Ijsklompen aan de vetlokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Ijsklompen aan de vetlokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 01:08

Daarnet kwam ik op mijn besneeuwde weide aan en merkte ik dat mijn ijzerloze weidepaardje 'r vetlokken en haar rond 'r hoef gewoon vol met (gigantische) ijsklompen hing :oo nu heb ik er het grootste gedeelte gewoon af getrokken, maar ik had steeds een stuk haar mee, dat kan ik echt niet blijven doen of ze heeft straks géén vetlokken meer.
Ze is een fjord, maar haar vetlokken leken die van een gigantisch boerenpaard. Kan ik hier iets aan doen of moet ik ze maar gewoon laten hangen (ze kán er wel mee lopen)?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:10

ik had het bij een paar tinkers bij ons op stal ook al gezien dat er een aantal waren met ijssokjes :P
kan op zich geen kwaad hoor,het is alleen het haar he?

je kunt eventueel met warm water het ijs smelten,de sokken goed drogen en dan je dier weer naar buiten zetten.
als je ziet dat ze er serieus last van hebben kun je het dus doen smelten.

zorg ook dat ze droog kunnen staan,anders zitten ze er zo weer natuurlijk

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:13

Heeft ze er last van dan?
Mijn fjord heeft het ook, krijgt in de winter best wel mooie sokjes en daar hangen ook hele sculpturen van ijs in op het moment. Hij heeft er geen last van, als ik het eraf zou halen zou het er toch zo weer aanhangen, ik laat het gewoon lekker zitten daar.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:14

weet dat ze bij honden de poten insmeren met vaseline, maar ik neem aan dat dat bij een paard/pony niet zo lekker werkt, gezien vetlokken wel degelijk een functie hebben....
Tja, tis de vraag of het paard er echt last van van heeft of dat het een menselijk probleem is omdat het ons niet prettig lijkt om met ijs rond te lopen....

Lord_Ik

Re: Ijsklompen aan de vetlokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 01:32

Ze lijkt er niet echt last van te hebben, enkel als ik er aan trek trekt ze haar been weg, maar dat is logisch natuurlijk. Alleen zijn het niet enkel kleine klompjes, maar ook echte grote :') ik schrok echt toen ik het zag, het is voor het eerst dat ze deze heeft en het sneeuwt toch al een tijdje ... :+ ze moet er echt in gaan staan zijn, want de sneeuw komt echt niet overal zo hoog dat ze blokken gaan vormen in haar vetlokken :D.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:41

Tja, klopt dat er kleine en grote klompen vormen, maar zoals gezegd, vaseline is geen optie en afscheren/trimmen helemaal niet. Zolang ze daar geen last van heeft, lekker laten zitten en niet aan trekken :-)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:45

Haha, je had mijn Tinkermerrie vorig jaar moeten zien, die rinkelde gewoon :Y)

Zie de rechtersok
Afbeelding

Ik smolte ze weg met een doekje met warm water, voor het rijden dan, met tutten smolten ze wel en in het land was er geen beginnen aan, en daarbij leek ze er daar geen last van te hebben.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 01:57

Ik heb helaas echt geen warm water in de buurt :P ik mag al blij zijn dat ik koud heb en niet met water moet zeulen. Ze had echt 5 klompen van diegene die je bij jou tink ziet hangen per been :+ aan haar achterbenen leken ze wat gesmolten en kon ik ze er nog redelijk af krijgen, maar vooraan zaten ze echt vast. Lekker laten hangen dus :P veel werk heeft ze op het moment toch niet te doen :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:58

Dan maar een thermoskan mee van huis zou ik denken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 02:14

hihi onze paardjes komen nu ook vanuit het land als een klingelende arreslee aangelopen, maar hebben er geen last van hoor. Ze lopen 24/7 buiten, met rijden doe ik ze er met warm water af (inderdaad we hebben een waterkokertje op stal :P ) Maar verder er gewoon aan laten zitten, anders zit het er een uur later weer aan.

