Nieuwe trailer waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Hoefslag_

Nieuwe trailer waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 00:10

Hallo,
Ik heb nu in mijn bezit een 2 paards bockman trailer, deze is al erg oud we willen
een 1,5 paards trailer kopen.
De trailer hoeft niet nieuw te zijn maar toch wel mooi op het oog zijn.
Wat zijn de punten waar je bijhalve de bodem en zijkanten naar moet kijken?
En welke punten vinden jullie belangrijk?

WolinLotte

Re: Nieuwe trailer waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:13

Ik vind het belangrijk dat het paard genoeg halsruimte heeft, het paard gebruikt zijn hals ook voor zijn evenwicht en genoeg halsruimte vind ik belangrijk, ook hoe hoog het dak is. Ook vind ik de optap erg belangrijk, deze moet een goede antislipbodem hebben en de instap moet zo laag mogelijk.
Wellicht trapbescherming?

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 00:21

WolinLotte schreef:
Ik vind het belangrijk dat het paard genoeg halsruimte heeft, het paard gebruikt zijn hals ook voor zijn evenwicht en genoeg halsruimte vind ik belangrijk, ook hoe hoog het dak is. Ook vind ik de optap erg belangrijk, deze moet een goede antislipbodem hebben en de instap moet zo laag mogelijk.
Wellicht trapbescherming?

Oke, het zijn wel belangrijke punten, bedankt.
Dan zou ik graag willen weten met wat voor een trailer jij rondrijd. *D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:34

het laadvermogen en eigen gewicht.. Niet elke combi met je auto is even veilig ook al valt het net wel binnen de regeltjes van E/B rijbewijs.
Maar je had een 2 paards.. dus.. je gaat kleiner. (zet het er toch bij voor andere lezers)

Verders afstand van de boom tot aan trekhaak en neuswil. (als je snapt wat ik bedoel). Ik kan bijvoorbeeld mijn achterdeur van patrol moeilijk open krijgen (alleen wanneer ik schuin parkeer), omdat anders net neuswieldingetje (ja ik ben vrouw) in de weg zit.

erop letten of de stang verstelbaar is in verschillende gaten.

welke zijde je het liefste het deurtje hebt zitten? ik heb aan de rechterkant (van achter bekeken), maar had hem toch liever aan de andere zijde willen hebben.

Profiel van de banden (2 mm minimum uit mijn hoofdje) en de druk van de banden (minimaal 2 a 2,5 bar, te testen bij bijv. tankstation als je toch even rondje gaat rijden).

rubbers niet te droog zijn. (toch kwestie van enkele eurotjes..)

aanwezigheid van remkabel (OP JUISTE WIJZE! anders groot risico op bekeuring).. en breekring. (dus ooit remkabel in werking getreden) dus moet er nieuwe ring in.

daarnaast lampen echt ter plekke controleren!

oja..en of de klep niet te krap sluit.. in de winter wil dat echt nogal een dilema zijn wanneer je je knollie niet kunt uitladen bij de vereniging omdat de laadklep niet open wil.

uv bestendig materiaal...altijd leuk dat wanneer iets leuk oogt, ook leuk blijft ogen.

Of het dakraampje echt goed sluit. erg banketstaaf als ie 2 weken in de regen staat.

het systeem van het 'zeiltje' aan de achterklep. Kijk goed naar het systeem en bedenk of je het net zo makkelijk kunt bedienen als je handen verkleumpt zijn.

laadklep mag niet te glad zijn.. Ook neit als het paard eerst door eigen mest over laadklep heen stapt.

of de sluitingen van de laadklep niet aan de zijkant van de klep zitten. Altijd banketstaaf wanneer een paard zich verstapt en half achter zo'n sluiting blijft haken. Al moet ik zeggen dat je dat bijna neit meer ziet.

een bodem die makkelijk leeg te vegen is zonder heuveltjes en spleetjes. Daar gaat makkelijk water, schimmel en andere troep in zitten.

of er voldoende uitzicht voor je paardje is. Eventueel met rooster?

verlichting in de trailer...?

bespeur ergens kitrandjes.. deze zijn vaak door eigenaar aangebracht om water tegen te gaan. Blijft altijd wel zwak omdat kit niet altijd elastisch blijft.

tja.. kan zo wel ff doorgaan. Vind het zo wel een redelijk lijstje.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 07:57

Profiel van de banden is vaak wel goed, maar kijk vooral naar de leeftijd. Vaak is veroudering van de banden het probleem, soms te herkennen aan scheurtjes.

