Stalregels + verzekering

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ulestro

Stalregels + verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 18:19

Wij zijn van plan om een stalreglement te maken op onze privéstal.

Maar wat is nu het ideale stalreglement?
Toen ik het volgende las in dit topic :
[VSW] Stalreglement

Dacht ik van aaah goed voor mij (als staleigenaar) tot ik dan de commentaar onderaan las...

Wij hebben 12 stallen. 8 paarden staan er van ons, 4 van vrienden.
Maar we waren nu bezig met de verzekering om omdat er dus 4 paarden van vrienden staan, die correct te kunnen verzekeren naar schade toe aan derden (dus bij uitbreken en ze lopen de straat op)
Zou ons dit 1000 euro kosten per jaar (wat ik dus erg veel geld vind)

Vandaar dat wij ons nu willen laten indekken en dat we ons zouden laten verzekeren voor 12 eigen paarden.
dan kost ons dit amper 200 euro
Maar dan willen we een goed stalreglement hebben zodat alles toch in orde blijkt te zien.

Mensen die eventueel tips hebben voor verzekering BA paarden voor België mogen dit ook laten weten.
Bij Fortis koste ons dit ook maar 250 euro met vreemde paarden, maar dan moet je 24/24 en 7/7 aanwezig zijn en dit is dus ook niet haalbaar...

Graag tips :)

delerium

Re: Stalregels + verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:32

VSW -> TAO omdat het meer over de verzekering van het geheel gaat dan de wijze van stallen zelf.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:42

Ik ben pensionklant en heb dit laatst eens overlegt met mijn verzekeraar. Die zei dat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor je bezit ook al staat die elders. En dat als dat bezit geheel uit eigen initiatief schade veroorzaakt (dus uitbreekt en wat vernielt) dit gedekt is door je WA verzekering. Mocht het mogelijk zijn de schuld elders te plaatsen (bijvoorbeeld hij werd opgejaagd) dan veranderd de zaak en moet de verzekering van de veroorzaker, de opjager, de schade vergoeden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:35

ulestro schreef:
Vandaar dat wij ons nu willen laten indekken en dat we ons zouden laten verzekeren voor 12 eigen paarden.

Je beseft dat dit problemen kan opleveren?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 13:04

LDRD schreef:
ulestro schreef:

Je beseft dat dit problemen kan opleveren?

we hebben al meermaals samen gezeten met de verzekeraar...
Telkens is niet alles verzekerd...
Als je wilt dat alles verzekerd is, om volledig ingedekt te zijn, ben je meer dan 5000 euro kwijt....

Dus maw ik ben er zeker van dat 90 procent bij de paarden niet correct verzekerd is... (waar er ook paarden staan van andere mensen...)
Want als er ooit iets gebeurd en het komt tot een rechtszaak zijn er altijd zwakke plekken...
En dan is het enkel te zien hoe de rechter hiermee zal omgaan...

Vandaar dit topic, hoe kunnen we ons het beste indekken om zo weinig mogelijk problemen te hebben.
En wat is het beste stalreglement om de gaten in de verzekering mee te kunnen opvullen...
Zodat als er ooit iets mis gaat, we toch voor 99 procent in orde zijn...

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 13:16

om bv een voorbeeld te geven van problemen die zich al bij ons hebben voorgedaan...

Een meisje met haar eigen paard had gereden, ze stapte af om haar paard aan de hand uit te stappen.
Ze had de poort van de piste niet dicht gedaan.
Het paard trekt zich los, loopt uit de piste, de dreef op, springt over de omheining en eindigt op straat... (een drukke 4 vaks baan)
Gelukkig is er niets ernstigs gebeurd, enkel was schaafwonden van uit te gletsen op de asfalt...

Maar om dit tot een verzekeringskwestie te houden, het was op onze eigendom, dus moest dit paard een ernstig ongeluk veroorzaakt hebben (ik praat dus niet over dat het paard dood zou zijn(dit is verzekering van eigenaar), maar dat er bestuurders zouden dood zijn) dan zou dit normaal op onze verzekering terecht komen als de eigenaar van het paard ons zou aansprakelijk stellen...

