Pony trapt vrouw de bak uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Pony trapt vrouw de bak uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 14:09

Vandaag is bij ons zoiets raars gebeurd op stal. Er zijn twee paddocks waar de paarden overdag buiten staan.
In de paddock waar dit voorval over gaat staan drie paarden. Een oude merrie van 22 jaar, een 3 jarige merrie en een 6 jarige pony ruin (1.45). Dit is een Welsh pony. Over deze pony gaat dit voorval.
Deze pony is een dominante ruin maar wel erg lief naar mensen. Kinderen kunnen hem poetsen en desnoods onder hem door kruipen.

De eigenaresse van het 3 jarige paard liep de paddock in om de deken van haar paard recht te trekken. In haar hand had ze een brokje om aan haar paard te geven.
De pony kwam trappend aangelopen en de merrie liep toen naar de andere kant van de paddock. De eigenaresse dacht eerst nog dat de pony het had gemunt op haar paard en liep toen in de richting van haar paard.
Echter, de pony die nog enkele meters verder stond, draaide haar zijn achterwerk toe, en kwam echt gemeen trappend op haar af. Zij moest wegrennen om de trappen te ontwijken. Het was echt gevaarlijk, als ze niet zo snel was geweest had de pony haar geraakt. Het was zijn bedoeling om haar te verjagen.

Zoiets hebben we nog nooit gezien bij de pony, de eigenaresse van het 3 jarige paard, heeft staan huilen van angst en schrik.

Maar nu vraag ik mij af. Heeft de pony nu gewonnen en gaat hij dit nu vaker doen? Een meisje van 14 jaar rijdt en verzorgt de pony, als hij dit vaker gaat doen is dat best gevaarlijk.
Heeft iemand anders wel eens zoiets meegemaakt? Ik hoop dat het iets eenmaligs is en niet dat er een ' gevaarlijke' onderdeel van zijn karakter naar buiten is gekomen. Kan de eigenaar van de pony iets doen?

kimmetje01

Re: Pony trapt vrouw de bak uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:29

Ikzelf denk dat het jaloers gedrag is wat de pony naar de vrouw uit.
Zeker doordat ze een brokje in dr handen had..

Is het mogelijk om de pony apart te zetten en dan te kijken hoe hij zich gaat gedragen?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:33

ik denk dat de pony jaloers is geweest vanwege de brokjes en omdat ze naar de andere pony toe liep.
hij ging daarom over tot aanval.
het kan ook zijn dat de pony haar als een bedreiging heeft gezien en daarom heeft aangevallen.
ook zou een mogelijkheid kunnen zijn dat hij dominant of proberderig was.
ik zou hem goed aanpakken als hij het weer zou proberen en niet alleen naar hem toe gaan als hij bij een ander in de bak staat.
desnoods kun je hem apart zetten en observeren wat hij dan doet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:35

mika11 schreef:
In haar hand had ze een brokje om aan haar paard te geven.

Wie voert er dan ook een paard in de groep?
NOOIT in de groep voeren, komt gegarandeert heibel van.

maar goed, of de pony het nu vaker gaat doen kan alleen de tijd uitwijzen denk ik.
Pony had van mij igg een ongelooflijke schop onder zn hol (of waar dan ook) gehad :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:36

Regel 1:Nooit met lekkers voor maar 1 paard/pony een wei in gaan. Alleen met voer een wei in gaan als je werkelijk paarden gaat voeren en dus allemaal. Zelfs dan is het nog link.

Buiten dat heeft de pony duidelijk de bedoeling gehad de merrie van de vrouw te scheiden omdat de merrie in zijn ogen van hem is.
Het enige wat er te doen staat is met een zweep of touw het weiland in te gaan en de pony flink te bedreigen met gezwaai daarmee als je naar een ander wilt.
Wel ook "braaf" roepen als hij op afstand blijft, zodat goed bevestigd is dat gemeen doen niet kan, maar braaf blijven staan wel. Dan heeft hij een duidelijke keuze in goed en slecht.
ook echt raken als hij geen respect heeft voor je waarschuwing.