Controleer de verlichting.
Kijk kitnaden na, als deze los zitten dan weet je daar verhoogd risico op houtrot hebt.
Kijk het dak na op schade. Soms was die carport toch lager dan verwacht.
Klop op de zijwanden, sommige merken staan erom bekend dat er spontaan gaten in de zijwanden vallen. Door te kloppen merk je aan het geluid verschil in toestand hout.

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:13

Graag wil ik toevoegen, kijk naar wat je paardje fijn vindt.
Die van mij vonden het fijner dat de raampjes aan de zijkant zitten , konden ze meer zien, als dat alleen aan de voorkant een zit.
En sommige hebben problemen met de hoogte , is veel verschil in.

Succes met je aanschaf

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 11:39

Bedankt voor al jullie tips, ik heb hier echt heel veel aan!
Morgen gaan we kijken naar een Heja 5 Sterren trailer, ik laat vanmiddag nog even al jullie tips lezen aan mijn vader.
Ik laat jullie nog horen of het wat geworden is!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:53

Ben een fan van Heja, enige nadeel is dat bij de oudere modellen het raampje niet open kan.

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:16

laadklep,belangrijkste van alles.en de bodem

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 11:22

jury schreef:
Ben een fan van Heja, enige nadeel is dat bij de oudere modellen het raampje niet open kan.

jep, dat is helaas ook bij de trailer waar wij dadelijk gaan kijken...
is dit erg storend?
en zouden die ramen ook vervangen kunnen worden door andere ramen?

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 21:28

vandaag hebben we de trailer gekocht, de trailer was helemaal in orde en goed geprijst!
mijn vader heeft op al jullie tips gelet, bedankt!
er kan een slotje op. :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:31

Toch heb ik nog een goede tip voor je. Wij wonen hier in het grensgebied en zijn regelmatig met de trailer op pad. Aangezien het in Dld verplicht is met MS banden of winterbanden te rijden, is het verstandig dat je trailer ook van MS banden is voorzien (allweather). Op deze manier kun ook onder Ned. winterse omstandigheden veiliger met de trailer op pad. Soms zitten ze er niet standaard op, maar kunnen ze vanaf de fabriek bij een nieuwe trailer wel kosteloos geplaatst worden, zoals in ons geval.
Veel plezier met je nieuwe aankoop!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:37

Knert schreef:
welke zijde je het liefste het deurtje hebt zitten? ik heb aan de rechterkant (van achter bekeken), maar had hem toch liever aan de andere zijde willen hebben.

Hier ben ik toch wel even benieuwt naar, waarom je het deurtje dan links zou willen hebben?

Op onze oude trailer zat het deurtje links, op de trailer die we nu hebben zit het deurtje rechts, wat we eigenlijk wel fijner/veiliger vonden.
Want mocht er wat gebeuren onderweg of sta je langs de weg en wil je even bij de paarden kijken, zit het deurtje niet aan de kant van de weg, dus veiliger in ons opzicht :)

Niet dat het er toe doet hoor, maar ben er gewoon nieuwsgierig naar! :)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:49

Mijn deurtje zit nu ook rechts, eerst links, en ik vind het ook niet fijn.
Ik doe vaak in de trailer op en af zadelen, maar de klep van mijn auto gaat juist links open.
Ik moet dus met mijn spullen of over de distel heen stappen, of om de trailer heen lopen. Terwijl ik eerst gewoon alles kon pakken en zo de trailer in kon, was hooguit 2 stappen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:31

suffie schreef:
Toch heb ik nog een goede tip voor je. Wij wonen hier in het grensgebied en zijn regelmatig met de trailer op pad. Aangezien het in Dld verplicht is met MS banden of winterbanden te rijden, is het verstandig dat je trailer ook van MS banden is voorzien (allweather). Op deze manier kun ook onder Ned. winterse omstandigheden veiliger met de trailer op pad. Soms zitten ze er niet standaard op, maar kunnen ze vanaf de fabriek bij een nieuwe trailer wel kosteloos geplaatst worden, zoals in ons geval.
Veel plezier met je nieuwe aankoop!

Winterbanden onder een aanhanger verplicht??? Dat lijkt me sterk, aangezien dat dus echt geen toegevoegde waarde heeft! (los van het feit dat winterbanden nergens over gaan)