Paard tijdens wandelen naast me houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Paard tijdens wandelen naast me houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 16:51

Zelf heb ik sinds drie-kwart jaar een arabier (ruin), die ik met een hoefbeenbreuk heb gekregen. Ondertsssuen is hij aan linker schouder ook nog zwaar gewond geweest. Inmiddels is de breuk naar hoogste waarschijnlijkheid genezen, de wond is helemaal weg en het paard loopt kreupelvrij. Ik dus helemaal blij.

Een paar maanden geleden ben ik met grondwerk begonnen. In het begin was hij zeer dominant. Maaide met zijn voorbenen naar me en steigerde. Ik heb hem toen een keer bij het steigeren een goede tik met de zweep op zijn voorbenen gegeven. Sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan tot de dag van vandaag. In het begin liep mijn paard ook altijd vlak op me en accepteerde mijn persoonlijk ruimte niet. Ik heb het toen opgelost door het elke keer het andere eind van de leadrope voor zijn neus te zwaaien en dat hielp.
Een tijd is het allemaal zeer goed gegaan met wandelen. Echter beginnen een paar kleine problemen en een groot probleem weer.

Ik wandel met hem vaak over kleine weggetjes en bospaden. Vaak wil hij sneller lopen dan ik wil. Ik houd dat het ander eind van de leadrope voor zijn neus, maar dit maakt vaak geen indruk. Omdat het me echt ging ergeren dat hij soms net iets sneller loopt en ik hem een keer met het Monty Robert halster hem eigenlijk hardhandig naar achteren getrokken. Sindsdien loopt hij wel half achter me, maar eigenlijk te dicht achter me. Hoe kan ik hem leren dat hij half naast me moet lopen.

Ik doe stop en go oefeningen met hem en hij gaat steeds beter opletten wat ik doe en past zijn tempo aan. Echre vandaag was bij hem blijkbaar de maat vol en bij een kleine weg steigerde ie enorm. Ik heb met worden gestraft. Dit heeft blijkbaar indruk gemaakt, want daarna luisterde hij prima.

Graag zou ik tips willen hebben, wat ik moet doen? Want eigenlijk wil ik dit niet nog een keer beleven. Doel is dat ik met hem aan een los lijntje kan wandelen.

tamary

Re: Paard tijdens wandelen naast me houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:41

Hier in het begin had ik ook het "ik weet de weg naar huis baas kom maar mee" loopje. Dus voor me uit willen en steeds harder stappen. Ik ben een paar keer abrupt omgedraait (en dan echt als 180 graden spin) en de andere kant op gelopen. Dan loopt paard weer achter/naast je. Eventueel na een paar passen nog even halt en stukje achterwaarts. 15-20 meter verder, komt niet op de meter, maar paard moet aandacht weer bij jouw hebben. Rustig weer omdraaien en verder in de richting die je wilde. Herhalen als nodig.
Al heb ik het hier nooit zelfs in de buurt van steigeren gehad om dit soort dingen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:10

Wat zegt jouw lichaamstaal? Als jouw lichaamstaal en timing goed is, zou hij er niet eens over nadenken om in jouw ruimte te komen.

Dus rechtop en breed lopen, komt ie in jouw ruimte, ritmisch op en neer bewegen met je ellebogen naar achteren, loopt het paard dan nog dichter in jouw ruimte, krijgt hij dus je ellebogen tegen zich aan. Neemt hij afstand, hou je weer op.

Als hij achter je loopt, blijft hij je toch een beetje vooruitdrijven. Dus wil je het paard rechts hebben, steek je je rechter arm uit, nog geen druk op het touw. Reageerd hij daar niet op, pak je het touw wat korter zodat er wel druk op komt te staan. Nog geen reactie, is met je linkerhand het uiteinde van het touw rond laten zwaaien, zodat de linkerkant geblokkeerd wordt en rechts van jou lopen de logische stap is voor het paard. Nog steeds geen reactie, is tik op de linkerbil met je leadrope.

Timing is erg belangrijk, beloon elke vooruitgang, hou even op (de ontspanning = de beloning) en geef daarna aan dat hij toch nog wat meer naar rechts moet.

Wil je hem links van je hebben uiteraard alles andersom.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:26

Haha, klinkt als een echte arabier, zo eentje heb ik ook thuis! Vooral omdraaien en weer teruglopen de andere kant op tot hij daar loopt waar jij dat wil, en goed belonen als hij dat doet, geef hem dus nooit zijn zin door hem weer daar te laten lopen waar hij dat wil en ook nog eens naar huis te gaan. De aanhouder wint!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 20:58

Sassol: hier heb ik zeer veel aan. Bedankt voor het advies, ga het meteen morgen uitproberen. Ga een kleine wandeling met hem maken. Dan hoeft hij zeer kort te concentreren, maar volgens mij beter: kort en goed, dan lang en constant moeten corrigeren

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:19

Dat is zeker waar;) Zorg wel dat je vantevoren even met je leadrope oefent, zodat het zwaaien niet slordig gaat en je niet hoeft te kijken als je hem een tik op z'n kont zou moeten geven.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:27

