Ik weet niet precies wat je bedoelt, want er zijn verschillende sysytemen. Mijn paard heeft vorig winter voor het eerst sneeuwbeslag gehad met de sneeuw. Dat sneeuwbeslag bestaat uit een rubberring die aan de binnenkant van het ijzer zit, en dan de sneeuw uit de hoef drukt. De ring zit vast aan het ijzer. (er zit een rubberplaatje tussen de hoef en het ijzer, daar aanvast zit de rubberring.) Het enige nadeel was voor mij dat mijn paard het ijzer iets sneller aftrapte dan 'normale' ijzers. (Het is sowieso wel een ijzeraftrapper..) Deze winter staat ze ook weer voor op sneeuwbeslag. Het bevalt echt super goed. De ijzsers lopen niet vol met sneeuw, de sneeuw wordt er namelijk gelijk uitgedrukt.
Mijn paard heeft alleen voor ijzers, vorig jaar kostte dit € 12,50 extra, maar legde de smid elke keer nieuwe ringen eronder met het opnieuw beslaan. Ik heb nu een andere hoefsmid. Hij rekent € 25,- extra, maar gebruikt de hele winter hetzelfde setje. (Zolang deze niet kapot zijn.) Bij een tweede besla beurt, kost het dan niets extra's. (eenmalig € 25,- extra dus) Let op: alleen voor voorijzers. (Achter kan natuurlijk ook, maar dan wordt het wat duurder.) Succes met je keuze! Ik ben benieuwd naar de andere ervaringen.