Enige nadeel lijkt mij dat je dan je veulentje niet zo vaak ziet en hem/haar nog niet zoveel "manieren" kunt bijbrengen. Hoe gaat dit normaal gesproken? Kan ik het veulentje beter nog tot een jaar gewoon ergens stallen, of juist niet? En hoe is een pony als hij/zij echt een jaar lang in een kudde heeft gestaan. Issie dan nog wel een beetje handmak, of gaat daar veel tijd in zitten?
Nogmaals, ik ben een groentje op dit gebied, dus alle ervaring is welkom!
Daarna heeft ie bijna een jaar 24/7 buiten gestaan in een gemengde groep met merries en ruinen van verschillende leeftijden en de jongste na hem was 2 jaar ouder (had dr liever nog een jonkie bij gezien maar goed, niet veel controle over de samenstelling..) en die is nu zn beste maatje. Toen t risico op veulens begon te bestaan is ie naar een andere groep gegaan (staat ie nu nog mee) bestaande uit zn beste vriendje, een 10-jarige ruin die denkt dat ie hengst is en een 4-jarige die kort geleden toch maar geruind is... Kan me geen socialer paard indenken, ik kan m overal bij zetten. Voordeel is dat hij daar wél gewoon op een pensionstal staat, maar ook lekker bij me in de buurt en dus gewoon in een groep kan opgroeien terwijl ik een uurtje per dag kan tutten. Verder staat ie nu sinds een paar maanden 's nachts in een stal met ruime uitloop, samen met zn beste vriendje. Eigenlijk gewoon helemaal super.. Hij heeft altijd paard-contact, kan lekker spelen en ravotten overdag en verder kan ik lekker met m in de weer en m manieren leren
... Die van mij was dan dominant en had ook echt oudere paarden nodig. Ik denk dat dit weer per paard verschillend is.