Bokken uit dominantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

indiano11

Bokken uit dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:04

Mijn paard bokt soms. :(
Vaak als er paarden in de bak rijden die hij nog niet zo goed kent.
Soms als hij een oefening moet doen die hij lastig vind,maar hij bokt dan anders niet zo gemeen.
Waarom bokt hij naar die ander paarden?Dominatie?
Men zegt dan dat ik dit niet moet pikken en hem flink moet meppen zodat hij het wel laat.
Maar hij raakt dan alleen maar meer opgefokt. Negeren werkt volgens mij beter.
Wat vinden jullie?

pien_2010

Re: Bokken uit dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:18

Zelf heb ik het nooit genegeerd. Vanwege mijn rug mag en kan het ook echt niet bij mij. Opvallend is dat mijn paard bij mij zelden heeft gebokt maar het bij anderen nogal snel doet. Meestal voelde en voel ik het aankomen en dan trek ik zijn kop naar boven (dan is de bok al minder vuil), roep hard "ei", en zet mijn sporen er vol in om hem voorwaarts te jagen als het ware. Ik weet dus niet of hij voelt dat het niet kan bij mij of dat het de aanpak is waardoor hij het bij zelden doet en als hij het doet niet zo extreem.

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:22

Waarschijnlijk bokt hij omdat hij niet weet wat er van hem verwacht voor, boos worden zou dit alleen maar erger maken.

Waarom ik dit denk? Dominantie naar andere paarden lijkt me hooguit onwaarschijnlijk. Ik denk meer dat het met stress te maken heeft, het feit dat er onbekende in de bak zijn, en hij niet weet wat er gaat gebeuren.

Oefeningen die hij lastig vind/of niet snapt, hij gaat dan waarschijnlijk bokken om eronderuit te komen, omdat dit voor hem makkelijker is.

Ik denk dat je het beste voorwaarts kan blijven rijden, en zijn hoofd goed hooghouden. Iets doen wat hij leuk vind, of iets makkelijks, en daarna weer oppakken waar je gebleven bent! Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:01

Paarden onderling zijn heel respectvol naar elkaars ruimte toe. Echter als wij er op zitten moeten deze regels vergeten worden? Daar doet jouw paard dus niet aan mee en geeft aan dat ze nog steeds zijn ruimte moeten respecteren.

Het bokken bij moeilijke oefeningen vat ik inderdaad op als dat hij het niet snapt en dit aangeeft door te bokken. Ik weet niet bij welke oefeningen hij dit doet? Misschien ben je zelf te onduidelijk omdat je nog niet weet hoe je het uit moet voeren?

Mijn paard heeft ook heel lang boos naar de spiegel gerend, die dacht dat er INEENS een ander paard naast haar durfde te lopen! Gewoon voorwaarts rijden en een duidelijke 'NEE' waren voldoende.

indiano11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:30

Dat is denk ik precies het probleem waarom ik niet onverwachts dicht langs andere paarden kan rijden.
Want tijdens een buiten rit of als ik uitstap langs een ander paard dan kan hij het wel.
En inderdaad als hij bokt bij een bepaalde oefening is het meestal voor mij ook nieuw. Misschien ben ik dan toch wat gespannender.Bedankt.