Welke kalkoenen bij sneeuw/ijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Welke kalkoenen bij sneeuw/ijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 18:44

Hoi,

Ik denk er over sneeuwbeslag voor m'n paard, die rondom op ijzers staat. Dus zooltjes/sneeuwringen en kalkoengaten.
De ijzers kunnen er niet onder vandaan, ze heeft juist sinds 3 wk ook achter ijzers omdat ze al gevoelig ging lopen.

M'n paard staat in een hit actief stal 24/7 buiten. Daarin vind ik het niet zo'n probleem met rondom ijzers, dat doet ze best goed. Ze loopt voorzichtig, zie d'r weinig glijden, ook al is het op de verharde stukken echt wel glad soms.
Maar we hebben alleen een buitenbak dus kan nu niets. En om bij de binnenbak te komen moet ik 10min stappen of 15 min wandelen. Het pad om het erf op/af te komen wordt niet gestrooid en is echt een ijsbaan. En dan kan ik een groot stuk ook het fietspad (welke meestal wel aardig gestrooid is, nu momenteel ook niet) of via de berm En het laatste stuk moet ik door een straat die ook niet gestrooid word (waar de binnenbak aan ligt). Ik kan ook binnendoor maar daar is ook niets gestrooid en helemaal met sneeuw/ijs.

Ik heb zelf bijna geen ervaringen met kalkoenen, maar welke zouden geschikt zijn met dit weer, om bij de binnenbak te komen. In de actief stal zelf wil ik ze denk ik niet in doen. Want ik heb gehoord dat het slecht is voor de kogels.

Ik hoor graag welk type kalkoenen geschikt zijn. Het liefst van die Tacx omdat die zelf reinigend zijn, dat lijkt me wel handig want om t schroefdraad helemaal goed schoon te krijgen is altijd zo'n gedoe.

En die stops, rubberen bijv. om te voorkomen dat de gaten vies worden. Helpt dit goed?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:56

Ik heb 5 mm stiften met widiapunt. Ik heb ze niet van Tacx en gebruik ook geen dopjes, dankzij de sneeuw zijn de gaten eigenlijk in een vloek en zucht schoon geboend.
Deze heb ik:

Afbeelding

Hier staat hij niet mee in de wei, alleen als ik ga rijden draai ik ze in. In de wei staat hij uitsluitend met zijn sneeuwringen. Hij staat overigens ook 24/7 buiten (met schuilstal).

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:59

Ik heb precies dezelfde als bovenstaande. Bij ons zitten ze er constant in.

Marije_jiplover

Re: Welke kalkoenen bij sneeuw/ijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:08

Ik denk overigens dat het voor de andere paarden in de kudde prettig is, als je ze niet constant indoet. Stiften geven nogal nare verwondingen als je paard toevallig eens een been uitsteekt omdatie gepest wordt door een weidegenoot.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 02:39

ook ik gebruik deze kalkoenen.
als ze er niet in zitten gebruik ik een soort stopjes die je er met een imbussleutel in moet draaien, hele handige dingen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 02:42

Ik zag de titel en ik dacht hu? Laat die z'n kerstdiner nou afhangen van het weer???
Goed ik zou duidelijk moeten gaan slapen... :')