Was jij nu je witte pony voor concour, hoe los jij dat op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

msnowy

Was jij nu je witte pony voor concour, hoe los jij dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 12:26

As zondag (als het doorgaat) met een witte pony van dochter op concours. Was je de pony / paard? Hoe los jij dit op?

Mayflower_

Re: Was jij nu je witte pony voor concour, hoe los jij dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:28

Beschik je over warm water? Desnoods wassen met emmers met warm water.
Wat een vriendin van mij altijd deed bij haar witte paard in de winter (ze beschikte niet over warm water) was met wit krijt de vieze plekken 'inkleuren'. Voila, je zag er niks van.

Roosje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:29

Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen met schimmels houtskool gebruiken. Weet niet precies hoe het werkt, maar waarschijnlijk andere Bokkers wel???

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:29

Nou zou hem niet wassen inderdaad, is dat het uberhaupt waard met dit weer! Misschien alleen de benen maar dan houdt het toch wel op.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:30

een deken op opleggen en het lichaam is schoon eventueel met hals en dan is hij helemaal schoon.
Dan kun je alleen nog de staart wassen.
Met dit weer was ik mijn paard echt niet de kans op ziekte is veel te groot.

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:35

Nee zeker niet doen nu! Ook met warm water is dat denk ik nog veel te koud. En als hij een deken op heeft zal hij niet zo heel vies zijn toch?
Laatst bijgewerkt door marjolein_el op 17-12-10 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:37

Je hebt bij de divoza ook van die spuitflessen die je op de zwarte vlekken moet spuiten.. Daarna kan je het er gewoon afborstelen ;)

Citaat:
Bijvoorbeeld deze:
Snelreiniger Equilux
(art.no.: 60417)
Snelreiniger voor schimmels en/of witte benen. Ideaal tegen urinevlekken. Dun opsproeien, laten drogen en uitborstelen.
€ 10.95

Afbeelding

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:39

Ik heb ook een schimmel. Wel eentje die zichzelf erg netjes wit houdt trouwens. Hij staat nu met een deken, dus hele lijf blijft mooi wit. Staart verkleurt wel een beetje en die was ik als dat nodig is met warm water en zilvershampoo. De overige vlekken verwijder ik met een spray:
Snelreiniger Equilux
Snelreiniger voor schimmels en/of witte benen. Ideaal tegen urinevlekken. Dun opsproeien, laten drogen en uitborstelen.
€ 10.95 Te koop oa bij Divoza. Werkt echt goed!

Succes!

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:40

vinurr schreef:
Je hebt bij de divoza ook van die spuitflessen die je op de zwarte vlekken moet spuiten.. Daarna kan je het er gewoon afborstelen ;)

Citaat:
Bijvoorbeeld deze:
Snelreiniger Equilux
(art.no.: 60417)
€ 10.95

Afbeelding

Haha! Zelfde antwoord. Ook de Divoza site geopend? ;)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:41

Hahaha, ja :)

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:42

De paardjes bij ons op stal (manege) staan zonder deken op stal. Ze hebben inmiddels een aardig wintervachtje onwikkeld ;-)
De stal is wel iets verwarmd, dus het zal niet vriezen oid..

maar:

Wij van de voltige hebben gebruiken een manegepaard, schimmel, die zich maar al te graag in een schutkleurtje wil wikkelen ;-) het liefst vies-geel ...

nu hebben we 11 december een grote show gehad op de manege, en morgen, de 18e is de 2e show. We zullen ons paard toch echt moeten wassen , met emmers warm water, op stal, met een deken onder handbereik, zodra een deel schoon is, daar lekker warm een deken op! Het is wel enorm lastig...maar om nou een 700-koppig publiek een vies-geel paard te tonen...

houtskool heb ik al vaker als oplossing gelezen, maar nog nooit uitgeprobeert want je moet er écht goed houtskool voor hebben, dus niet de bbq-kooltjes maar bijvoorbeeld uit een hobbyshop ofzo..btje duur ..

krijt ga ik morgen eens proberen voor de vlekken die er door de dikke vacht gewoon echt niet uit gaan...ben benieuwd!

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 12:42

Ik denk dat ik zijn benen, zijn nek en zijn staart met zilvershampoo was. De nek pak ik dan in met een oude fleecedeken en maak die vast door de uiteinde onder zijn eigen deken leggen. De staart en zijn benen worden vanzelf droog. verder zorg ik ervoor dat de stal mestvrij is. Ik heb ook de fles Equilux staan. Die wilde ik eigenlijk alleen gebruiken op de dag van het concour voor de plekken die alsnog vies zijn geworden.
Heel hartelijk bedankt voor de tips!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:47

Staart wassen (en weer met een handdoek afdrogen), netjes poetsen en klaar. Daarna eventueel nog wat bij werken met babypoeder (gewoon wit inkleuren ;) ).

Die van mij staan dag en nacht buiten, die was ik in de winter nooit (niet meer dan hun staart). Krijg altijd gewoon 7ens en 8en op verzorging.

Bovenstaande fles heb ik ook staan, ben er niet weg van. Net als de variant van cowboy magic.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:49

Ik was mijn witte pony nooit voor wedstrijd, ook zomers niet :+. Meestal alleen afspoelen, of een natte harde borstel.
Zeker nu niet, alleen beentjes wassen met warm water, de staart, goed afdrogen en klaar.

bilygy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:47

heb zelf ook jaren met een schimmel wedstrijden gereden hij had in de winter wel altijd een deken op maar is echt gek op rollen dus hals hoofd benen en staart waren wel altijd vies.
zijn staart waste ik dan wel gewoon maar voor zijn vacht gebruikte (nog steeds trouwens voor gewoon poetsen ) een poets blok of grooming blok. dit is een soort broos steen achtig spul en als je dit een aantal keer over mestvlekken of vergeling door het rollen haalt wordt de vacht weer wit. Het is wel veel werk en je moet het niet te vaak over uitstekkende delen (bv knieeen hakjes kaak) halen want dan krijgen ze kale plekken of zelfs wondjes als je op een kale plek gebruikt maar werkt verder wel goed. heb ook van die mestvlek verwijderaars en talkpoeder geprobeert maar dat werkt niet zo goed
hou mijn schimmel nu nog een beetje schoon met die blokjes

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:49

een dag van te voren wassen met warm water(niet heet ofzo maar voor de winter..) dan een dekentje om doen zodat het ook schoon blijft.. en idd bij divoza zijn veel dingen waar je het goed schoon mee kan maken

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:55

heb eerder ook schimmels gereden en die hielden zich echt niet schoon. Het lichaam was dan wel schoon door de deken, maar hals niet. Die waste ik dan met warm water en per gedeelte. Het natte gedeelte bedekte ik dan gelijk met een zweetdeken. Als ik klaar was met wassen verwisselde ik de zweetdeken voor een andere droge en dan goed laten drogen. Ze zijn er nooit ziek door geworden je moet dan alleen wel op een plek wassen waar geen wind staat.
Daarnaast gebruikte ik ook die blokken en de spray.