Paarden met wit omrande ogen.. stoute paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeNIse997

Paarden met wit omrande ogen.. stoute paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 19:45

Nu hoor je wel eens zo nu en dan, dat paarden met veel wit om hun ogen,
Vaak dominante en dus 'stoute' paarden zijn.
Weet iemand waar dit vandaan komt?

Bovendien hebben appaloosa's dat ook (raskenmerk geloof ik) maar dan zou het hele ras appaloosa een dominant karakter hebben.
Klopt dit?
Of is dit gewoon een stom fabeltje?
Wit omrande ogen straalt toch angst of pijn uit?

[img]file:///C:/Documenten%20en%20settings/Denise/Mijn%20documenten/omrand3.bmp[/img]
[img]file:///C:/Documenten%20en%20settings/Denise/Mijn%20documenten/omrand%202.bmp[/img]
[img]file:///C:/Documenten%20en%20settings/Denise/Mijn%20documenten/oog%20omrand.bmp[/img]
hopelijk doen de links het!

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:47

DeNIse997 schreef:
Nu hoor je wel eens zo nu en dan, dat paarden met veel wit om hun ogen,
Vaak dominante en dus 'stoute' paarden zijn.
Weet iemand waar dit vandaan komt?

Bovendien hebben appaloosa's dat ook (raskenmerk geloof ik) maar dan zou het hele ras appaloosa een dominant karakter hebben.
Klopt dit?
Of is dit gewoon een stom fabeltje?
Wit omrande ogen straalt toch angst of pijn uit?

[img]file:///C:/Documenten%20en%20settings/Denise/Mijn%20documenten/omrand3.bmp[/img]
[img]file:///C:/Documenten%20en%20settings/Denise/Mijn%20documenten/omrand%202.bmp[/img]
[img]file:///C:/Documenten%20en%20settings/Denise/Mijn%20documenten/oog%20omrand.bmp[/img]
hopelijk doen de links het!

daarom is het dus een stom fabeltje.

paarden laten wit zien bij angst of pijn of boosheid, dus paarden die gewoon zo gebouwd zijn zullen wel altijd boos of angstig zijn.

onzin natuurlijk. sommigen hebben het gewoon, vooral diegene met een grote witte bles

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:14

Wij hebben op dit moment een Lusitano-merrie op stal staan die 2 maanden geleden uit Portugal is gekomen en waar alleen mee gefokt is.
Zij heeft om beide ogen ook duidelijk witte randen.
Het was wel even wennen, omdat het er al snel 'bedreigend' uit ziet als ze haar oren naar achteren doet.
Maar het is echt een ontzettend lief paard dat snel leert!

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:23

Volgens mij heet dat een 'mensenoog'.
Paard op de manege waar ik bijna elke week op rijdt heeft het ook een beetje, en doet echt geen vlieg kwaad. Dus het is onzin dat ze dan stoute paarden moeten zijn.

Je linkjes doen het niet. Je moet je foto's op een site zoals TinyPic, Photobucket, Mijnalbum uploaden. En dan de url dussen de [img] zetten :)

Spruit

Re: Paarden met wit omrande ogen.. stoute paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:24

Mijne heeft het ook. Hij is wel dominant, maar wel super braaf en lief dus ik denk niet dat het echt op gaat..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:25

Mijn vzpaard heeft het, maar dat is een lief mak schaapje, dus denk het niet ..
Hij leeft ook niet 24/7 in angst :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:26

Mijn merrie heeft dit ook van zichzelf.. in het begin was het wennen omdat ze snel boos of angstig kijkt. Maar ze is niet stout of dominant, af en toe pittig en een zeer eigen karakter, dat wel.
Maar nu ik haar langer heb spreken haar ogen heel goed en eigenlijk vind ik het haar ook wel ontdeugend maken.
IN mijn profiel staan foto's, t is trouwens een bonte.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 24-12-10 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:27

Onze Florencio ruin heeft ook 1 zo'n oog. Liefste paard van stal ;) Onzin dus.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:27

Mijn heeft het ook aan 1 oog, maar is heel lief hoor :D

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:31

Ik heb ook een paard NRPS welteverstaan die het ook heeft heel lief. Maar we hebben ook wel eens KWPNers op stal die het hebben en dan vaak 1 oog, en die zijn toch een tikkeltje appart... Vreemd er zijn ook mensen die om dat oog de paarden niet willen kopen. Eerlijk gezegt denk ik dat het toeval is. We hebben 2 paarden gehad die het hebben en beide vreemd waren en ik kende nog 1 die moeilijk verkocht werd, maar of dat verband houd met dat oog weet ik niet..

