ijsklonten aan sokken, dicht op de huid.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

ijsklonten aan sokken, dicht op de huid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:18

:wave:

vandaag ging ik naar mijn paardje, ik schrok me dood.
ze had allemaal ijsbrokken/klonten rond haar sokken/kootholte
vorig jaar had ze dit ook, maar had ze er verder geen last van, we haalden het elke dag weg met een harde borstel.
maar nu zat het (denk ik) zo dicht op de huid dat het pijn deed, ze kon namelijk amper lopen. ze was helemaal druk
toen ik het eraf had gehaalt en rende zich helemaal op in de bak van blijheid, terwijl ik haar halfmank uit het land haalde
is dit te voorkomen? Ze staat 24/7 buiten op het land, ze hebben beschutting waar ze droog kunnen staan, maar daar
mogen ze de komende dagen niet onder staan ivm. nieuw paard en kleine ruimte voor vechtpartijen.

Vanky

Anoniem

Re: ijsklonten aan sokken, dicht op de huid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:19

Denk eerder dat het manklopen kwam van klonten onder de hoeven dan van klonten in het behang ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:21

Sonja schreef:
Denk eerder dat het manklopen kwam van klonten onder de hoeven dan van klonten in het behang ;)

dat was juist het rare, d'r hoeven waren schoon, dat had ik namelijk gelijk al gecontroleerd toen ze niet meekwam.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:22

Op stal zetten!
Ik vind het echt niet kunnen dat je met dit weer je paard buiten hebt staan zonder beschutting.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:26

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:34

44Myrthe44 schreef:
Op stal zetten!
Ik vind het echt niet kunnen dat je met dit weer je paard buiten hebt staan zonder beschutting.

we hebben geen mogelijkheid om haar binnen te zetten, verder vind ik het ook niet nodig. ze heeft het niet koud .
ze is niet geschoren staat met een dikke winterdeken op. super happy, conditie en energie voor 10. :)

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:42

weet je waarom ze mank kan lopen, door de ongelijke ondergrond in t land. die van ons doen het ook, staan ook 24/7/365 buiten met dekens. en lopen zo rottig omdat t bevroren is en niet alle delen van de ondergrond. ze hebben geen ijzers maar ook inderdaad die klontjes en ook klonten ijs in sokken staart en manen, en ook aan t dek, want die gekke tinker ligt zelfs in de sneeuw.
wat je er aan kan doen weet ik ook niet.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:45

witchy6 schreef:
weet je waarom ze mank kan lopen, door de ongelijke ondergrond in t land. die van ons doen het ook, staan ook 24/7/365 buiten met dekens. en lopen zo rottig omdat t bevroren is en niet alle delen van de ondergrond. ze hebben geen ijzers maar ook inderdaad die klontjes en ook klonten ijs in sokken staart en manen, en ook aan t dek, want die gekke tinker ligt zelfs in de sneeuw.
wat je er aan kan doen weet ik ook niet.

heel erg bedankt voor je info, ik zal morgen even de betonplaten ijs/sneeuw vrij maken rond de ruif, daar is het door de ijsklonten erg hobbelig namelijk. dan is het denk ook al een stuk minder hoop ik. :)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:55

Mijn paardjes hebben dit ook na een dag sneeuwpret, alleen die van mij gaan s'avonds op stal.
Ik borstel de benen ook even af en (hoe stom het misschien ook klinkt) doe ik dan even een half uurtje mijn oude (lage) bont gevoerde transportbeschermers om. Na dat half uur zijn de klonten weg en gaan de beschermers weer mee naar huis om te drogen.

Je kunt ook vaseline in de kootholtes smeren,daardoor blijft de sneeuw niet plakken.

Verder kun je ook even hier kijken http://www.chrissystems.com/iceonice1.htm
Deze spray word bij honden gebruikt tegen het klonten van ijs/sneeuw in de vacht, ik gebruik het wel voor mijn hond maar heb het nog niet geprobeerd op mijn paarden, denk zomaar dat dit prima kan.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:17

Ik lees net ook ergens op een site dat staart en manenspray op de benen spuiten ook helpt, doordat de haren zacht en glad zijn blijft de sneeuw moeilijker plakken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:37