Hoogte paardenvrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyn_

Hoogte paardenvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 16:33

:wave:
Mijn zus wil een paardenvrachtwagen kopen, maar ze wil er nog wat info over hebben, dus voor haar plaats ik even dit topic.
Vooral over de hoogte, paard is 1m70, hoe hoog zou de vrachtwagen dan moeten zijn?

bvd :)

cissy

Re: Hoogte paardenvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:01

Wil je zus een vrachtwagen gaan kopen voor maar 1 paard? of bedoelt ze een trailer?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:03

Een standaard trailer is nu volgens mij 225. En daar passen ook paarden van 1.70 in. Toch zou ik voor een vrachtwagen voor net iets meer hoogte gaan :o

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 17:05

Vrachtwagen. :j
Ze heeft ook een shet en plannen om jonge paarden in te rijden.
Trailer is verkocht omdat ze op dit moment toch geen auto heeft die kan trekken.

Dankje :)

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:59

Ik neem aan dat je een B-rijbewijs vrachtwagen bedoeld?

En je zus weet dat er zeer waarschijnlijk maar 1 paard op zo'n wagen kan?
Aangezien ik lees dat ze zowel een paard als een shet heeft, dat zijn er al twee, en dan ook nog andere jonge paarden in willen gaan rijden. Dat betekent zeer waarschijnlijk dat er regelmatig twee paarden op zullen staan.

Vaak kan er een (krappe) 1000 kg geladen worden op zo'n wagen. En daar moet je jezelf uiteraard ook nog vanaf halen.
Dan nog eens een halve tank diesel (ledig gewicht is met een halve tank), ben je al snel 150 kg extra kwijt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:54

Ik heb ooit een vrachtwagentje gehad van 2.10 hoog en dat ging voor mijn merrie van 1.68 goed.
Voor de opvolger van 1.76 werd het krapjes en daarom heb ik hem uiteindelijk ook verkocht.

Twee paarden op een B rijbewijs kan je vergeten. Het gewicht op papier en werkelijk verschilt meestal ook al meer dan 100 kg, daar nog 2 a 300 kg spullen en mensen bij en dan blijft er als het mee zit net genoeg laadvermogen over voor een paard.
Maar ik heb ook al verschillende wagens gezien die naar B rijbewijs waren teruggekeurd en dan nog maar 50 kg laadvermogen over hadden. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 13:34

Shet weegt 70 kg, dus dat zou niet veel uitmaken. :')
Overigens hoorde ik net dat ze niet van plan is om met meer dan 1 paard te rijden, het is enkel om naar wedstrijden te gaan. :)
Iedereen bedankt voor de info, wij weten genoeg.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:37

stefanvi schreef:

Dat heet een busje.
Vrachtwagen is iets op C rijbewijs.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:51

Frank schreef:
stefanvi schreef:

Dat heet een busje.
Vrachtwagen is iets op C rijbewijs.

Ja, dat is in feite zo, dat weet ik wel, maar hoe vaak wordt zo'n ding hier op bokt niet gewoon een vrachtwagen(tje) genoemd? 9 van de 10 keer denk ik zo.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:17

stefanvi schreef:
Ja, dat is in feite zo, dat weet ik wel, maar hoe vaak wordt zo'n ding hier op bokt niet gewoon een vrachtwagen(tje) genoemd? 9 van de 10 keer denk ik zo.

Inderdaad.
En daar irriteer ik mij mateloos aan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:25

jury schreef:
Twee paarden op een B rijbewijs kan je vergeten. Het gewicht op papier en werkelijk verschilt meestal ook al meer dan 100 kg, daar nog 2 a 300 kg spullen en mensen bij en dan blijft er als het mee zit net genoeg laadvermogen over voor een paard.

Toch niet.
Welliswaar is het niet zonder slag of stoot, maar er zijn bedrijven die een oplossing hebben om legaal met 4250kg op B-rijbewijs rond te rijden. Daarmee heb je zo'n slordige 600kg extra netto laadvermogen; precies genoeg om twee paarden te kunnen laden, inkl alle zooi en niet overbeladen te raken.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:16

ikke schreef:
jury schreef:

Toch niet.
Welliswaar is het niet zonder slag of stoot, maar er zijn bedrijven die een oplossing hebben om legaal met 4250kg op B-rijbewijs rond te rijden. Daarmee heb je zo'n slordige 600kg extra netto laadvermogen; precies genoeg om twee paarden te kunnen laden, inkl alle zooi en niet overbeladen te raken.

Alleen zijn dat oplossingen die zoveel kosten dat je net zo goed je vrachtwagen rijbewijs kunt halen. Een échte vrachtwagen kost ook nog eens minder dan zo'n b-rijbewijs ding.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:23

stefanvi schreef:
ikke schreef:
Toch niet.

Alleen zijn dat oplossingen die zoveel kosten dat je net zo goed je vrachtwagen rijbewijs kunt halen. Een échte vrachtwagen kost ook nog eens minder dan zo'n b-rijbewijs ding.

Ach, ik vind 3600 euro voor die oplossing wel meevallen.

Enne, een nieuwe bestelbus doet zo'n slordige 50.000euri's, beetje nieuwe vrachtwagen redt je niet onder 180.000 euri's; wel appeltjes met appeltjes blijven vergelijken........

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:15

De meeste mensen hier kopen geen gloednieuwe vrachtwagen. Maar gaan op zoek naar een tweedehandse.
En in dat geval zijn er genoeg c-rijbewijs wagens die goedkoper zijn als die voor b-rijbewijs.

Maar 3600 Euro valt idd nog wel mee.
Als je kijkt wat andere aanpassingen soms kosten zoals luchtremmen op een auto laten opbouwen, en uiteraard nog een daarbij behorende aanhanger.