paard wordt helemaal kaal??!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

paard wordt helemaal kaal??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 21:30

hee,ik kom vandaag op stal, blijkt mijn paard(is ongeveer 2 à 3 weken geleden geschoren) kaal te zijn op de boven benen(voor) en de borst(komt denk ik door de deken) maar het ziet er NIET uit.. iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
ik heb vorig jaar al een borst beschermers omgedaan, maar die pakte hij vast en trok hij kapot, dus lijkt me niet voor herhaling vatbaar.. bovenste deken heeft loopsplitten., onderdeken is van harry's horse, en boven deken is van weatherbeeta.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:32

Ik denk dat hij jeuk heeft gehad door het scheren. Door alle losse haartjes enzo.. En daardoor schuurt.
Misschien kan je anti jeuk crèmetjes oid proberen?

moelly

Re: paard wordt helemaal kaal??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 21:34

oké dankjewel, ik zal even kijken... nog meer mensen?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:36

Past het dekens goed ? Is 1 dikke deken een oplossing?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:59

schuurplekken die jij noemt komen toch door schuren van de deken ben ik bang...
enige oplossing is een deken die beter past ben ik bang...

soms helpt inspuiten met glas/antiklitspray wel iets, omdat dat de vacht glad maakt...

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:07

Ik heb hetzelfde probleem met mijn fjord, maar dan alleen voorop zijn schouders. Inspuiten met antiklit werd mij afgeraden door de zadelmaker, je zadel gaat er namelijk enorm van schuiven. En ik denk dat dat een nog groter probleem geeft.

Ik smeer zelf de schuurplekken om de dag in met wondcreme en dat lijkt te werken! De haartjes komen weer terug. Verder heb ik nu een deken die veel beter past en waarvan de loopsplitten tot hoger doorlopen. Lijkt ook iets te werken! Succes

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:08

van inspuiten van de voorkant van de schouders gaat je zadel niet schuiven hoor...
je moet alleen niet de plek waar het zadel en de singel liggen inspuiten...

als je met vet gaat smeren wordt de voering van je deken heel vies en plakkerig wat weer extra kan gaan schuren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:11

als je dier schuurplekken krigjt van een deken moet je echt eentje kopen die wel past!
naast schuurplekken kan een paard serieus spierpijn en andere problemen krijgen van niet passende dekens.

jij gaat toch ook geen kleding aantrekken die niet past????

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:01

ellepel schreef:
als je dier schuurplekken krigjt van een deken moet je echt eentje kopen die wel past!
naast schuurplekken kan een paard serieus spierpijn en andere problemen krijgen van niet passende dekens.

^
Doe eens eventjes normaal aub...

Maar een niet passende deken klinkt erg logisch! Maar daar heb ik verder geen verstand van.. Misschien even vragen bij de ruitersportzaak?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:17

als je de openingpost leest dan kun je al zien dat ze zelf al zegt dat het waarschijnlijk komt door de deken.
dus vind ik dat je dan een passende deken moet kopen.

zo niet,dan een veearts erbij halen wanht dan is er wat anders aan de hand

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 12:45

ellepel schreef:

als je niet normaal mijn vraag kan beantwoorden, dan hoef je wat mij betreft ook niet te reageren.

maar, zal inderdaad even naar een andere deken kijken ja, maar groter kan volgends mij niet, want hij heeft al maat 215...

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:40

Dan zou ik denk ik 1 dikke deken ipv meerdere dekens omdoen.
Want dan krijgt hij ook meer ruimte bij zijn borst.

