help! ik weet niet meer wat ik moet doen ;(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cooper4

help! ik weet niet meer wat ik moet doen ;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 21:54

Hallo,
Ik heb sinds ongv 3 maanden een paard,
ik heb alleen een porbleem, hij komt uit het paardenasiel en is heeel dominant,
ik was op slag verliefd toen ik even met hem bezig was, maar die mensen van het asiel waren altijd maar aan het zeggen dat hij aanviel en van die dingen, door wat ze allemaal zeiden was ik men vertrouwen in t'beau helemaal verloren, in het begin ging het zo super goed, hij deed nooit iets verkeerd gedaan.
De laatste tijd doet hij terug zo dominant dat als ik in de wei sta dat ie vies begint te doen en mij begint aan te vallen, ik weet echt nietmeer wat doen, ik durf nog amper zijn wei ingaan |(
heeft iemand tips hoe ik zijn gedrag kan veranderen?
alvast bedankt.
groetjes jana

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:00

heeft hij ook vriendjes op de wei?
doet hij het ook bij andere mensen?
misschien moet je eens kijken of hij ook dominant is in de kudde of echt alleen tegen jou.
anders heb je namelijk kans dat hij het alleen tegen jou doet, als het dan uitlekt kan het echt gevaarlijk worden.
Laatst bijgewerkt door Vanky op 23-12-10 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:02

Vanky schreef:
heeft hij ook vriendjes op de wei?
doet hij het ook bij andere mensen?
misschien moet je eens kijken of hij ook dominant is in de kudde of echt alleen tegen jou.
anders heb je namelijk kans dat hij het alleen tegen jou doet, als het dan uitlekt kan het echt gevaarlijk worden.

Hij staat samen met een jaarling op de wei, hij is tegenover de jaarling ook enorm dominant en vooral als het op eten aankomt, tegenover andere mensen doet hij ook dominant.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:05

Sorry, hoe doet een paard vies tegen je?
Ik vindt het apart dat een organisatie als deze jouw als 14 jarige zo een paard meegeven? verkopen?
Ik zou wat lessen nemen in omgaan met paarden. met lichaamshouding kun je een hoop duidelijk maken bij een paard, dus ook als jouw houding niet sterk overkomt kan een paard dit snel oppikken.
zou je dit paard niet beter terug kunnen geven, en er eentje mee nemen die wat makkelijker is. ( als die daar al bestaan, verwaarloosde paarden hebben toch het een en ander mee gemaakt en zijn vaak niet de makkelijkste.
succes

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:05

ervaren begeleiding zoeken.
Dat is imo het enige juiste advies.

Slordig van zo'n 'paardenasiel' zomaar paarden meegeeft overigens.

In welke regio woon je?

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:08

kvika schreef:
Sorry, hoe doet een paard vies tegen je?
Ik vindt het apart dat een organisatie als deze jouw als 14 jarige zo een paard meegeven? verkopen?
Ik zou wat lessen nemen in omgaan met paarden. met lichaamshouding kun je een hoop duidelijk maken bij een paard, dus ook als jouw houding niet sterk overkomt kan een paard dit snel oppikken.
zou je dit paard niet beter terug kunnen geven, en er eentje mee nemen die wat makkelijker is. ( als die daar al bestaan, verwaarloosde paarden hebben toch het een en ander mee gemaakt en zijn vaak niet de makkelijkste.
succes

hij komt met zijn oren plat op mij afgelopen en loopt mij gewoon omver als ik nie aan de kant ga, durf ook te stampen op mij, maar normaal ging ik heel veel hulp krijgen van de eigenaars vn de paarden waar mijn paardje bij staat, helaas komen zij hun afspraken niet echt nzo.
hij is nooit verwaarloosd geweest.
stuur anders ff pb dan kan ik het zo uitleggen.

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:09

kehdra schreef:
ervaren begeleiding zoeken.
Dat is imo het enige juiste advies.

Slordig van zo'n 'paardenasiel' zomaar paarden meegeeft overigens.

In welke regio woon je?

ik woon in vlaams brabant(diest)
mijn paardje staat in limburg(hasselt)
maar binnenkort staat hij dichter, ik wil ook lessen gaan volgen met hem ivm grondwerk en vrijheidsdressuur, maar moet van mama wachten tot hij dichter bij huis staat0

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:16

maar geeft dat asiel dan zomaar paarden mee? Ik lees dat het om in beslag genomen paarden gaat (link in je onderschrift), ik vind het zwaar onverantwoordelijk.

niet eerder bij dat paard in de buurt komen dan dat je ervaren begeleiding hebt is mijn tip...
Laatst bijgewerkt door kehdra op 23-12-10 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:18

kehdra schreef:
maar geeft dat asiel dan zomaar paarden mee?

