onhandelbaar paard?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaxx

onhandelbaar paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 23:00

hee,
ik heb een D-pony ruin van 5 jaar.
hij is vanaf dat ik hem heb (hij was toen 2 jaar) al erg chagerijnig enz.
maar dat word dus alleen maar erger, hij bijt en probeert je weg te jagen.
iedereen is ook bijna bang voor hem.
bijv. vanavond toen ik hem water ging geven(normaal heeft hij zo'n automatiche drinkbak maar die is bevroren).
ik zette de emmer voor hem neer en hij sprong recht op me af en ik was dus te laat en hij greep me vol in mijn hoofd.
mijn moeder wil hem verkopen.
maar zo onder het zadel is hij super kan alles met hem hij wil alles voor me doen.
vandaar dat ik hem nog echt niet kwijt wil.
maar heeft iemand een idee wat ik er aan kan doen en hoe het kan dat hij zich zo gedraagt?
ik heb soms het idee dat hij totaal niet lekker in z'n vel zit en zich altijd bedreigt voelt terwijl ik hem nooit wat gedaan heb.
ik vind het een beetje lastig te omschrijven...
nouja ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
groetjes!

Tigra_

Re: onhandelbaar paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:54

Denk dat grondwerk lessen je wel verder zouden kunnen helpen, zo te lezen liggen de verhouding tussen jouw en je paard dus niet goed en die kun je best oplossen maar dan heb je wel begeleiding nodig en geduld.

Bas2112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:59

Hoi,

Ik heb zoiets eerdermeegemaakt en het betreffendde paard bleek toen een klophengst te zijn. Hij had nog 1 bal in zijn buik, daardoor raakten de hormonen van slag. Weet niet of dit bij die van jou aan de hand kan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:52

Ik raad je aan om, met professionele begeleiding, de pony opnieuw op te gaan voeden.
Bijten, je proberen weg te jagen is écht onacceptabel.

Je pony moet respect hebben voor jou, maar dat heeft hij helemaal niet, omgekeerd heb jij het wel voor hem.......

Grondwerk is leuk, maar grondwerk is bij mij ook een dreun op het goede moment hoor :) Als een paard mij de weg verspert (heb ik eens gehad toen ik een jonge merrie bij me had, meneer vond dat de merrie van hem was en niet van mij) krijgt ie toch echt een rake tik. Het was hem meteen duidelijk, heeft het ook nooit meer gedaan.
Mooiste was, de merrie durfde toen overal mee heen met mij, was er van overtuigd dat ik haar zou beschermen, wat er ook gebeurde (ze moet wel heel bang zijn geweest voor die ruin).

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:05

Ik ben van mening dat als dit dominant gedrag zou zijn dat hij dat ook onder het zadel uit?
Het lijkt mij eerder op een mis communicatie tussen jou en het paard.

Ik zelf zou hem net zo behandelen als hij bij mij zou doen.
Rent hij op jou af, draai je naar hem toe, maak je groot en loop met luide boze stem op hem af
Daar bij kan je een halstertouw in je handen nemen en daar dreigend mee zwaaien.
Loopt hij tegen het halstertouw aan is dat zijn eigen fout :P
Draait hij zijn kont naar jou, geef hem dan een schop voordat hij kan denken om jou te schoppen.
Probeer hem steeds een stapje voor te zijn, dan zal hij binnen een paar weken zich beter gaan gedragen.

Als hij mij zou bijten kreeg hij toch echt direct een klap op zijn bolletje!!!!
Niks meer uit de hand gaan voeren want dat stimuleer je het bijt gedrag!!!!

Ik heb gehad met een paard dat hij me steeds wilde bijten als ik hem naar de wei bracht.
Op een keer was ik het helemaal zat en raakte hem op zijn neus hard met het halster touw.
Daarna deed hij alleen nog pogingen te bijten, dan draaide ik het velletje van zijn neus gemeen om.
Terug bijten zeg maar.....
Nu is er niks meer aan de hand, is hij erg braaf en ziet mij als zijn leider.

Er is gedrag wat je gewoon echt niet moet accepteren.
Accepteer je dat wel, dan heb je een probleem.

tanjaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:43

Yamcha schreef:
Ik raad je aan om, met professionele begeleiding, de pony opnieuw op te gaan voeden.

Je pony moet respect hebben voor jou, maar dat heeft hij helemaal niet, omgekeerd heb jij het wel voor hem.......

