welke cap/helm is het veiligst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

welke cap/helm is het veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 11:41

Ik ben een maand geleden flink op mijn hoofd gevallen. Gelukkig had ik een cap op, maar ik heb nu nog steeds flink last van een hersenschudding. Er zat een scheur in mijn cap van de klap. Ik moet nu dus voor ik ga rijden een nieuwe cap kopen, en ik vroeg me af of bv een eventing helm of renhelm meer bescherming biedt dan een 'gewone' cap, of dat ze allemaal aan dezelfde eisen moeten voldoen. Ik heb nl vroeger een renhelm gehad en die zag er wel steviger uit, maar dat hoeft natuurlijk niks te zeggen, het gaat om het materiaal. Is er iemand die hier iets vanaf weet?

Marije_jiplover

Re: welke cap/helm is het veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:33

Een goed passende cap die aan de veiligheidsnormen voldoet, is het veiligst. Welk merk of type maakt niet echt uit, als de pasvorm voor jouw hoofd maar voldoet en je de kinband goed vastmaakt.
Bij elke helm geldt dat je na een flinke val waarschijnlijk een nieuwe nodig hebt, ook bij een renhelm.
Ditzelfde geldt overigens ook voor een integraalhelm bij motor- of brommerrijden.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:56

en niet te vergeten als je hem zelf op de grond laat vallen.
ik koop daarom nooit een dure helm, vind het zonde van mijn geld als ik hem dan per ongeluk een keer laat vallen.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:10

ik sluit me volledig aan bij Marije_jiplover een goed passende cap die aan de veiligheids normen voldoet is het veiligst!

goldie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:14

die het beste aan sluit en ook lekker zit

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:05

ik sluit me ook aan bij Marije_jiplover.
Biancavos, dat vind ik een beetje onzin.. Als jij hem uit je handen laat vallen is die echt niet meteen kapot, je moet een flinke harde val gemaakt hebben wil de cap kapot zijn..

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:57

als je hem uit je handen laat vallen op beton kunnen er toch al haarscheuren inzitten, en daardoor word hij minder veilig.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 11:30

Marije_jiplover schreef:
Een goed passende cap die aan de veiligheidsnormen voldoet, is het veiligst. Welk merk of type maakt niet echt uit, als de pasvorm voor jouw hoofd maar voldoet en je de kinband goed vastmaakt.

Weet je dit zeker of denk je het? Moet een renhelm (of eventinghelm) aan dezelfde CE normen voldoen als een cap of gelden er andere eisen voor? Ik hoop op een reactie van iemand die ze verkoopt en dus precies weet hoe of wat. Ik ben nu al zo lang uit de running en het is nog lang niet over, en ik moet toch een nieuwe cap kopen, en ik wil dit echt niet nog een keer meemaken. Maar veel meer doen dan een cap opzetten kun je ook niet doen. Ik had nu ook een goedgekeurde passende enzo, allang blij natuurlijk DAT ik m ophad, dat wel, maarja...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:26

volgens mij bieden renhelmen idd meer bescherming dan 'gewone' caps, omdat het risico op vallen bij een renwedstrijd veel groter is dan bij een les op de manege oid.

Weet iig wel dat gewone bodyprotectors en die van jockeys verschillen in stevigheid, daarom denk ik dat het bij caps ook zo is.

lente__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:21

ik zou uitleg vragen aan de verkoper ;)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:23

Engels caps zijn 'veiliger', ze moeten nl. aan strengere eisen voldoen dan die hier gelden.
Naast de CE-NE 1384 norm die in Europa geldt, moeten ze voldoen aan de PAS015

EN1384/BSEN1384: The basic minimum safety standard for riding hats. The standard is reviewed every five years or following a complaint.

PAS 015: A safety standard for riding hats managed by the British Standards Institute (BSI). This standard is reviewed every two years and this is the highest safety standard for riding hats in terms of shock absorbency, penetration and retention.

http://betauk.org/Safety/HatStandards.asp
http://www.beta-uk.org/media/safety/dow ... ndards.pdf

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 14:09

@ Josie: erg bedankt voor je antwoord, ik ga zeker weten voor de engelse veiligheidsnormen. Bedankt!