Paard eet hout.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurningPoint

Paard eet hout.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:43

Hoi :)
Mijn merrie heeft een 'verslaving',namelijk hout eten.
Deuren,stallen,planken,alles wat dan ook maar van hout is gemaakt eet ze op.De eigenaren van de manege hebben ondertussen de deur van de piste,haar paddock en schuilstal met moterolie geverfd,maar ze vindt blijkbaar dat het een speciaal smaakje geeft,en doet rustig door }> .
Een plank van haar schuilstal heeft ze nu dus al een 5 tal keer ervanaf gehaald,met als resultaat dat de eigenaren nu ook geen zin meer hebben om elke dag de plank weer vast te maken.
Ik heb al aan een tak gedacht waar ze wél van mag eten,maar dan leert ze het ook niet af...Een net voor de planken van haar schuilstal hangen met kleine gaten zodat ze er niet door kan bijten zou kunnen helpen,maar ik denk niet dat ze het zien zitten om dat overal te doen...

Ideeën? :D

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:44

Cribox?

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:46

Citaat:
Cribox?

Helpt dat goed?

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:46

Planken van hout vervangen voor planken van kunststof? Ik heb alleen geen idee of dat betaalbaar is.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:49

cribox werkt super, ik warm het altijd even op in de magnetron :D ,niet te lang! en dan kwast ik het op het hout ,wel wegwerphandschoenen dragen!

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:49

Piepdruif schreef:
Planken van hout vervangen voor planken van kunststof? Ik heb alleen geen idee of dat betaalbaar is.

In de vorige manege zat ze in een stal,en daar hebben we voor de staldeur een metalen plaat voor gehangen.49 euro.We hebben toen naar veel dingen gekeken,en dat was het goedkoopste.Of we naar kunstof hebben gekeken weet ik niet meer,maar het lijkt me enorm duur :S

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:50

krijgt ze voldoende ruwvoer?

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:51

TurningPoint schreef:
Piepdruif schreef:

In de vorige manege zat ze in een stal,en daar hebben we voor de staldeur een metalen plaat voor gehangen.49 euro.We hebben toen naar veel dingen gekeken,en dat was het goedkoopste.Of we naar kunstof hebben gekeken weet ik niet meer,maar het lijkt me enorm duur :S

Citaat:
cribox werkt super, ik warm het altijd even op in de magnetron :D ,niet te lang! en dan kwast ik het op het hout ,wel wegwerphandschoenen dragen!

Bedankt voor de tip! :D Ik zal eens zien naar de prijs en waar ik het kan kopen ;)

Citaat:
krijgt ze voldoende ruwvoer?

Ja :)

petrea

Re: Paard eet hout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:55

welkoop/boerenbont en de prijs is ongeveer twaalf euro

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:57

petrea schreef:
welkoop/boerenbont en de prijs is ongeveer twaalf euro

Bedankt *D

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:58

bij ons ook een paar planken die meer uitzien als een golfbaan.
Buurvrouw neemt het ook over.

Eerst hebben we sambal geprobeerd.. eerst een beetje (geen nut) daarna een hele pot (nog geen nut) Bomproof tong denk ik :Y)
Nu hebben we er een schrikdraadje boven gespannen. 1 x in de zoveel tijd stroom erop zodat ze weer even weten dat het zeer doet.

Maar ik zal ook eens kijken voor cribox

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:59

renate85 schreef:
bij ons ook een paar planken die meer uitzien als een golfbaan.
Buurvrouw neemt het ook over.

Eerst hebben we sambal geprobeerd.. eerst een beetje (geen nut) daarna een hele pot (nog geen nut) Bomproof tong denk ik :Y)
Nu hebben we er een schrikdraadje boven gespannen. 1 x in de zoveel tijd stroom erop zodat ze weer even weten dat het zeer doet.

Maar ik zal ook eens kijken voor cribox

Haha,wat een duiveltjes zijn ze toch soms ook he? }>

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:00

sambal _O- _O- _O-

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:01

Waarom zou ze het per se moeten afleren? Het is natuurlijk gedrag dus afleren kan je het niet dus de beste optie is denk ik toch wilgentakken neerleggen zodat ze zich hier op uitleeft(is lekkerder) en de omheining etc met rust laat.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:02

Hier is een week of twee geleden nog een uitgebreid topic over geweest, misschien dat je die kan vinden met de zoekfunctie? Denk dat je daar heel veel nuttige tips uit kan halen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:03

Sambal kan goed werken hoor :')

Het teken dat je paard op hout knaagt kan verveling of gebrek aan voedingsstoffen zijn. En een tak in de box kan zeker geen kwaad hoor! Vinden ze vaak juist lekker en houdt ze bezig, je hebt kans dat als je dr niet meer laat knage n in dr stal dat ze een andere stalondeugd gaat ontwikkelen.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:06

Joolien schreef:
Sambal kan goed werken hoor :')

sorry, ik had er nog nooit van gehoord en het is ook nooit bij mij opgekomen

Het teken dat je paard op hout knaagt kan verveling of gebrek aan voedingsstoffen zijn. En een tak in de box kan zeker geen kwaad hoor! Vinden ze vaak juist lekker en houdt ze bezig, je hebt kans dat als je dr niet meer laat knage n in dr stal dat ze een andere stalondeugd gaat ontwikkelen.

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 16:09

Bedankt voor jullie reacties.Mischien is het een idee om Cribox om de schuilstal te smeren,en wilgentakken te leggen zodat ze toch nog hout kan eten,zonder haar schuilstal te vernielen ;)

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:25

ik gebruikte altijd anti-bite, werkte super bij mij

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:47

Ik zou wilgentakken in der stal doen, en misschien een mineralenblok? Of hangt die er al?

Wat cribox betreft hebben ze deze ook in een spuitbusje, dus heb je geen kwastje nodig, spuit je er zo op!

1amazone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:53

die van mij deed het ook. cribox opgespoten en een mineraalsteen neergehangen.
nu doet ze het niet meer :-)

feinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:47

mijn paard doet het ook
het hek om de bak is helemaal bobbelig omdat mijn paard alles opeet
is dat niet slecht voor hem dan?
een vriendin heeft gezegd een zoutsteen in de stal hangen
maar die was binnen 2 dagen al op

nevadaladylu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:51

je kan hem ook iets anders geven voor in de wei een speeltje

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:03

Dat je paard aan hout knaagt komt doordat ze te weinig aan haar kauwbehoefte kan voldoen. Het insmeren met vies spul is dus eigenlijk alleen maar symptoombestrijding, je haalt de oorzaak van het probleem niet weg, en je paard raakt er alleen maar gefrustreerd van. Een paard moet ongeveer 14 uur per dag kunnen kauwen, alles wat ze minder heeft moet je dus gaan aanvullen met meer ruwvoer (hooi, stro en kuil) en evt. takken van bijv. wilg en els. Hoe meer ruwvoer ze krijgt hoe minder ze aan hout zal eten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:06

TurningPoint schreef:
Bedankt voor jullie reacties.Mischien is het een idee om Cribox om de schuilstal te smeren,en wilgentakken te leggen zodat ze toch nog hout kan eten,zonder haar schuilstal te vernielen ;)

Ik zou ook even naar je hooi/kuil kijken. Als dat erg fijn is kan het ook zijn dat je paard hout eet om aan groffere ruwvezels te komen. Bijvoeren van haver of gerstestro kan dan ook helpen.