Nemen paarden elkaars gedrag over?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Nemen paarden elkaars gedrag over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 20:59

Ikzelf heb dit nooit echt geloofd, tot nu..
Ik heb mijn paard nu ongeveer 3 jaar. En nooit maar dan ook nooit heeft hij iets van kleding vastgepakt om aan te bijten. Mag ook niet van mij maar eigenlijk heeft hij het nooit geprobeerd.. Ook bijten doet ie niet.
Sinds 2 a 3 maanden staat er een andalusier bij ons van 6 jaar. Het dier moe(s)t nog helemaal opgevoed worden, maar er zit geen kwaad in. Wel is ie ontzettend nieuwsgierig en pakte (en nu probeert ie het nog wel eens) vaak dingen vast met zijn mond. Waaronder mij, mijn jas, mijn knie, ... Eerst lief snuffelen en dan voel je opeens dat hij je muts heeft afgetrokken, of je kraag vast heeft en zelfs 1 keer in mn knie (en dat zal hij niet vlug meer doen :Y) ).
Vandaag dan, ik gaf de anda wat aandacht en opeens hup pakt hij mijn kraag van mijn jas vast. Goed mag niet, heb hem dat duidelijk gemaakt. Dan ga ik naar mijn ruin, en na een minuut pakt ie toch ook me kraag niet vast zeker :+ ik stond echt zo van 'euhm wat doe jij nu' En jas was pasgewassen dus naar worteltjes of hooi kan ie niet rieken
Ik bedoel nu niet dat mijn ruin het gezien heeft dat de anda dat deed, dat maak je me niet wijs :+
Maar vind het wel gek dat mij ruin happeriger is geworden sinds de anda bij hem staat.
Heeft de anda nu een 'slechte' invloed op hem of verbeeld ik me dat?
De ruin is van karakter tov mensen eerder onderdanig, kreeg eens de opmerking van een instructeur parelli dat ik me militair gedroeg tov hem, dat mijn aanwijzingen best wat kleiner mochten :o mocht niet met onderarm wijzen, maar met focus ..

Lusitana

Re: Nemen paarden elkaars gedrag over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:04

Wat er waarschijnlijk aan de hand is, is een vorm van jaloezie. Hij vraagt aandacht omdat je ook aandacht aan het andere paard geeft en ik denk zomaar dat je ook wel wat bewondering hebt voor dat ander paard wat hij aanvoelt.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:05

wij hadden twee paarden. Het ene schraapte vaak met de tanden langs de tralies, de ander niet. Geen enkel ander paard schraapte verder ook in die stal.
Die twee waren dikke maatjes en je raadt het al, het andere ging het na een poos ook doen. Hij heeft het daarna ook vaak gedaan, alleen niet zo vaak als het paard wat ermee 'begon' zeg maar.
Ik denk echt wel dat hij het van haar heeft afgekeken.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:07

Kan echt wel zijn, niet aan gedacht. Ik vind jaloezie eerder menselijke gevoelens, maar het kan wel.
Als ik met Santo (de anda) aan het werken ben staat hij steevast aan de uitgang van de piste samen met mijn pony te kijken. En heel vaak komt hij santo van me wegjagen als ik met hem bezig ben.. Ik probeer ze alledrie evenveel aandacht te geven, maar hij heeft waarschijnlijk gewoon veel aandacht nodig..

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:09

Ik geloof ook best wel dat paarden gedragingen van elkaar kunnen overnemen. Omdat er bij ons op stal wat ruimte is gekomen is mijn paard wat verder naar voren verhuisd in de stal, daar staat hij tegenover paarden die nogal eens tegen de box staan te trappen rond etenstijd en nu doet mijn paard dat ook. Ben ik overigens niet heel erg blij mee.. ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:27

Natuurlijk nemen paarden gedrag over van elkaar, hoe denk je anders dat ze dingen leren? Ze weten niet van zichzelf hoe ze zich moeten gedragen hoor, ze moeten gewoon gedrag zien van een ander paard en doen dat dan na, net zoals kinderen. En als dit gedrag ze iets oplevert (bijv aandacht of een fijn gevoel) blijven ze het herhalen. Wel is wetenschappelijk bewezen dat de kans dat een ranglager paard gedrag overneemt wat een ranghoger paard vertoont groter is dan andersom.

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:38

Ja. Bij een dier heb je 2 soorten: Aangeboren geleerd en Aangeleerd door middel van andere soortgenoten observeren. Ze weten dus al dingen vanaf hun geboorte (dit heeft te maken met het instinct) maar om te kijken naar oudere dieren leren ze manieren om te kunnen leven.

Bijvoorbeeld in het wild kijkt een chimpansee naar de oudere apen in zijn groep. Een ouder vrouwtje weet een manier om met stenen een noot te kraken. Het jonkie gaat het ook proberen: aangeleerd.

Op de een of andere manier leek het jouw paard interessant om dit gedrag te kopiëren (misschien jaloers, gewoon nieuwschierig of uit verveling).
Blijf gewoon consequent en geef aan dat het niet mag vanaf het begin. Ook bij de andalusier anders raakt je eigen paard verward.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 23:54

dianaw33 schreef:
Natuurlijk nemen paarden gedrag over van elkaar, hoe denk je anders dat ze dingen leren? Ze weten niet van zichzelf hoe ze zich moeten gedragen hoor, ze moeten gewoon gedrag zien van een ander paard en doen dat dan na, net zoals kinderen. En als dit gedrag ze iets oplevert (bijv aandacht of een fijn gevoel) blijven ze het herhalen. Wel is wetenschappelijk bewezen dat de kans dat een ranglager paard gedrag overneemt wat een ranghoger paard vertoont groter is dan andersom.

Leren kan ook met actie-reactie proces. Ik vind het toch best wel raar dat ze echt beseffen van ' he kijk die bijt aan baasjes jas'..
Ze leren zich toch ook gedragen dmv consequenties van een ander paard of mens.. Mijn ruin is het hoogste in rang, de anda staat helemaal onderaan.

@ munchitos
Ja misschien moet ik wat strenger zijn tov de anda, nu is het meer dat ik hem wegduw en dan stopt hij ermee, en het is met deze methode al een heel stuk verminderd. Vorige maand stond ie continu te happen, was echt geen pretje... Bij mijn paard was ik te verbaasd om op tijd te kunnen reageren :o Ze zullen het wel afleren. Jouw uitleg heb ik trouwens ook eens ergens gelezen, De aard van het paard?? Ik heb dat boek, zal het nog eens erbij pakken, altijd handig :)