Wie is hiervoor aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Wie is hiervoor aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 17:56

Hallo,
Een situatie bij mij op stal heeft mij aan het denken gezet. Bij ons op stal is er een pension gedeelte en 3 stallen aan het huis van de boer. Op het moment worden er stallen bijgebouwd en was er nog even geen plek voor 2 paarden deze kwamen dus naast het huis van de boer te staan.
Op een gegeven moment is 1 van die paarden dus door de vloer heen gezakt. (onder de vloer zit een gierput) Benen van het paard lagen helemaal open en zat onder de koeien mest. Nadat het was gebeurt werden er foto's en dergelijk van gemaakt en hoorde het een en ander vallen over verzekering.

Toen vroeg ik mij het volgende af:
Mijn paard heeft de hele zomer niet op het land gestaan omdat hij gevoelig is voor hoefbevangenheid. Hij stond dus de hele zomer heerlijk met een vriendje in de paddock met lekker hooi.
Op een gegeven moment heeft de boer deze paarden in een andere paddock gezet. (die is afgezet met een ijzerstroomdraadje) Dit draadje is niet stevig genoeg om mijn paard daar te houden.
Hij is er dus onderdoor gegaan (draadje hing vrij slap) aan de andere kant van het draadje heeft hij dus flink lopen eten van gras.

En je raad het al.. De volgende dag kon hij niet meer lopen. Veearts erbij medicatie gekregen, sloegen niet aan. Dus moest hij naar de kliniek waar hij 1 week heeft gestaan.
Uiteindelijk is alles goed gekomen maar nu vraag ik mij dus af.

Was de boer hier mogelijk ook verantwoordelijk voor? Zo ja hoe noem je dit dan?

Ben benieuwd..

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:39

Normaal gezien is de verantwoordelijke de persoon van de eigendom.
Die moet ervoor zorgen dat zijn accommodatie in orde is en ook verzekerd is, echter voor het stallen van vreemde paarden kost dit enorm veel geld.
Dus zal hij hoogstwaarschijnlijk slechts verzekerd zijn voor zijn eigen paarden die er gestald staan.
Voor de schade aan het paard zelf, moet er helaas een persoonlijke verzekering genomen van de eigenaar van het paard.
Het is enkel maar voor de schade aan derden dat de boer in principe moet verzekerd zijn en voor brand.

Maar als je dus je twijfels hebt over de accommodatie en dat de fout daar ligt, kan je dus ook normaal op hem terug vallen en op zijn verzekering.
Helaas zullen de advocaten hierbij een vuil spelletje spelen, omdat je zelf de goedkeuring hebt gegeven om je paard bij deze persoon te plaatsen en je zelf de accommodatie goed genoeg vond om je paard te plaatsen.
Dus jij vindt dat de eigendom geschikt genoeg was om je paard daar te plaatsen onder zijn zorgen...
Dus dan wilt dit volgens de advocaten zeggen, dat de boer geen schuld heeft.
Dus wordt het een kwestie voor de rechter.

En dan ligt het eraan welke rechter je zult hebben.
in principe zou hij er dus voor moeten zorgen dat de boer schuldig zal zijn.
Maar als de advocaten het vuile spelletje spelen, ben jij dus de schuldige, want je hebt de accommodatie gezien...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:14

Melden bij je rechtsbijstandverzekeraar.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wie is hiervoor aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:09

Heb je een rechtsbijstand verzekering? In dat geval zou ik ze zeker een keer bellen of voor alle duidelijkheid naar het Juridisch loket bellen, zij kunnen je zeker duidelijkheid geven.

Zelf zou ik denken dat de eigenaar van de pensionstal verantwoordelijk is. Hij biedt namelijk zijn accommondatie aan voor pension en hoort daarom dan ook de accommondatie goed in orde te hebben.
Daarnaast is hij diegene geweest die jouw paard in een andere paddock heeft geplaatst en hoort hij te weten hoe de staat is van de omrastering van de paddock zodat een paard daar veilig in kan staan.
De eigenaar van de pensionstal hoeft de paarden niet verzekerd te hebben, dit hoort via de WA-verzekering van de eigenaar te gaan aangezien het schade is dat veroorzaakt is door de accommondatie.

annebe

Re: Wie is hiervoor aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:15

Hoe zit dit dan met prikkeldraad?
Mijn paardje heeft flink open gelegen aan zijn borst en is er met zijn oog lid in blijven hangen.
Beide schades heb ik zelf opgelost en sinds een jaar staan de paarden op een groot stuk wat wij als groep zelf omheind hebben.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:21

Wist je bij voorbaat dat er prikkeldraad is gebruikt als afrastering? In dat geval zijn de kosten voor jou aangezien je ervoor had kunnen kiezen (zwart-wit gezien) om je paard niet in een wei/paddock te zetten met prikkeldraad als afrastering.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:18

Uit ervaring weet ik helaas dat zulke gevallen erg lastig zijn. Heb je een stallings contract/overeenkomst waar aansprakelijkheden in vermeld zijn?

't is heel lastig om hier zo een oordeel neer te zetten omdat je voor een objectieve beoordeling meer gegevens nodig hebt. In het geval met het paard wat door gierput is gezakt is er grote kans dat de boer aansprakelijk is (nalatigheid), in jou geval dat je paard onder een draadje door is gegaan, daar mag je heel blij zijn als het je toen gelukt was om 50% van de staleigenaar te krijgen.

Mijn paard is in het verleden onder andere gewond geraakt door glas in d'r achterbeen wat in de dam zat naar het weiland toe (dam was opgehoogd met puin waar glas / keramiekscherven inzaten). Week later lag haar borst volledig open doordat ze haar in een ander stuk hadden gezet waar achterin prikkeldraad stond (wat ik niet wist). Was een lastig geval, heb toen een overeenkomst gesloten met de staleigenaar over de schade.