Vroeg me, bij het zien van mijn paardje zo vanmiddag, wel af hoe het bij tinkers enandere langsok-rassen (om het zo maar even te zeggen) zit, maar valt volgens mij ook nog redelijk mee aan de foto te zien hierboven?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 02:23

MWah, het is erger geweest, maar dat staat niet op foto.
Tinker van nu heeft er geen last van, maar die heeft een stuk minder sok, vanmiddag op de fokkerij ook niet veel van gezien (Tinkers en Shires), maar daar lang ook niet veel sneeuw.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 02:41

Als je er veel last van hebt, of beter gezegd je paard, dan kun je vaseline spray gebruiken. Er is nog een middel, dat je bij bijv. agradi.nl kunt bestellen (ben even de naam kwijt) maar is denk ik ook op vaseline basis. Je hoeft alleen maar de buitenkant en de onderkant te sprayen. Vaseline spray kun je kopen bij elke auto onderdelen handel. De vetlokken hebben een functie: nl water afleiden, vaseline leidt ook water af, dus dat doet niks af aan de functie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 02:57

_Lot schreef:
MWah, het is erger geweest, maar dat staat niet op foto.
Tinker van nu heeft er geen last van, maar die heeft een stuk minder sok, vanmiddag op de fokkerij ook niet veel van gezien (Tinkers en Shires), maar daar lang ook niet veel sneeuw.

Okay, ja ben me aan het voorbereiden op mijn nieuwe aanwinst, x tinkertje, maar zal nog wel meevallen met de sokken nu ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 04:53

Ik ben altijd benieuwd wat iemand met een bommetje onder zijn kont moet, al dan niet kanon :+
Mijn barbiepaard heeft veel meer dan snelheid, namelijk een stel hersens en niet zon geprogrammeerd kwabje als een NZT die zich dood gaat lopen voor de lol van zijn baas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 05:06

ik zou al zeggen....alle paarden zijn toch leuk?
of het nou een tinker is of wat anders.
ze zijn allemaal even lief.....nou ja meestal dan ;)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 05:08

Ohh ja, mijn bommetje gaat erg snel, maar bovenal is ze uitermate geschikt om te drijven en de jonkies mee te helpen inrijden. Na 8 jaar topsport, werd het tijd voor iets rustigers.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 05:10

ellepel schreef:
ik zou al zeggen....alle paarden zijn toch leuk?
of het nou een tinker is of wat anders.
ze zijn allemaal even lief.....nou ja meestal dan ;)

Tuurlijk! En die van mij... met een Spaanse peper in je achterste is het niet fijn rijden door 1 meter sneeuw... de overburen hebben het beter bekeken, hun Tinkers staan op stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 05:13

op de stal waar ik sta lopen de tinkers gewoon lekker buiten
en mijn welshje ook. :D

voordeel van tinkers is dan wel weer dat ze heel goed door een meter sneeuw kunnen lopen :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 05:14

Grote goedheid, moeten jullie niet slapen ofzo?
En ja, alle paarden zijn leuk, maar er kan er maar een de leukste zijn, en das de mijne :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 05:15

zegt er eentje wat over slapen :P

ik heb vakantie,dus hoef nog niet naar bed :D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 05:21

Nahh, dat is hier niet meer te doen. Het vriest nu -15 en er ligt zoveel sneeuw, dat onze honden compleet verdwijnen. De weides zijn leeg, omdat alles bevriest. Zelfs de grote watertanks zijn nu dicht gevroren. Onze paarden gaan nu 's nachts op stal, want voederen en water in de wei is niet meer mogelijk. Het sneeuwt en vriest voortdurend (6 weken op een rij) . Normaal staan de Haflingers en koudbloeden hier de hele winter in de wei, maar zelfs die zijn binnen gehaald. Bar en boos. We hadden nog reenjacht (honden en paarden) vandaag, maar ik moet zeggen dat niet alleen bij mij de ijspegels op vreemde plaatsen zaten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 05:23

en de winter is nog lange niet voorbij!
dat gedoe met water is inderdaad echt heel vervelend,maar ja het is niet anders nu.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 05:28

Pfft, nog 4 maanden te gaan. Gelukkig heb ik alle leidingen vorstvrij, een emmer water bevriest nu binnen 2 uur (helemaal). Zelfs de stallen zijn nu zo koud, dat de poep meteen aan vriest.... ook lekker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 05:30

nog even volhouden, het voorjaar kom er aan!

en ik zoek mijn bed ook maar es op,het is echt al veel te laat :P

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:14

Moderatoropmerking:
Zullen we het hier gewoon even bij het onderwerp houden? Ik heb alle offtopic berichten verwijderd, en bij deze het verzoek alleen te reageren als je iets nuttigs hebt toe te voegen aan de gestelde openingspost