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:39

Ik heb een kwpn'er verzorgd die dit ook had. Die was juist hartstikke braaf. Liep ook elk jaar mee met prinsjesdag. Heeft meegelopen in de stoet bij het trouwen van willem alexander & maxima en bij de rouwstoet van claus. Juist omdat hij zo braaf en heel relaxt overal op reageerde, mocht hij steeds weer meelopen :)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:43

Ik heb een tinker kruising verzorgd en gereden en die had dat ook. Was een hele lieve ( wel eigenwijze) pony. Hij zou nooit zomaar bijten of trappen enz. Wel was hij wat schrikkerig.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:46

Het verhaal is dat paarden met een 'mensenoog' of 'varkensoog' paarden zijn met een duidelijk eigen karakter en eigen willetje. Dit gaat ongetwijfeld niet altijd op, maar ik merk dat er wel een kern van waarheid in zit. Appaloosa's hebben dit idd als raskenmerk en bij dit ras kom je ook vrij vaak wat eigenzinnige karakters tegen. Mijn eigen appie heeft dit ook en ook zij heeft duidelijk een uitgesproken karakter met een duidelijk eigen willetje.

Dus niet 'stout' of 'gemeen', maar meer een beetje eigenwijs en niet altijd gemakkelijk om mee te werken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:47

Mijn paard heeft ook veel wit om 1 oog en zij is helemaal niet stout. Is juist superlief.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:59

Een paard dat zn oogwit laat zien, is soms geen betrouwbaar paard, en dat zeggen de mensen ook.
Maar dat ze het als raskenmerk hebben bv, dan heeft dat niks met het karakter te maken hoor :P

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:02

Mijn vorige paard had wel evil eyes als hij boos werd was dat inderdaad terug te zien in zijn ogen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:06

Ligt gewoon aan de pigmentering van het oog..
Heb een zwarte met.. ja hoor mensenogen.. niet heel extreem,
maar als hij beetje maf kijkt, zie je het.
Is een Knabstrupper. (dus vele gestipte familie leden, hij geen stippen, wel de ogen)
En hij is niet gemeen, wel een ontzettend ondeugende kleuter..

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:08

noor14: volgens mij komen karaktertrekken vaak ook in een raskenmer voor? Dus in die zin klopt het niet helemaal wat je zegt ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:42

Een van de paarden die ik verzorg, een quarter x paint, heeft dit ook. Heeft ze sinds haar geboorte, is gewoon altijd zo geweest. Maar het is wel een super lief paard :)

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:29

haha het klopt wel een beetje maar bij de sommige paarden denk ik niet. Want ik heb zelf een appaloosa en dat is een schat van een beest doet nooit een stap verkeerd....maar ze is wel heel erg dominant tegen andere paarden.

dus het klopt bij mijn paard iniedergeval.

xxx

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:35

Ronne schreef:
Het verhaal is dat paarden met een 'mensenoog' of 'varkensoog' paarden zijn met een duidelijk eigen karakter en eigen willetje.

een varkensoog ziet er anders uit. ;)

een ''kwaad'' oog zie je nogal eens bij de heter gefokte paarden.
ik denk dat daar het fabeltje ook vandaan komt.

1 van mijn paarden heeft dit ook,het is de grootste goedzak op aarde...... :P

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:06

Hm, ik ken het als een en hetzelfde ding, maar kan het goed mishebben hoor! ;)

Weet iig dat appaloosa's er om bekend staan een erg onafhankelijk karakter te hebben. Ze laten zich niet snel dingen opdragen, maar als je er een band mee hebt, denken ze wel heel erg met je mee. T zijn dus niet altijd de makkelijkste paarden en kunnen aardig dwarsliggen. Dit wordt vaak van paarden met een varkensoog/ mensenoog/ boos oog ook gezegd. Natuurlijk zijn er miljoenen uitzonderingen en is het zeker geen exacte wetenschap, maar er zit (volgens mij dan) een kern van waarheid in.

Maar dit is eigenlijk net zoiets als tinkers zijn altijd rustig en koel in de kop, arabieren zijn altijd snel en schrikkerig, etc.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:14

mijn appie heeft het ook, maar daar is ze ook een appaloosa voor!

marissapepe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:15

Mijn paard heeft het ook, maar zij is vroeger mishandeld geweest..
ze is ook absolute niet braaf in de omgang!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:16

Het enige paard waar mijn ubersociale ruin niet meer overweg kon was er eentje met zo'n witte rand. Die pokkeknol hing zowat dagelijks in mijn paard zijn vlees, anderhalf jaar later heeft hij er nog dikke littekens van. Dat andere paard is een van de redenen dat ik mijn paard na een paar weken bij die stalling heb weggehaald.

Ik kende al het verhaal over het mensenoog... maar door dit ene paard ben ik gaan geloven dat het wel eens zou kunnen kloppen. Ik ken paarden die nauw verwant zijn aan het paard met de witte oogranden en dat zijn allemaal normale paarden. Bij die ene met de ogen heb ik altijd het idee gehad dat er iets in z'n hoofd niet helemaal goed zat. Andere mensen die hem kennen trouwens ook.