Er kan ook jaloezie onstaan als de betreffende pony bv niet vaak wordt gehaald en een ander wel. dan kan dan meestal opgelost met ook even vriendelijk zijn tegen de pony als je een ander gaat halen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 14:37

De pony heeft vorig jaar een poosje apart gestaan omdat hij zo dominant was in de groep. Maar met de merries waar hij nu mee staat gaat het wel goed. Ik denk niet dat de pony apart komt te staan. Het is namelijk de pony van de eigenaar van de stal. Ik weet niet of het met het brokje te maken heeft, of hij dat heeft kunnen zien. Misschien heeft hij het kunnen ruiken of zo. Hij heeft ook nog nooit zo iets gedaan. De vrouw bij wie het gebeurd is, wil in ieder geval niet meer hebben dat haar dochter nog bij die pony in de paddock komt of hem naar stal brengt.
Een schop onder z'n 'hol' geven kon niet, daar was het te gevaarlijk voor. Als je daarna van de schrik bent bekomen is het te laat om het alsnog te doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:43

Een brokje hoeft een paard niet te zien... Een paard is niet achterlijk...
Gewoon NOOIT voeren in de groep.
Jammer dat de pony nu bestempeld wordt als klote bok door een menselijke fout.
Maarja, zo gaat het heel erg vaak helaas

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:44

Dat lijkt me logisch als je zo geschrokken bent.. Ik zou het observeren en aankijken en voortaan even een poosje met meerdere de paddock ingaan als er iemand uitgehaald moet worden.
Dit is in ieder geval duidelijk jaloers/dominant gedrag, of het nou om de merrie gaat, of om het brokje...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:47

Ik ben het eens met de laatste zin van Kimmetje.
Snoepje of niet, pony mag zich zo niet gedragen naar mensen toe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:51

mika11 schreef:
De pony heeft vorig jaar een poosje apart gestaan omdat hij zo dominant was in de groep. Maar met de merries waar hij nu mee staat gaat het wel goed. Ik denk niet dat de pony apart komt te staan.

Het gaat dus niet goed, want hij eigent de merries toe. Hij heeft het leuk, maar voor de eigenaren van de merries is het een probleem. Stal eigenaar is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn klanten en het is de moeite waard om het voorval te melden en te vragen of de pony toch niet in een groep met ruinen of apart kan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 14:54

stef schreef:

Het is geen klote bok, zo wordt hij ook niet bestempeld. Het is altijd een hartstikke leuke en lieve pony daarom hoop ik maar dat het eenmalig was. En misschien idd een stalregel maken of zo, om geen brokjes mee te nemen in de paddock.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:00

Lusitana schreef:
mika11 schreef:
De pony heeft vorig jaar een poosje apart gestaan omdat hij zo dominant was in de groep. Maar met de merries waar hij nu mee staat gaat het wel goed. Ik denk niet dat de pony apart komt te staan.

Het gaat dus niet goed, want hij eigent de merries toe. Hij heeft het leuk, maar voor de eigenaren van de merries is het een probleem. Stal eigenaar is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn klanten en het is de moeite waard om het voorval te melden en te vragen of de pony toch niet in een groep met ruinen of apart kan.

Met ruinen gaat het helemaal niet, die trapt hij zo door het draad heen, zo klein als hij is, is hij grote paarden de baas. Is al eens geprobeerd. Maar aan de hand en met werken is het de liefste pony van de wereld.
De vrouw wilde het voorval verzwijgen uit angst dat de stal eigenaar haar niet zou geloven of dat zij zou overdrijven.
Maar ze gaat het toch melden en dan maar afwachten of hij er iets mee gaat doen? Zijn dochter van 14 is dus het meisje die op de pony rijdt en er voor zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:04

Ik heb vorige zomer hetzelfde gehad met 1 van de paarden die bij de mijne staan.Minste dat je de mijne eruit wou halen (haar beste maatje) had je die opdonder die als een helse furie op je af kwam gevlogen en schopte om je tot op Mars te laten belanden. Zelfs als mijn paard naar de herriemaker gericht trapte en knauwde met de melding "laat me door, ik wil naar mijn baasje" kwam dat kleine monster je nog steeds aanvallen. het was us specifiek op mensen gericht; niet op weidegenoten.

Voor eigen veiligheid en veiligheid van andeen hebben we dat paard uit de groep gehaald en die staat nu alleen. het enige contact dat die nog krijgt, is met een draaad ertussen. Zo kan ze wel nog kroelen en snuffelen, maar kan ze niet meer gericht op mensen aanvallen als die het andere paard komen weghalen. Heel erg, vond het vreselijk zielig maar het helpt wel. Paard is nu veel stabieler in omgang, heel erg gekalmeerd en compleet gefocust op ons en aanvaardt ons nu zonder enige probleem ten alle tijde als leider. Soms moet je radicaal zijn...

