steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DB_CARTAGO

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 16:32

hey allemaal,
weer een vraagje.
Er is een pony bij ons op stal een halve arabische volbloed 10 jaar en als je op de middellijn gaat staan om te wachten tot je mag galloperen en ze voelt dat je zenuwen of een beetje angstig bent dan steigert ze overlaatst deed ze dat bij mij ook en ik schrok zo hard. Zonder enige waarschuwing was het inneens beentjes in de lucht ik was echt wel geschrokken ze heeft dit bij idereen die wat onzeker is. En ze is ook ontzetend snel in gallop ze gaat echt schuin wat kan ik doen om te zorgen dat ze niet meer steigerd en zo snel is?
En omdat ze zo is heeft onze lerares gezegt dat je meteen van de middelijn naar gallop moet gaan maar ik vind dit niet zo een goede manier want dan denkt ze dat ze zo snel mag zijn. En zo lastig mag doen
mvg demi

rockie

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:31

demi, zelf zou ik inderdaad het meteen gaan galopperen vanaf de middenlijn niet de juiste oplossing vinden.
om het stijgeren te verminderen, zelf rustig en zelfzeker zijn. houd het paard bezig, ophoudingen maken, kleine rondjes stappen terwijl je moet wachten.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 16:36

rockie schreef:
demi, zelf zou ik inderdaad het meteen gaan galopperen vanaf de middenlijn niet de juiste oplossing vinden.
om het stijgeren te verminderen, zelf rustig en zelfzeker zijn. houd het paard bezig, ophoudingen maken, kleine rondjes stappen terwijl je moet wachten.

dank u voor de tips.
die kan ik zeker gebruiken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:44

Eigenlijk hoort dit dier niet als manege paard te worden ingezet.
Ze moeten zorgen dat hij eerst goed aan de hulpen staat en rustig word, anders is het beter om hem te verkopen en een makkelijker paard voor in de plaats te nemen.
Hier kunnen natuurlijk ongelukken mee gebeuren!
Of laat alleen de heel ver gevorderde ruiters erop.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:49

Wat zegt je instuctrice ervan? :)

het lijkt me idd niet handig dat jij op dit paard moet rijden, maar meestal word je ingedeeld en heb je zelf daar dus niks over te zeggen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:50

heel goed dat je zelf ook al bedacht hebt dat je niet vanaf de middenlijn moet gaan galopperen!
dan geef je haar alleen maar haar zin en dat is zeker niet goed.

wat je wel kunt doen is haar bezig houden tijdens het wachten. stap gewoon want rond, probeer wat stelling te vragen bij het stappen of probeer haar wat te laten nageven. maak ook wat ophoudingen naar het halthouden. ofwel kleine oefeningen doen waardoor ze bezig blijft. zo kan ze niet gaan stijgeren.

probeer natuurlijk zelfverzekerd te blijven. dat valt niet mee maar het kan een hoop helpen bij een moeilijk paard. denk gewoon aan de paarden die je al hebt gereden en waarbij het goed ging! en de vorige keer bleef je ook zitten dus nu ook denk maar. :D

voor de galop heb ik ook nog wel wat tips voor je. ze mag natuurlijk niet hard gaan! probeer je handen op een plaats te zetten. daar laat je ze staan. dus je hebt je handen voor je op contact. niet trekken maar ook niet laten trekken. als ze gaat vechten met het bit dan hou je je hand gewoon daar. zo kan ze niet onder je weglopen en rennen. dit zal niet meteen goed gaan maar met oefening lukt het vanzelf.
ga achterover zitten in je zadel. zo zit je steviger en heb je meer te zeggen over je pony.
probeer haar desnoods rustig op een volte te sturen als ze echt te hard wil gaan. zo sluit je haar op zodat ze niet weg kan. begrenzen is daabrij heel belangrijk zodat ze niet wegloopt.

ik ga er maar even van uit dat je instructrice het paard heeft nagekeken op pijn en dat de oorzaak echt bij het karakter en het proberen ligt!

veel succes!
@ anderen boven mij: het heeft niet echt zin voor dit meisje dat zo'n paard hier niet thuis hoort. nee dat hoort het ook niet denk ik maar zij kan er niks aan doen dat het paard er wel loopt en wil graag tips.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:03

Er is ook niemand die zegt dat TS schuld heeft aan het gedrag van de pony, de manege zou beter moeten weten!
En zo'n paardje krijg je in de manege lessen nooit goed met bange en onervaren ruiters, het gedrag zal alleen maar erger worden.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 14:24

arans schreef:
Wat zegt je instuctrice ervan? :)

het lijkt me idd niet handig dat jij op dit paard moet rijden, maar meestal word je ingedeeld en heb je zelf daar dus niks over te zeggen.

ja dat is waar