Grondwerk is leuk, maar grondwerk is bij mij ook een dreun op het goede moment hoor :) Als een paard mij de weg verspert (heb ik eens gehad toen ik een jonge merrie bij me had, meneer vond dat de merrie van hem was en niet van mij) krijgt ie toch echt een rake tik. Het was hem meteen duidelijk, heeft het ook nooit meer gedaan.
Mooiste was, de merrie durfde toen overal mee heen met mij, was er van overtuigd dat ik haar zou beschermen, wat er ook gebeurde (ze moet wel heel bang zijn geweest voor die ruin).

ik heb er al is hulp bij gehad die zij dus ook gewoon een dreun geven als hij wil bijten of trappen enz.
maar het helpt dus helemaal niks hij doet net of hij het niet voelt ofzo

tanjaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:51

Tigra_ schreef:
Denk dat grondwerk lessen je wel verder zouden kunnen helpen, zo te lezen liggen de verhouding tussen jouw en je paard dus niet goed en die kun je best oplossen maar dan heb je wel begeleiding nodig en geduld.

ik heb al eerder grondwerk lessen gehad.
maar dat hielp niet veel.
ben er nog wel mee bezig maar er zit weinig of geen vooruitgang in.

tanjaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:53

Yamcha schreef:

wie raad jij aan om me te begeleiden dan?

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:55

EDIT: verkeerd gelezen en dus verkeerde post.

Iemand kan wel een dreun op het juiste moment geven, maar dat is het niet alleen. Je moet ook echt van jezelf overtuigt zijn. Je kunt wel heel stoer gaan doen tegenover de pony, maar als je hart razendsnel slaat omdat je het toch wel heel spannend vind, vergeet het dan maar. Paarden zijn meesters in lichaamstaal, met acteren ga je er niet komen.

Dus die dreun van die ander kan wel even helpen, de volgende dat sta jij er weer, en de pony doet weer precies hetzelfde, want hij vind jou gewoon niet zo belangrijk.

Dus je moet iemand zoeken die je langdurig kan begeleiden en die je niet alleen helpt in het heropvoeden, maar die je vooral helpt in het steviger in je schoenen te staan, zodat je het méént tegenover je pony.

als jij uitstraalt: 'en nu is het potverdomme genoeg met dat ge-etter van jou!!' dan is die klap waarschijnlijk al niet meer nodig. Maar daar heb je veel oefening en hulp bij nodig. Dat vertrouwen krijg je niet zomaar weer terug.
Laatst bijgewerkt door Circel op 20-12-10 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:58

Ik ken wel iemand maar dan zou je je pony daar een paar weken op stal moeten zetten.
Dan zou je zelf ook moeten komen om het een en ander te leren.
Geloof me dat je pony dan zeker ten goede zal veranderen hoor :D

tanjaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:00

alison_belle schreef:
Ik ken wel iemand maar dan zou je je pony daar een paar weken op stal moeten zetten.
Dan zou je zelf ook moeten komen om het een en ander te leren.
Geloof me dat je pony dan zeker ten goede zal veranderen hoor :D

goed idee ! zat ik zelf ook al aan te denken.
maar waar is die stal?
want als ik zelf ook iedere keer op en neer moet rijden. moet het niet te ver zijn natuurlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:02

De Balingehof... helemaal top, niet goed geld terug!

Iemand die alleen maar mept heb je niets aan.... er moet toch ook gezocht worden naar de oorzaak van het probleem, en jij moet geholpen worden om er zelf goed mee om te leren gaan.
Een welgemikte tik op het juiste moment kan zeker geen kwaad, maar is niet DE oplossing uiteraard... dat merk je zelf nu ook al.
Stuur ze eens een mail, en kijk eens wat ze voor je kunnen doen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:03

Lees de boeken van Mark Rashid eens....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:08

Ik heb je een pb gestuurd.
Met een link naar de stallen, je kan op de site alles lezen over de manier van werken.
Parelli, NH, de vriendelijke oplossing voor gevallen als deze. ;)

en inderdaad, met slaan los je niks op, soms is het nodig om jezelf te beschermen maar in paarden taal kom je verder dan je denkt.

heel veel succes, het is de moeite van het proberen zeker waard!!!

tanjaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:51

alison_belle schreef:
Met een link naar de stallen, je kan op de site alles lezen over de manier van werken.