Dan nog een voorbeeldje die bij ons ook gebeurd is...
Een eigenaar die zijn paard kwam bezoeken, hij heeft de staldeur niet goed dichtgedaan (gewoon tegenaan ipv in het slot) het paard breekt uit na een halfuur en begint alle emmertjes eten op te eten (kon dus koliek gekregen hebben) maar stel nu dat dit paard ook op de baan raakte...
En de eigenaar wilde niet bevestigen dat hij de deur niet goed had dichtgedaan...
Waren wij in fout...

Het zijn domme dingen maar door een poort niet goed te sluiten wordt dit bij een verzekering als nalatigheid gezien en is dit geval dus ook niet verzekerd...

Gelukkig is dit geval ook goed afgelopen omdat we na een kwartier dat hij was uitgebroken net in de stallen kwamen om hooi te geven en we meteen colosam hebben gegeven en er dus geen gevolgen waren...
Toen we de eigenaar van dit paard erop aanspraken als hij er in het gevolg wilde op letten om de deur goed in het slot te doen, ontkende hij het meteen...
Terwijl we hem vanuit het huis hebben zien aankomen, zien rijden, en zien vertrekken... Terwijl er niemand anders in de stallen was geweest...

Maar stel nu dat beide gevallen verkeerd waren afgelopen en beide gevallen de eigenaar alles wilde ontkennen...
Want die schadeclaims kosten een hoop geld als het over dodelijke verkeersongevallen gaat...
Wat dan...?

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:18

Ik heb met mijn verzekerings man afgelopen jaar ook om de tafel gezeten en het is zeer moelijk om 100% dekkend te krijgen.

Het belangrijkste is dat je aansprakelijkheids verzekering hebt. Daarnaast heb ik het stallingscontract al aangegeven dat men ten alle tijden verantwoordlijk is voor zijn eigen paard mits men kan bewijzen dat ik nalatig ben geweest.

Zo kom je al een heel eind en valt het verzekeren best mee kwa bedrag

De voorbeelden die je noemt heb ik ook verwerkt in mijn stallingscontract.
Alle hekken moeten dicht zijn als de klant het niet doet is die zelf verantwoordelijk, het zelfde al met de stal.
Ik ben dan van mening laat mijn klanten maar bewijzen dat ik het heb gedaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:45

Ik krijg het idee dat je het over belgisch recht hebt, of praat je nu over nederlands recht?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 16:37

LDRD schreef:
Ik krijg het idee dat je het over belgisch recht hebt, of praat je nu over nederlands recht?

in de beginpost staat er dat ik van België ben, daar hebben we de gepaste verzekeringen nog niet.
Maar het rechtsysteem scheelt niet zo heel veel (denk ik)

en om bij het Nederlandse rechtssysteem te komen, ik heb ook al diverse BA manège verzekeringen bekeken en daar staat ook bij in de kleine lettertjes door nalatigheid, door afwezigheid,...
Dus die hebben dezelfde fouten als die bij ons...

Maar ik wil mij gewoon goed kunnen indekken met een stalreglement... Om die gaten te kunnen opvullen
En ik denk dat er veel mensen zijn die hier aan dit topic iets zullen kunnen halen als ze zelf eens nadenken hoe dat ze ingedekt zijn met hun verzekering...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:57

Oké overheen gelezen. Dan kan ik je niet verder adviseren.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 16:59

LDRD schreef:
Oké overheen gelezen. Dan kan ik je niet verder adviseren.

je kunt me wel adviseren door hoe je het kunt omzeilen bij het nederlandse recht :)
Zo kan ik mss ook tips op doen :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:07

Nee, dat is gewoon te verschillend ook verzekeringstechnisch. Ik ga daar niets over zeggen.
En fraudetips ga ik sowieso niet geven ;) :D .

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:17

Is het niet mogelijk een hek te plaatsen zodat bij uitbraak de paarden de weg niet op kunnen komen?