Transporteren schoppend/stijgerend paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StreeepjesC

Transporteren schoppend/stijgerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:48

Hoi !
Als ik naar wedstrijden ga, moet mijn paard mee (nee echt?)
Je voelt 'm al aankomen; dit wil voor geen meter!
Stijgeren en bokken etc.
Na een aantal mensen erbij te hebben gehaald en handmatig zijn achterste erin hebben gedrukt (en lokken door paardensnoepjes)
kunnen we eindelijk vertrekken..

friesiszwart

Re: Transporteren schoppend/stijgerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:14

Hoe afgezaagd ook: gewoon blijven doen, en inderdaad met een chauffeur die uiters voorzichtig en rustig rijd.

Qua laden kun je wellicht dagelijks thuis je paard in de trailer zetten en dan zijn bix of een gedeelte ervan geven waardoor je het laden makkelijker kan maken.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:19

Rust, rust en veel geduld.
Alle paarden die ik heb of heb gehad zijn trailergeil, zelfs mijn veulens lopen er zonder begeleiding op en af.
Het geheim hierachter is dat het een dagelijkse routine moet worden, desnoods even brokjes op de trailer eten en er dan weer vanaf.
Je moet er wel de mogelijkheid voor hebben maar ik dwing helemaal niks, zet de trailer open en zet ze dan het liefste los of aan een longeerlijn. Dit moet wel veilig kunnen anders krijg je ongelukken, ik zet meestal de opening bij de ingang van een kleine paddock. Dan ga ik op de klep zitten met een bak lekkers, dit kan soms uren duren voordat ze uiteindelijk toch nieuwschierig worden en even komen kijken. Ik geef dan het lekkers en dan is het klaar voor die dag. Dit herhaal ik dagelijk totdat er een beentje op de klep komt en er weer wat lekkers is gehaald. De trailer moet een normaal dagelijk opject worden.
Dan doe ik een longeerlijn aan het halster en gaat die over de voorste stang, weer rustig blijven en vooral niks haasten en geen druk op de lijn !. Neem je tijd, gaat je pony naar voren krijgt hij wat lekkers en is het weer klaar voor de dag. Uiteindelijk lopen ze er allemaal bij mij zo in.
Mijn veulen van 7 maanden die ik net een maand heb liep er gsiteren zelfs zonder halster of wat dan ook in !

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:29

Ik zou in ieder geval niet met duwen en trekken inladen, daar haalje allene maar spanning vandaan.
Verder ga ik ga helemaal mee met Letsdunit, zo hebben wij ons paardje na een maand namelijk ook trailermak gemaakt, nu geen probleem meer, binnen 5 minuten loopt ze er zo in. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:18

in de bokt wiki staat een heel stuk over trailer laden, Eddy modde heeft een gratis Ebook wat je kunt downloaden en als je de zoekfunctie gebruikt kom je ook heel erg veel trailerlaadtopics tegen.

Het beste advies wat ik je kan geven is hulp erbij halen en dan iemand die er wel verstand van heeft en niet met je stalgenoten die veel trucjes kennen (lees, trailer in de deuropening, longeerlijnen om het paard knopen, bezems tegen de kont, zak over het hoofd etc) maar iemand die kan zien waarom je paard er niet in wil en de training daarop kan aanpassen.
Er zijn er genoeg te vinden op bokt.

Trailertraining is gewoon te leren en een deel van de opleiding van het paard, dus als je nu wedstrijden wilt gaan rijden en je bent dat stukje van de opleiding 'vergeten' zul je er toch wat aan moeten doen.....
Er gaat toch al heel wat mis in de voorbereiding als je een stijgerend bokkend paard wil gaan trailerladen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:26

Ik zou het 'moeten' wedstrijd rijden eerst even laten voor wat het is. Dan zit er toch meer druk en stress achter met het trailer laden. Misschien is het wedstrijdterrein ook wel te stressvol voor het paard dat hij daar niet graag heen gaat?

Er worden tegenwoordig steeds meer workshops trailer laden aangeboden, ik denk dat zoiets een goed idee is. En pas ergens heen willen als het trailer laden goed gaat.