Ik raad je dan ook aan om toch met de stalhouder te gaan praten dat je dit niet ziet zitten. Niet voor jouw veiligheid, en niet voor die van anderen. Het is zijn pony dus zijn verantwoordelijkheid dat jij nog veilig bij je eigen paard kan zonder risico om in het ziekenhuis te eindigen. Wil hij die niet opnemen en zou hijze toch nog steeds samen zetten, dan zou ik persoonlijk overwegen om te verhuizen van pension.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:07

dit is gewoon normaal kudde gedrag.En daarbij wie gaat er nou maar 1 paard uit de kudde voeren,dan krijg je altijd ruzie.Ik zou het aankijken en voordat je de paddock weer inloopt een dominate houding aannemen en laat hem duidelijk weten dat ie ook maar met de ogen knipperd met je aan de stok krijgt.Gegandeerd dat ie niks doet.Doe je dit niet dan zla ie het vaker doen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:14

Je zit met meerdere paarden dus ook met meerdere eigenaren die dat dan moeten doen Liesje. Op zich vind ik je voorstel wel goed, maar als je dat met meerdere tegelijk moet toepassen is het nog altijd net dat tikje lastiger.

De ene durft meer doorzetten dan de andere, en als de pony het echt hard tegen hard gaat spelen heb je nog altijd kans dat ie gewoon door je dominante houding heen gaat walsen en alsnog kort genoeg komt om je een trap te verkopen.
In mijn ogen is het aan de stalhouder om een oplossing te zoeken voor zijn pony, en niet aan de pensionklanten om zich aan te passen. Zijn eigen dochter is ook maar 14, wil je echt gaan uittesten hoe het gat tot hij zich misschien ook een keertje tegen haar zo gedraagt? Zelfs al kent ze die zo goed, is hij anders zo braaf, het is en blijft een kind.

Mijn pensionhouder wou mijn paard ook graag in een kudde zetten met de andere, ze heeft geprobeerd maar zoals ik verwachte bleek mijn paard én uiterst dominant naar de andere toe, én uiterst dominant naar zowel de pensionhouder als naar de andere eigenaren. Uit eigen beweging heb ik dan beslist dat mijn paard alleen buiten gaat (via de draad en in de stal meer dan genoeg sociaal contact mogelijk zonder dat ze een ander paard kan kwetsen of trappen). Dat is een verantwoordelijkheid die ik neem, ik vind het helemaal geen leuke gedachte dat mijn paard misschien iemand iets kan aandoen als die gewoon zijn eigen paard uit de weide wil halen. OK, kan altijd, da's nu eenmaal een risico van werken met paarden algemeen, maar hier is het risico relatief groot gezien het karakter van mijn paard. Het moet fun blijven voor iedereen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 16:05

Het jammere alleen is eigenlijk dat de 14 jarige dochter pas het laatste jaar echt iets met de pony doet. Zij was angstig voor paarden maar met begeleiding lukt het nu wel. Hopelijk wordt zij niet bang voor haar pony als zij dit hoort.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:49

Waarom wordt er nu allemaal zoveel poeha bij gehaald?
Er wordt een fout gemaakt door een paard in een groep te voeren. Ander paard pikt dat niet. Is geen excuus, paard had op dat moment ongelooflijk op zn mieter moeten krijgen.
Nu allemaal maatregelen treffen, waarom? Volgende keer gewoon zorgen dat je geen voer bij je hebt en klaar is klara

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:07

Er was een brokje bij, wie weet zat dat in de dame haar zak? Nou weet ik wel dat paarden een vreselijk goed reukvermogen hebben, maar ze kunnen nog altijd niet door een jaszak heen kijken en het is ook niet dat ze op meters afstand gaan ruiken dat je dat bijhebt.

Daarnaast heb ik soortgelijke ervaring ZONDER ook maar iets van voer. Voeren ging net super eenvoudig, het was maar als je een ander paard aandacht ging geven of uit de weide wou halen. Kon het paard wegsturen bij de voeding, kon ze overal aaien, al wat je wil maar d'r maatje weghalen? No f*cking way. Dus het hoeft niet noodzakelijk daarmee te maken hebben. AAls die ruin nou gewoon die merries als zijn kudde ziet, als iets van HEM, dan is het gewoon uit dominantie en wil hij zijn kudde beschermen. Daar heeft voer niks mee te zien, wel wie de leider is.

