Dilpoma of certificaat bij aanschaf paard per 2011 ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nansje

Dilpoma of certificaat bij aanschaf paard per 2011 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 19:57

Ik hoorde van iemand die zei dat er van af 2011 dat
er een soort diploma kwam voor mensen die een paard willen kopen.
Dit lijkt mij super lastig want er is zo veel zwarte/partikuliere handel in paarden, vooral shetlandertjes.

ik was benieuwd of iemand hier wat van wist of iets meer kon vertellen.

Ik ben er niet bang voor, ik ken het wel een wee van en rond om paarden en als ik een paard houd, is
dat op de manier zoals de dierenbescherming het het liefst ziet, oftewel, Buiten heel de dag
op een heel groot land, mits slecht weer in goede stallen enz, goed voer enz, maar ik ben benieuwd.

Nansje

Re: Dilpoma of certificaat bij aanschaf paard per 2011 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 20:45

het was ter bevordering van het paardenhouderij

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:34

Maak je (nog) geen zorgen; een luchtballonnetje van de DB. Lijkt me een onhaalbaar en onuitvoerbaar plan.

Al moet ik eerlijk bekennen dat als ik sommige topics zie met vragen van (jonge) eigenaren dat zo'n diploma mss nog niet zo'n gek idee zou zijn.

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:20

Inderdaad, voor sommige zou het een goed idee zijn, zo hebben wij een grote pony gekregen van iemand omdat die die in de garage stond , en on de achtertuin van 4x4 groot. Midden in de woonwijk. Voor zo'n mensen zou ik het zeker aanraden.
Maar hoe het haalbaar moet zijn. ( ze zouden het kunnen combineren met de chip die een paard of pony h eeft, maar natuurlijk zijn ze hier in Nederland weer vergeten die dingen te registreren, dus onbegonnen proces)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:25

Is een niet uitvoerbaar plan, zoals al gezegd is vanwege tekort aan mogelijkheid het te controleren. En anders maak ik mij niet druk, heb al basispas der pferdekunde.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:54

wij hebben gediplomeerd personeel op stal waarvan sommigen nog te dom zijn om je dooie cavia te verzorgen. {x)

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:53

ik denk dat het voor sommige mensen zeker een goed plan is: ik wil een paard papa, een maand later: paard op marktplaats...
ik vraag het me wel af of het uitvoerbaar is

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:22

nee zoals al gezegt geen diploma nodig of zo ,,, maar wees eerlijk het is toch onzin , de DB moet toch gewoon andere regels gaan opstellen , voor het stallen behouden en verzorgen van DIEREN in het algemeen, hoeveel mensen hebben wel geen honden in huis die de buitenlucht niet ruiken of niet verder komen als de tuin.
en idd ook voor paard en zo talloze andere voorbeelden van elk diersoort. maar denk dat het meer een probleem is in het algemeen. vaak als iemand van de DB bij bv een paard pony gaat kijken die er niet goed bij staat kunnen ze er niets aan doen omdat het nog niet bijna dood gaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:34

fuego3 schreef:
nee zoals al gezegt geen diploma nodig of zo ,,, maar wees eerlijk het is toch onzin , de DB moet toch gewoon andere regels gaan opstellen , voor het stallen behouden en verzorgen van DIEREN in het algemeen, hoeveel mensen hebben wel geen honden in huis die de buitenlucht niet ruiken of niet verder komen als de tuin.
en idd ook voor paard en zo talloze andere voorbeelden van elk diersoort. maar denk dat het meer een probleem is in het algemeen. vaak als iemand van de DB bij bv een paard pony gaat kijken die er niet goed bij staat kunnen ze er niets aan doen omdat het nog niet bijna dood gaat.

DB moet geen regels opstellen, daar is de overheid voor.
Diploma per 2011 gaat zeker niet meer lukken, dat is over 10 dagen. Wetgeving duurt een stuk langer.
Nansje schreef:
het was ter bevordering van het paardenhouderij

Verkooppraatje dus.
Er zijn zeker misstanden onder paardeneigenaren (idem voor andere dieren trouwens), maar die pak je echt niet aan met diploma's. Er moet wettelijk een basiseis voor het huisvesten van paarden komen, alleen dat is door de overheid uit handen gegeven en die instantie die het moet doen doet niks. Plus dat er naast die basiseis ook een wet moet komen die het houden van paarden volgens die basiseis mogelijk maakt als gemeentes lastig worden zoals de huidige ellende met schuilstallen voor paarden en ander vee op de weides.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:37

tamary das waar ik bedoelde ook dat er regels opgesteld moeten worden waar de DB iets mee kan , zodat ze bij controle veel meer kunnen doen als nu ,

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:42

ik vind het een goed innitiatief. Ik heb sinds eenhalf jaartje een paard, en daarvor heel wat ervaring opgedaan bij verzorgpaarden, toch mis ik soms echt wel wat in mijn kennis.. Maarja.. Daar heb ik dan weer bokt voor..

Maar ik denk dat het een goed initiatief is ter voorkoming van mishandeling (vaak zonder dat de eigenaren het zelf weten)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:55

fuego3 schreef:
tamary das waar ik bedoelde ook dat er regels opgesteld moeten worden waar de DB iets mee kan , zodat ze bij controle veel meer kunnen doen als nu ,

DB heeft geen handhavende macht, daarvoor moet je bij de AID zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:07

angelmootjuhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:45

Ik vind het een goed iets voor sommige zeker :( zet wat agenten weg net als in amerika!!! Ken je niet voor je paard zorgen of verwaarloos je hem! Laat het dier een tweede kans krijgen bij een andere eigennaar :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:50