Waarom je paard wel of niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Utile94

Waarom je paard wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 00:50

Ik weet het zelf niet echt.. Mijn paard werd vroeger wel geschoren maar nu niet meer..
Is het handig om je paard te scheren en waarom scheer jij je paard?

Ik hoop dat jullie me er een antwoord op kunnen geven!

( ik kon er weinig over vinden wel over scheren maar niet waarom of niet? Als het al bestaat mijn excuses!)

X

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:52

Ik scheer mijn paard omdat hij vroeg in zijn wintervacht komt en hierdoor staat te zweten in de wei. Leuke bij komstigheid dat hij het rijden geschoren langer kan volhouden.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:54

Ik scheer mijn paard niet. Ik rijd haar recreatief, en vind het dan niet nodig. Ze zweet wel na het rijden, maar goed uitstappen en met koud zweet wegzetten gaat prima. Ze staat lekker zonder deken met een dikke winterjas buiten en snachts op stal!

MilesNF

Re: Waarom je paard wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:59

Ik scheer mijn pony wel, door zijn dikke vacht had hij veel moeite met het werk en was hij na een half uurtje helemaal op. Nu is hij zijn vrolijke zelf weer met het rijden.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:34

Ik scheer ook. Het is fijn met rijden, want ze zweten veel minder en zijn sneller droog.
Ook het weg zetten met koud zweet is niet zo best als het koud is.
Het zweet gaat condenzeren op de vacht, wat weer gaat bevriezen. Dat is weer heel slecht voor de huid en spieren.
Ze kunnen er erg ziek van worden.

Met wedstrijden zal de jury het ook meer waarderen als er een geschoren paardje in de ring komt i.p.v. een leuke teddybeer ;)

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 10:55

Dankjewel! Maar hoe doet iedereen dat dan met de dekens? Want ik heb nu 2 dekens opliggen om de vacht al een beetje te verminderen..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:57

Ik scheer mijn pony's alleen als hun (en ik) er baat bij hebben, dus als ze niet uit hun zomervacht komen of wanneer ik intersief wil trainen en de vacht meer in de weg zit dat nuttig is.

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:58

ligt eraan hoe dik de dekens zijn. en je moet optijd beginnen met de dekens, dus voor dat ze met de vacht beginnen.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 11:01

Het probleem is ik train elke dag en dan duurt het wel lang tot ze droog is.. We gaan op wedstrijd... Maar is het dan wel weer slim want ze staat de hele dag met die gure wind op wei en dan snacht op stal waar nu door de kou de hele stal dier wordt afgesloten maar ze staat dus niet in een stalling..

De dekens beginnen als het 10 graden is met een zomer deken en bij 5/6 gaat een winter op...
Wel al bedankt voor alle reacties!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:45

Als je elke dag rijd en ze zweet dan ook echt, is scheren wel een goed idee (vind ik).
Die van mij is in oktober geschoren en kreeg toen 300 gram op.
Nu het kouder is heb ik er een extra dekentje onder gedaan.

Als ze de hele dag buiten staat, kun je kiezen voor een deken met hals.
Neem je een deken met losse hals, dan kun je de hals 's nachts lekker af doen.
Maar het is ook wat je zelf fijn vind.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:48

die van mij is geschoren, doordat het met trainen niet handig is, en het ook chiquer staat :j

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:53

Ik scheer niet. Die van mijn staan extreem warm (op de boerderij bij vlakbij kalfjes) en met dekens op komen ze bijna niet in een wintervacht. Ik train ze iedere dag dus ze hebben een prima conditie. Ik houdt er wel rekening mee met trainen maar ze zijn zo weer droog.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:54

ik scheer die van mij niet omdat je met dit weer toch niet kan rijden en ze staat dag en nacht buiten
ze is een koukleun dus heeft ook een dek op :)

lollixpop15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:01

ik scheer me paardje nooit ik vind het best hoe hij erbij staat. :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:02

Ik heb dit jaar mijn merrie 2 keer gschoren ze zit heel snel dik in haar vacht en met rijden is het hittepetit waardoor ze vaak en veel zweet ik vind het ideaal ze zijn zo droog.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:07

Die van mij krijgt ook veel haar en zweet veel en snel in het werk, waardoor ze in de winterperiode altijd erg lang nat staat...
Als ze geschoren is droogt ze sneller, en dat is gewoon veel prettiger, zowel voor haar als voor mij...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:29

Dit jaar zijn we vroeg begonnen met een deken op te leggen, onze ruin (ruim 18 jaar oud) staat nu niet heel dik in zijn vacht, alleen nekhaar is vrij dik. Normaal werd hij ieder jaar geschoren ivm lang nat, en omdat we toen ook nog wedstrijden met hem startten. Dat doen we dit jaar niet, en omdat de kou ook vrij vroeg inviel is hij dus nog niet geschoren nu. Bevalt eigenlijk wel goed, hij is niet superfris met rijden en hij is ook niet zo stijf als vorig jaar, dan waren we eerst een half uur bezig voor zijn spieren een beetje los waren. Ivm zijn oude dag is niet scheren dus eigenlijk wel beter voor hem, we laten het dus dit jaar zoals het nu is.