Nhee, er is een lang gesprek geweest, maar zoals ik al zeo tegen de vorige bokker, de eigenaars vn de paarden waar mijn paardje bijstaat hadden mij belooft te helpen, maar zijn hun afspraken eiglijk niet nagekomen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:23

als hij op je af komt je groot maken en armen omhoog.
desnoods een brul er bij geven, laat hem duidelijk merken dat hij voor jouw aan de kant moet en niet anders om.
ik snapte je uitspraak van vies doen niet,maar hij doet dus lelijk/gemeen.

geef hem geen eten/snoep uit je hand daarmee verlaag je je in rang.
neem hem aan de hand mee en loop een stukje, en sta dan stil. laat hem zo op je gaan letten dat hij door heeft wanneer je stil wilt gaan staan. zodat je na een paar keer niet hoeft te trekken aan het touw,maar dat hij het al door heeft.
ook achteruit laten lopen is een goede oefening.

zoek iemand die zich verdiept heeft in de lichaamstaal van mens en paard.
als je dit gedrag op z'n beloop laat heb je straks niets meer aan je paard

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:47

kvika schreef:
als hij op je af komt je groot maken en armen omhoog.
desnoods een brul er bij geven, laat hem duidelijk merken dat hij voor jouw aan de kant moet en niet anders om.
ik snapte je uitspraak van vies doen niet,maar hij doet dus lelijk/gemeen.

geef hem geen eten/snoep uit je hand daarmee verlaag je je in rang.
neem hem aan de hand mee en loop een stukje, en sta dan stil. laat hem zo op je gaan letten dat hij door heeft wanneer je stil wilt gaan staan. zodat je na een paar keer niet hoeft te trekken aan het touw,maar dat hij het al door heeft.
ook achteruit laten lopen is een goede oefening.

zoek iemand die zich verdiept heeft in de lichaamstaal van mens en paard.
als je dit gedrag op z'n beloop laat heb je straks niets meer aan je paard

Eehm... sorry hoor, maar dit meisje durft op het moment de wei niet eens in omdat het paard zo over haar heen zou rennen. En jij raad haar aan op eigen houtje met het paard aan de hand te gaan wandelen?

Ik zou het paard ook lekker in de wei laten staan. Je kunt wel buiten de wei blijven en als hij op je af komt gerend, negeer je dat gewoon. Dat is het enige wat je zonder begeleiding nu veilig kunt doen.

nynke55

Re: help! ik weet niet meer wat ik moet doen ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:27

Jij bent nog erg jong om een paard dat zich zo dominant gedraagt aan te pakken. Blijf bij hem vandaan, hij is levensgevaarlijk!
Zoek deskundige hulp of breng hem terug naar het asiel.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:57

Je zal je paard moeten opvoeden.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij en de andere pony een "kudde" en op dit ogenblik probeert hij of hij leider kan worden over jullie.
Jullie moeten hen opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en de paarden de "ondergeschikte".

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hen dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hen moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hen en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paarden zijn en zolang dat je je paarden hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paarden in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Ik zou je aanraden hulp te zoeken en wil je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 19:03

MarcR schreef:
Je zal je paard moeten opvoeden.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij en de andere pony een "kudde" en op dit ogenblik probeert hij of hij leider kan worden over jullie.
Jullie moeten hen opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en de paarden de "ondergeschikte".

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hen dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hen moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hen en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paarden zijn en zolang dat je je paarden hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paarden in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Ik zou je aanraden hulp te zoeken en wil je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Dankje voor de tips, ik ben zeker van plan hulp te zoeken.

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:32

voor degene die deze topic iets of wat gevolgd hebben,
t'beau gaat hoogstwaarschijnlijk terug naar het asiel.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:47

Dat lijkt me een goed idee. Misschien kunnen zij hem opvoeden en dan alsnog een goed tehuis voor hem vinden.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:53

Whohow.... Zo slecht praten over het asiel.... Ik woon er 5 kilometer van af, en ze geven niet zomaar paarden mee. Ze komen controleren waar het paard staat etc. En ja, ze rijden er speciaal voor naar de limburg. Het paard blijft van hun, moest het niet gaan, dat kan ze het teruggeven.
Tevens hebben ze haar gewaarschuwd, maar heel waarschijnlijk is dit een typisch penny geval. Liefde op het eerste gezicht, en mamie en papie zullen maar lekker een paardje addopteren.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:06

Ach, die hatelijke berichtjes met penny dit en dat.
Het kan gebeuren klaar!;)
Kom pas penny zeggen wanneer je Anky heet :S

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:08

Verstandige keuze TS!
Nu lekker op zoek naar een wat ouder rustiger leerpaard, zonder bijzondere achtergronden ;)

