Paard schopt in de bak en rent de stal in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rona

Paard schopt in de bak en rent de stal in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 21:29

Hallo,

Ik zit met een probleem. Mijn pony is terug gekomen bij mij na een aantal jaren verleased te zijn geweest.
Ik zit op het moment met een aantal problemen waar ik tegen aan loop en geen raad mee weet.
Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

Het gaat om de volgende problemen:

Als ik de pony in de bak zet en los wil maken, draait ze zich om em wil naar me schoppen.
Als ik haar na een uurtje eruit wil halen laat ze zich niet pakken. Ze blijft heel rustig staan maar zodra ik dichterbij kom gaan haar oren al plat in haar nek. Als ik dan bijna bij haar halster ben, draait ze zich om en haalt naar me uit. Ik krijg haar hierdoor niet meer fatsoenlijk te pakken.

Als ik met haar na de stal loop wil ze niets liever dan zich los rukken en de stal inrennen. Haar tegenhouden is dan niet meer mogelijk.

Wie weet hier raad mee?

Groetjes Anouk

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:33

deed het paard het bij de leaser ook?
voor de stal.. deur dicht doen kan ze ook de box niet in en anders achterwaats de stal in

Christiene

Re: Paard schopt in de bak en rent de stal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:44

die heeft vast geleerd om los de box in te mogen rennen.

als je de bak ingaat niet meteen los laten, pas als jij het wil en niet zei. desnoods ga je er vaker in en uit. tot ze rustig wacht en je haar gewoon los kan doen. (kost waarschijnlijk wel tijd.)

als ze na je uithaalt als je haar wil pakken, dat is lastig.
ik zie de situatie natuurlijk niet zelf. ik zie wel dat je meerdere paarden hebt en volwassen bent.

als ze dreigt met haar oren in de nek dus voordat ze al dreigt te slaan. haar de bak rond laten rennen. als ze wil stoppen doorgaan. haar dan weer proberen te pakken zodra ze weer de oren in de nek legt weer doorgaan.. net zo lang tot ze ophoud.

(maar ligt ook aan type dier de situatie. als je een heel bang dier hebt zou dit weer niet goed zijn)

en als je de stal in loopt. hoofdstel in doen.. of een ketting of touw over de neus heen. dan heb je net iets meer te vertellen. hoewel als ze echt doorwillen drammen het soms lastig is omdat af te leren.
misschien met een kort zweepje zorgen dat ze achter je blijft. zodra ze door wil lopen die ervoor houden. eventueel een tik maar dit moet je wel weer ehm voorzichtig doen als laaste iets.. bij echte lompers waar niks anders helpt.

misschien een gedragsdeskundige erbij halen die heel handig is in dit soort dingen.

elke paard en situatie is weer anders.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 18:03

roybrit schreef:
deed het paard het bij de leaser ook?
voor de stal.. deur dicht doen kan ze ook de box niet in en anders achterwaats de stal in

Ja deed ze bij hun ook. En deur dicht helpt niet want dan krijg ik hem niet meer open zonder onderste boven grend te worden.
Achterwaarts lukt ook niet want kom niet eens bij stal in de buurt rustig maar toch bedankt!

rona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 18:06

paardenfreak schreef:
die heeft vast geleerd om los de box in te mogen rennen.

als je de bak ingaat niet meteen los laten, pas als jij het wil en niet zei. desnoods ga je er vaker in en uit. tot ze rustig wacht en je haar gewoon los kan doen. (kost waarschijnlijk wel tijd.)

als ze na je uithaalt als je haar wil pakken, dat is lastig.
ik zie de situatie natuurlijk niet zelf. ik zie wel dat je meerdere paarden hebt en volwassen bent.

als ze dreigt met haar oren in de nek dus voordat ze al dreigt te slaan. haar de bak rond laten rennen. als ze wil stoppen doorgaan. haar dan weer proberen te pakken zodra ze weer de oren in de nek legt weer doorgaan.. net zo lang tot ze ophoud.

(maar ligt ook aan type dier de situatie. als je een heel bang dier hebt zou dit weer niet goed zijn)

en als je de stal in loopt. hoofdstel in doen.. of een ketting of touw over de neus heen. dan heb je net iets meer te vertellen. hoewel als ze echt doorwillen drammen het soms lastig is omdat af te leren.
misschien met een kort zweepje zorgen dat ze achter je blijft. zodra ze door wil lopen die ervoor houden. eventueel een tik maar dit moet je wel weer ehm voorzichtig doen als laaste iets.. bij echte lompers waar niks anders helpt.

misschien een gedragsdeskundige erbij halen die heel handig is in dit soort dingen.

elke paard en situatie is weer anders.

Dank je voor de tips. Ketting en touw over neud hebben we geprobeerd maar dat maakte het alleen maar erger.
En in de bak ging het na lang wachten en zweep erbij, voor het geval dat, wel redelijk. Denk dat we gewoon veel geduld nodig gaan hebben.

Mocht iemand nog tips hebben dan zijn ze van harte welkom. :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:11

Consequent in omgang zijn, vaak op je laten wachten.
Wanneer jij stil gaat staan, moet zij ook stil gaan staan.
Wanneer ze door loopt geef je een ophouding aan het touw en laat je haar achteruit stappen.
Dit kun je ook doen wanneer je haar in stal wilt zetten.
Vliegt ze er in? Haal haar er weer uit.

In de bak; neus naar je toe en dan pas los (eventueel ga jij zelf al achter de bakrand staan).

Ze wil niet gepakt worden, laat haar naar jou toe komen (met bijv. een snoepje of beetje biks).
Blijf gewoon staan, rammel met je bakje en wacht tot ze komt.
Eerste paar keren geef je steeds een snoepje, daarna ga je de snoepjes afbouwen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:18

Laat in elk geval het halster om als je haar buiten zet.
Met buiten zetten zorgen dat het paard in de desbetreffende paddock of het land staat. Zelf bij het hek gaan staan of zorgen dat iemand het hek sluit achter je. Eerst het paard zo draaien dat ze jou richting uitkijkt.
Nu zal ik wel tegengas gaan krijgen van sommige bokkers, maar geef haar als ze stil staat iets lekkers.
Worteltje, suikerklontje, snoepje, maakt niet uit.
Pas dan klik je los, na natuurlijk met je stem uitbundig te hebben beloond.
Mocht ze alsnog uithalen naar je, dan zou het bij mij zwart worden voor mijn ogen, en kreeg ze al zou ik de hele wei door moeten, een flink pak op haar je weet wel.
Maar toch fijn dat je zo een paard terug krijgt vind je niet!?

Marion71

Re: Paard schopt in de bak en rent de stal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:37

Nee hoor, Aerdenhout. Zo pak ik het ook aan. Wat is er op tegen om zulk negatief gedrag te doorbreken met iets waarvan ze na 1 keer al onder de indruk zijn in positieve zin?

@TS: draai je paard met haar hoofd naar de draad toe. Dan kun je zelf altijd makkelijk en veilig weg lopen. Na het snoepje geven, doe ik de knip los, geef een aaitje en zeg 'doei' en loop zelf weg. Die volgorde kennen ze heel snel. Als ze dan nog wat uithaalt, zijn Aerdenhout en ik het weer helemaal eens. Ophalen doe ik ook met een snoepje. Ik heb nooit last dat ik ze op moet halen laat staan niet krijgen kan. Wees rustig en resoluut in je gedrag.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 15:33

dank jullie wel voor jullie tips :D
Het gaat al steeds beter.