En ik vind dat al helemaal geen fijn idee dat er dan een kind van 14 bij moet die eerst nog bang was ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:17

stef schreef:
Waarom wordt er nu allemaal zoveel poeha bij gehaald?
Er wordt een fout gemaakt door een paard in een groep te voeren. Ander paard pikt dat niet. Is geen excuus, paard had op dat moment ongelooflijk op zn mieter moeten krijgen.
Nu allemaal maatregelen treffen, waarom? Volgende keer gewoon zorgen dat je geen voer bij je hebt en klaar is klara

Als voer de motivatie was geweest voor het gedrag dan had die pony de andere pony weggejaagd ipv de eigenaar. Het ging er hier om dat de eigenaar volgens die pony geen recht had om in de buurt van haar eigen paard te komen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 18:19

Varekaj schreef:
Er was een brokje bij, wie weet zat dat in de dame haar zak? Nou weet ik wel dat paarden een vreselijk goed reukvermogen hebben, maar ze kunnen nog altijd niet door een jaszak heen kijken en het is ook niet dat ze op meters afstand gaan ruiken dat je dat bijhebt.

Daarnaast heb ik soortgelijke ervaring ZONDER ook maar iets van voer. Voeren ging net super eenvoudig, het was maar als je een ander paard aandacht ging geven of uit de weide wou halen. Kon het paard wegsturen bij de voeding, kon ze overal aaien, al wat je wil maar d'r maatje weghalen? No f*cking way. Dus het hoeft niet noodzakelijk daarmee te maken hebben. AAls die ruin nou gewoon die merries als zijn kudde ziet, als iets van HEM, dan is het gewoon uit dominantie en wil hij zijn kudde beschermen. Daar heeft voer niks mee te zien, wel wie de leider is.

En ik vind dat al helemaal geen fijn idee dat er dan een kind van 14 bij moet die eerst nog bang was ook.

Heeft jouw paard dat gedrag altijd al gehad, voor zover je weet? Of is het ook in de loop van de tijd erger geworden?
Het is altijd jammer, als je paard, om wat voor reden ook, niet bij de groep kan staan.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:32

Zelf zou ik de pony niet scheiden van de groep, dan zal je later de problemen vergroten. Zelf heb ik ook een dominant paard bij de groep staan en ja, hij heeft me een keer proberen aan te vallen, toen ik alle paarden tegelijkertijd wilde de voeren en hij had zijn emmer nog niet. Ik heb hem een uur lang opgejaagd en vervolgens 10 stappen naar achteren laten lopen, voordat ik zijn emmer neer gezet heb. Als ik de paddock binnenkom, moet hij altijd naar achteren, als hij me teveel in de weg sta. Sinds dei ene keer, heeft hij het goed begrepen. Als ik of een bijrijdster binnenkomt, is er gewoon geen geklooi. INdien wel, wordt hij door ons gejaagd. Is sindsdien niet meer nodig geweest. Mijn advies: ponz jaagt iemand op. Prima, dan wordt ponz opgejaagd, elke keer als hij dat doet. Beloning krijgt hij alleen als hij afstand neemt en dan krijgen alle paarden ook iets. Nooit 1!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:36

gedrag is wat ik ervan begrijp 1x voorgekomen. Pony in kwestie is hier niet voor gestraft. Ik zou eerst eens zien of het een eenmalige actie was ja of nee, dat bedoel ik met een hoop poeha

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:40

mika11 schreef:
stef schreef:

Het is geen klote bok, zo wordt hij ook niet bestempeld. Het is altijd een hartstikke leuke en lieve pony daarom hoop ik maar dat het eenmalig was. En misschien idd een stalregel maken of zo, om geen brokjes mee te nemen in de paddock.

Gewoon alleen brokken in de voerbak voeren. Krijg je allemaal brave paarden van. Voernijd voorkom je ermee.
En als je een keertje je paard wilt belonen met wat lekkers doe dat dan na een uitzonderlijke prestatie, dan blijft het ook een echte beloning voor je paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:42

Pony wordt overigens IMO wel bestempeld als klotebok aangezien meisje van 14 er niet meer mee mag lopen (wat compleet iets anders is dan de situatie in de paddock)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:45

Paarden zien voer niet als beloning, ze eten een groot deel van de dag. Als je paarden in een groep voert, moet je om problemen te voorkomen, op volgorde van de groep voeren ;)

Dit klinkt meer, als een indringer uit het territorium jagen, paard zal dit wrs niet doen, als diegene die de paddock in komt hoger staat dan het paard.