en inderdaad, met slaan los je niks op, soms is het nodig om jezelf te beschermen maar in paarden taal kom je verder dan je denkt.

we hebben ze gebelt en ze zou even met haar zakenpartner ofzo er over praten waneer hoelang enz

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:54

nou, wat leuk!!!
Ze moet inderdaad even in overleg met de mede eigenaar.
Hopenlijk komt er iets uit waar je je in vinden kan.
Ik ken de stalmanager, ze is echt erg goed.

veel succes

tanjaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 14:27

alison_belle schreef:
nou, wat leuk!!!
Ze moet inderdaad even in overleg met de mede eigenaar.
Hopenlijk komt er iets uit waar je je in vinden kan.
Ik ken de stalmanager, ze is echt erg goed.

veel succes

oke leuk!!
ik hoop dat ze kunnen helpen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:33

Sow!!!!Beest greep je bij je hoofd?
Hopelijk heb je er niks ernstigs aan over gehouden!!!
Dit lijkt me een gevalletje "hengsten-dominantie" (maar dan de ruinen versie)
Een goeie training in grondwerk zou denk ik goed zijn zodat je allebij leren waar je je grens moet en mag aangeven.
Zo is het echt poepie link,ik begrijp dat je moeder hem weg wil hebben,moet er niet aan denken wat er gebeurd als ie eens écht een stuk uit je lijf bijt of je bij je strot pakt!!!
Kijk wel goed uit!!

Het kan zijn dat ie in zn veulenjaren iets vervelends heeft meegemaakt en zichzelf heeft geleerd om zich zo te verdedigen op zn eigen terrein.
Paard weet dus niet beter en reageerd nu nog zo,wil niet eens afwachten wat er gaat gebeuren maar wil je per direkt weg hebben uit zijn omgeving.

Zoek iemand die je daarmee kan helpen in de vorm van grondwerk zodat je leerd met hem te communiceren.
Zo hoe het dus nu gaat is het erg gevaarlijk!
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 20-12-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:35

Idd, grondwerk kan je nu wel wat helpen. Hij moet respect voor je krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:33

Ik dacht ook aan het Balingehof, zoals eerder genoemd. Daar heb ik veel goeds over gehoord :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:52

alison_belle schreef:

Heb je voor ons ook een link? Denk dat het heel belangrijk is dat je direct met zeer professionele mensen aan de slag gaat, soms kan het dan heel snel gepiept zijn.
Soms kan het probleem verergeren of alleen maar langer duren wanneer, goedbedoelende, hulp ingeroepen wordt met minder 'bagage'....
Ik adviseer nogmaals sterk de Balingehof en anders Petra Vlasblom.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:57

ik denk dat iedereen zo zijn of haar goede ervaringen heeft met verschillende personen. ;)
Maar aangezien ik hier al meer probleem paarden op heb zien knappen, en ze lekker vrolijk zag worden denk ik dat het wel goed zit toch?

Ook de opleidingen liegen er niet om ;)

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:04

Grondwerk inderdaad, werken aan het vertrouwen en het gedrag in de stal doorbreken! Wat hij doet is onacceptabel.
Neem een touw mee en probeer hem voor te zijn. Vanaf de moment dat hij jou wil aanvallen zwaai je met je touw (desnoods tegen hem, maar nooit slaan met het touw!!) en jaag je hem van je weg.
Verder zou ik toch professionele hulp inschakelen zodat die je kan sturen hierin, je dit niet alleen moet oplossen maar iemand hebt om op terug te vallen als je het even niet meer weet en waar je met al je vragen terecht kan.

Succes!

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:06

Ninx schreef:
De Balingehof... helemaal top, niet goed geld terug!

Iemand die alleen maar mept heb je niets aan.... er moet toch ook gezocht worden naar de oorzaak van het probleem, en jij moet geholpen worden om er zelf goed mee om te leren gaan.
Een welgemikte tik op het juiste moment kan zeker geen kwaad, maar is niet DE oplossing uiteraard... dat merk je zelf nu ook al.
Stuur ze eens een mail, en kijk eens wat ze voor je kunnen doen.

idd naar balingehof gaan die is echt goed :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:44

mijn tip is echt te ver weg voor je, dat is echt heel erg jammer.
Misschien is het beter een plek te vinden waarbij je zelf regelmatig heen kan om zelf ook te leren.
Anders zie ik het nut niet zo om eerlijk te zijn.