Zelf lessen geven, in buitenland?Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leylaatje

Zelf lessen geven, in buitenland?Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:11

Hoi allemaal!

Ik hoop dat ik dit berichtje in het juiste forum heb gezet, want ik ben nieuw hier en kon niet echt wat vinden over dit onderwerp! Ik hoop ook dat ik het hier gewoon mag vragen.

Ik heb zelf ruime ervaring met paarden, vroeger altijd eigen rijpaarden gehad alleen nu geen ruimte meer voor, dus ik rij bij manege. Ik heb wel eens aan vrienden les gegeven, maar dit is natuurlijk privé. Nu heb ik de kans om in het buitenland een soort van manege te starten. Het zal wel heel klein zijn omdat het natuurlijk heel erg duur is. Daar wil ik dan zelf lessen gaan geven.
Ook al is het buitenland en gelden er misschien andere regels, ik heb helemaal geen flauw idee van de regels voor lesgeven aan mensen in Nederland

Kan iemand me helpen hiermee? Ik wil graag weten of je perse een diploma nodig hebt, of dat je ook zonder diploma les mag geven. Zijn er wel diploma's voor nodig, dan zou ik graag horen welke!
Ik heb al een aantal opleidingen gezien alleen probleem is vaak dat het of te ver weg/te duur is, of dat je eigen paard nodig hebt en dat heb ik dus niet (kan er ook niet 1 lenen).

Hopelijk kan iemand me verder helpen!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 20-12-10 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:16

Ik denk dat er qua wetgeving (dus of je wel of geen diploma's nodig hebt) veel verschil zit tussen de landen. Verder is het ook heel belangrijk wat je verzekeraar eist. Wil je een bedrijf beginnen dan zul je natuurlijk goed verzekerd moeten zijn, anders zit je met een groot probleem als een leerling tijdens een les zijn been breekt en bij jou de rekening komt indienen (want vaak ben je wel aansprakelijk namelijk). Vaak hebben de verzekeraars eisen mbt jou les bekwaamheid (en dus diploma's), maar ook hier, veel verschillen tussen de landen!

Volgens mij zit je vaak wel vast aan diploma's. En diploma's zijn bijna altijd reteduur :(

Anoniem

Re: Zelf lessen geven, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:19

Ja,in NL ben je zeker diploma nodig,ik geloof ORUN maar dat weet ik niet zeker.
Mag ik vragen in welk land je je manege wil starten?

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:20

hmm...ja daar was ik al een beetje bang voor...gelukkig gaat het om Curacao, en daar is de wetgeving wel bijna hetzelfde als hier. Toevallig ben ik jurist in opleiding, maar als je niet precies dit vakgebied leert vind ik het nog knap lastig om erachter te komen. Maar ik begrijp dus al dat het qua verzekering vooral belangrijk is....

Het stomme is ook, ik heb zelf al lopen zoeken bij de KNHS en Helicon opleidingen, daar hebben ze wel wat, maar er is dan zo vreselijk veel dat ik gewoon niet weet welke ik moet hebben...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:23

je heb orun nodig en voor elk niveau is een fase
verder heb je ook voor het starten van een manege paardenhouderij niveau 4 nodig

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:30

Oke, en ik las ergens dat je voor Orun ook wedstrijdervaring moet hebben? want dat heb ik niet...ik moet mss dan toch maar eens even gaan informeren bij instellingen die de opleidingen aanbieden...ik zag bij KNHS geloof ik een basisopleiding, waarbij je geen eigen paard nodig had...dus zelf rijden zat er niet bij, en dat is wel beter voor mij want zou niet weten waar ik een paard vandaan moet halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:32

Kun je voor de opleiding niet ergens een paard leasen?

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:36

dat zou een idee kunnen zijn, daar moet ik even naar kijken!
Het gaat er niet om dat alles gratis moet zijn hoor, alleen alle 'kleine' kosten die erbij komen kijken zijn echt niet grappig meer...ik heb gewoon geen zin om eerst 10 jaar ergens te moeten werken om de opleidingen te kunnen betalen, ik heb nu gewoon geen fulltime baan ofzo, en ik wil juist van de manege de fulltime baan maken! Maar dat lijkt allemaal heel lastig!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:38

nee er is een basis cursus zonder rijden.
dan moet je een ruiter mee nemen
dan mag je alleen geen hoger niveau les geven natuurlijk

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:45

oke nou het niveau is niet zo'n probleem, ik wil gewoon 'leuk' recreatief lesgeven aan kinderen en volwassen, en niets met wedstrijden e.d...ik ga maar eens even bellen voor die basiscursus, nou nog een slachtoffer vinden die ik mee kan nemen haha

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:46

Leylaatje schreef:
oke nou het niveau is niet zo'n probleem, ik wil gewoon 'leuk' recreatief lesgeven aan kinderen en volwassen, en niets met wedstrijden e.d...ik ga maar eens even bellen voor die basiscursus, nou nog een slachtoffer vinden die ik mee kan nemen haha

jou doel is prima te doen met die cursus.
je mee gebrachte combi moet op l1 niveau kunne rijden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:18

TAO-->JI

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 13:56

ooh ik was mijn topic kwijt maar nu zie ik ook waarom! Sorry voor het verkeerde plaatsen!

Thanks voor de hulp iig tot nu toe van iedereen, ik ga eens even rondbellen om te vragen hoe het zit op curacao met regels en vergunningen...dat is vaak wat soepeler dan hier, maar ik wil natuurlijk geen gezeur aan mn broek haha