@ellepel: Ze moet ook een oplossing zoeken, maar daarom stelt ze ook deze vraag. Die kan je ook normaal beantwoorden ipv zo'n boze reactie te plaatsen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:49

Ik denk dat je op zoek moet naar een ander model deken.
Je kunt bij de meeste goed ruitersportzaken wel dekens ruilen als ze niet passen.
De vorm van hals, breedte van de borst etc. is nogal verschillend bij dekens.
Een deken moet in balans liggen. Zichzelf a.h.w. dragen.
Meestal is dat een iets ruimere deken, al moet de schof/hals wel aangesloten (maar niet strak!) liggen, anders trekt de deken naar achteren. Een te lange deken heeft ook dat effect.
Het inspuiten met glansspray of een borstbeschermer is alleen een schijnoplossing. De druk op het lichaam van een slecht passende deken is niet alleen oncomfortabel, maar kan idd ook schade toebrengen aan onderliggend weefsel.

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:57

Mocht je op zoek gaan naar een andere deken kan ik je de dekens van horseware (amigo,rhino,rambo) absoluut aanraden. Deze hebben naast een goede pasvorm ook een gladde binnenkant waardoor je dus geen schuurplekken krijgt. Mijn paard is nu voor het 2e jaar geschoren en nog niet 1 schuurplekje kunnen ondekken. (volgens mij heeft bucas trouwens ook zo`n gladde binnenkant)

succes

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 13:59

oké, dankjewel, ben vanmorgen weer even geweest, en na het rijden had meneer schuurplekken van zijn shabrakje.. die is net gewassen..
iemand een idee hoe dat dan komt?

PS: dit was een dikke pad.
vorig jaar kreeg hij juist door die dunne shabrakjes schuur plekken..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:07

ninajojo schreef:
Dan zou ik denk ik 1 dikke deken ipv meerdere dekens omdoen.
Want dan krijgt hij ook meer ruimte bij zijn borst.

@ellepel: Ze moet ook een oplossing zoeken, maar daarom stelt ze ook deze vraag. Die kan je ook normaal beantwoorden ipv zo'n boze reactie te plaatsen.

Wat is er nou weer boos aan de reactie van Ellepel?
Het is gewoon de waarheid.. Als de deken niet past komen er schuurplekken, en vervolgens ga je opzoek naar een deken die WEL past..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:23

Ik zie de reactie van ellepel ook niet als boos hoor. Misschien niet neergezet zoals Bokt dat wil, maar WEL de waarheid.

Ik heb ook eens last gehad van een niet passende deken = schuurplekken bij de borst. Toen eentje gekocht van een ander merk en die zat prima geen schuurplekken meer.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:27

Ik heb er ook zo 1.
Die scheer ik half oktober en dan niet meer anders wordt hij kaal van alles.
Van zijn dekje,hoofdstel,teugels en zelfs mijn benen.
Ook dus de voorkant waar zijn deken tegen zijn benen aan komt.
Hij heeft gewoon heel broos winterhaar.
Een beter passende deken kan dus helpen maar het zal niet heel veel verschil maken als hij van je dekje ook kaal wordt.
Volgend jaar iets eerder scheren zodat hij wat meer haar heeft voor de winter.
Let op onder je zadel,bij mij schuurde hij daar aan de achterkant ook kaal en heb ik met een bontje op de rug gereden.
Wel heel erg,die van mij zag er zo mishandeld uit....

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 17:59

oké, hij is nu zelfs kaal van de peesbeschermers, hij stond even met bescher,mers in het land.. toen ik hem er net uit haalde, was hij kaal op de plek van die ''elastieken'' ook op de teugel plekken en been plekken is hij inderdaad gevoelig voor kaal worden...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:06

Tja weinig aan te doen denk ik een borstbeschermer is vaak ook niet ideaal schuurt ook hard.
Je zou wel antiklit spray kunnen proberen op de plekken zodat het beter glijd.
Ook iets van een heel zacht stofje aan de binnenkant van je deken laten naaien wil ook weleens helpen.
Ik raad toch wel dekens van horseware aan met een gladde binnenkant mijn merrie is ook heel gevoelig op d'r huid na het scheren maar heeft met die dekens totaal geen last.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 18:08

@Tooske;

ik zal er eens naar kijken..