x was het over toen wist ik er wel raad mee :j

okeee bedankt, op het filmpje was ook het eerste oefenparcourtje(niet thuis) :D op de manege. ze deed het hartstikke goed alleen het was 50cm en op echte wedstrijden moet ik 70cm. Dus dat word nog even oefenen!

bonniegirl03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 18:40

sorry deze reactie klopt niet :+
Laatst bijgewerkt door bonniegirl03 op 31-12-10 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

bonniegirl03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 18:43

Ja bij ons vlakbij is een manege dus kan wel even kijken.

ELNSRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:54

ik vind je filmpje wel redelijk goed hoor!!!
Blijf oefenen, je kan ook eerst met balkjes overniuew beginnen en daarna stap voor stap wat hoger.
altijd denken dat het goedkomt dan gaat het meestal ook zo

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:09

Echt blijven oefenen en oefenen, zoals iedereen al zegt.
Misschien ook een idee om oefenwedstrijdjes en onderlinges mee te rijden wanneer het thuis beter gaat om dan die spanning ook te overwinnen.