Maar ik vraag me dan altijd af, waarom wil je het paard naast je hebben?
Als hij naast je loop ben je zijn gelijke, ik wil het paard achter me hebben, en dan bedoel ik ook 1 of 2 meter achter me, dan ben ik de leider. Ook als ik buiten met hem loop.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:33

Zorg wel dat je hem niet te kort draait vanwege zijn oude blessure, dus niet zoals hierboven gezegd wordt 180 graden draaien.
En kan je hem nog niet longeren? Misschien handig dat hij wat energie kwijt is voordat je aan de wandel gaat. En hoeveel krachtvoer krijgt hij? Vaak is het veel te veel helemaal voor paarden die nu niet buiten komen. Daardoor krijg je vaak frustratie, ik heb ook arabieren maar die moeten soms toch echt hun ei even kwijt en dan is er goed mee te werken/wandelen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 17:35

Blue_Kim. Daar heb je gelijk in, alleen als dit paard achter me loopt, loopt hij soms op mijn hakken of als hij schrikt, ben ik bang dat hij over me heen loopt, want hij kan vrij lomp zijn. Door hem met de neus achter mijn schouder te laten lopen, maar wel naast me (geeft volgens mij ook aan, dat ik de leider ben), kan ik in mijn ooghoek zien,wat hij doet en bij een schrikreactie, komt hij langs me.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 17:37

Barbaras: ja, ik kan hem al longeren en daar blijft hij heel koel onder. Dit doen we 2 tot 3 keer per week, heel rustig in stap vanwege bodem. HIj staat op onbeperkt hooi/voordroog, 24 uur per dag buiten en krijgt bijna geen krachtvoer, alleen de nodige mineralen. HIj is dus niet gefrustreerd, maar wel een dominant paard.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:52

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... eiden.html

lees een door ! Als jou paard voor je gaat lopen draai je dan gewoon deels om zodanig dat je terug voor hem loopt. Als je paard dicht tegen je aan komt lopen draai je om en maak je groot dit zou moeten een waarschuwing zijn voor je paard dat hij niet in je persoonelijke ruimte mag komen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:16

hetlevenwint schreef:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... eiden.html

lees een door ! Als jou paard voor je gaat lopen draai je dan gewoon deels om zodanig dat je terug voor hem loopt. Als je paard dicht tegen je aan komt lopen draai je om en maak je groot dit zou moeten een waarschuwing zijn voor je paard dat hij niet in je persoonelijke ruimte mag komen.

Paarden zijn hele ritmische beesten, zoals jij het nu beschrijft, beïnvloed het gedrag van het paard, het ritme van de leider. Dat zou niet moeten. Je moet het al lopend op kunnen lossen zonder in je ritme te stokken. Je compleet omdraaien en groot maken is al een veel te groot lichaamsgebaar.

En een paard hoort schuin achter je te lopen, niet recht achter je, maar ook niet precies naast je. Als het paard recht achter je loopt, drijft hij jou eigenlijk vooruit ipv dat hij je volgt.

semperlupe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:45

Hey

Ik heb dit heel erg met een pony. Als ik hem uit de stal haal en naar de bak loopt gaat hij er als een speer vandoor! En ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.
De vorige keer toen dit gebeurde zag ik dit niet aankomen en heb ik geprobeert hem terug te trekken (gwn druk op het halstertouw zetten maar hij zat al voor me met als resultaat dat hij half scheef nog steeds voor me uitloopt). Ik durf nu niet goed meer met hem te lopen.
Hoe moet ik in zo'n situatie reageren? Ik ken het paard pas net, en onze eerste meeting ging niet al te goed (ik was nerveus, paard stond al maanden stil ect) en het paard heeft op dit moment niet al te veel respect voor me. Als ik ervoor ga staan zou die waarschijnlijk zo over me heen lopen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:36

Hetlevenwint: bedankt voor deze tip. De tips over van richting veranderen zijn goed. Echter omdraaien en me groot maken heeft inderdaad effect dat mijn paard meer neiging heeft om te gaan steigeren. Wat ik moeilijk vind, is om inderdaad het paard schuin achter me te laten volgen, want het is inderdaad vaker zo dat hij recht achter me loppt en me dan drijft en ik angst heb, dat hij me omver rent als hij sneller gaat of van iets schrikt. Eigenlijk wil ik dat zijn neus niet verder dan mijn schouder komt. Ik oefen nu elke dag 15 minueten met hem en hij luister steeds beter. Hij loopt ook duidelijk langzamer en let meer op mij. Vandaag neigde hij een keer te steigeren. Heb met een indianenkreet gestraft en dit maakte blijkbaar indruk. Ik blijf eerst maar elke dag oefenen en als we weer de bak in kunnen, kan ik ook andere oefeningen weer gaan doen. Is helaas te glad.

chiccoiship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:59

Misschien moet je eens grondwerken proberen daar leer je lichaamstaal en houdingen enzo heel handig in zulke situaties.