Over het asiel heb ik me al uitgesproken, ik ken het niet, maar oordeel enkel op wat ik hier lees.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:20

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:23

@Tamary; dat je van jong ook goed kan leren been ik helemaal met je eens, echter geld dat imo niet voor iedereen; TS is zo'n niet iedereen schat ik in ;)

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:32

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DubDubDub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:38

paarden652 schreef:
Whohow.... Zo slecht praten over het asiel.... Ik woon er 5 kilometer van af, en ze geven niet zomaar paarden mee. Ze komen controleren waar het paard staat etc. En ja, ze rijden er speciaal voor naar de limburg. Het paard blijft van hun, moest het niet gaan, dat kan ze het teruggeven.
Tevens hebben ze haar gewaarschuwd, maar heel waarschijnlijk is dit een typisch penny geval. Liefde op het eerste gezicht, en mamie en papie zullen maar lekker een paardje addopteren.

?--'

je moet al blij zijn dat er mensen zijn die zo'n paarden nog een kans willen geven. die van het asiel doen er waarschijnlijk zelf niets aan om de paarden
beter op te voeden voor ze hen weggeven .. doen ze dat trouwens normaal niet? net zoals bij honden? als die niet gehoorzaam zijn geven ze die ook niet zomaar weg
dat zou ook het verantwoordelijkste zijn ! en typisch penny geval waar slaagt dat nu weer op? er zijn zoveel meisjes die een miskoop doen ja omdat ze het oh zo mooie pony vinden of weet ik veel en op dat moment zijn ze braaf en dan weer niet dan is het hoogstwaarschijnlijk omdat ze de pony hebben ingespoten met kalmeringsmiddel voor de mensen komen kijken. hoe vaak gebeurt dat wel niet .. ? ik vind het moedig van dat meisje dat ze het paardje een kans wou geven en waarschijnlijk wou bewijzen dat het een lief paard is, maar ik heb toch ook zo mijn bedenkingen over dat asiel dat ze zomaar zo'n paarden weggeven, oké ze hebben haar gewaarschuwd maar dan nog als er iets gebeurt is het nog steeds het paard van het asiel dus zij maken hun naam alleen maar slecht dan enz. als ze de paarden in beslag kunne nemen moeten ze er ook maar de tijd voor nemen om ze fatsoenlijk wat bij te leren als ze té erg ongehoorzaam zijn of gevaarlijk .. ik vind het nu ook wel het beste dat hij terug gaat vermits je zelfs niet meer in de wei durfde (wat volkomen normaal is ..) ik hoop dat ze hem dan eerst wat gehoorzamen voordat ze hem nog eens weggeven .. want eerst naar die mense dan weer asiel dan weer andere dan weer asiel dan weer naar daar .. je zou voor niets kwaad worden als je snapt wat ik bedoel.. en ik hoop dat je wel ergens een gehoorzamer paard/pony vind waarmee je alles kan leren (:

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:41

Wat geef je je paard te eten? Moppielover (boktnaam hier) had een soortgelijk probleem met haar paard en bij haar paard bleek het een voedingskwestie te zijn. Te veel maagzuur. Het kan het proberen waard zijn?

En je kent het verleden van het paard niet hè? Aggressiviteit kan zo veel oorzaken hebben. Mss nog iemand die met paarden kan praten? Die mensen zijn er ook. google maar eens op paardenfluisteraar.

Sterkte!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 02:12

Ik vind het in de eerste plaats onverantwoordelijk van die paardenopvang dat ze zo'n paard aan zo'n jong meisje meegeven. Niet verkeerd bedoeld naar jou toe hoor! Maar je ziet in de praktijk maar wat vaak dat je pas echt wat te zeggen krijgt over een paard als je net even ouder bent. Een enkeling daargelaten.

Je zit volop in de puberteit, met alle daarbijhorende problemen en paarden voelen dat naadloos aan.

Ik zou niets gaan doen met dit dier zonder kundige begeleiding die je precies kan vertellen over hoe je je naar je paard moet opstellen en de eerste tijd steeds toezicht houd op jouw lichaamstaal naar het paard toe. Dus niet zomaar de eerste de beste instructrice die zich aanbied voor een heel leuk prijsje maar eentje die veel ervaring heeft met jongere mensen en hun paarden. En die zijn in de regel niet heel goedkoop. Liefst een instructrice die jonge leerlingen op aardig nivo in de sport heeft getraind en aandacht heeft voor de interactie tussen paard en eigenaar. En zolang je geen goede instructie hebt gevonden het dier lekker op rust zetten. Baat het niet, op dit moment schaad het ook niet.

Nogmaals, deze post is niet rot bedoeld.