Nieuwe paardrij kleding gekocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DonRoubos

Nieuwe paardrij kleding gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:54

Hey mede-bokkers,

Vandaag mijn eerste bestelling paardrijd kleding binnen, rij nu ongeveer 6 maanden paard en heb besloten dat ik er verder mee ga, dus ik heb een kleine basis aan kleding gekocht. Een rijbroek en rijlaarzen van Barato (Goedkoop merk op Epplejeck, want wou het toch uitproberen, later komen wel betere spullen.)

Nu heb ik een vraag over de laarzen. Ik heb maat 44 en heb deze besteld, net gepast en wat mij opvalt is dat hij perfect aansluit op de bovenkant van mijn kuit, maar bij mijn enkel aardig ruim is, de buitenkant klapt soms een klein beetje in als ik te ver ermee buig. Klopt dit of niet?

fjordjes

Re: Nieuwe paardrij kleding gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:58

Het is mij niet duidelijk wat voor materiaal is, als het van rubber is ja dat komt wel eens voor (had ik vroeger ook) Als het leer is dan lijken ze me toch dan wat te groot en op welke kuitmaat heb je ze gekocht? Ik heb zelf leren laarzen aangemeten want ik heb maat 42/43 en die zijn niet de standaard dus die passen overal goed.

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:06

fjordjes schreef:
Het is mij niet duidelijk wat voor materiaal is, als het van rubber is ja dat komt wel eens voor (had ik vroeger ook) Als het leer is dan lijken ze me toch dan wat te groot en op welke kuitmaat heb je ze gekocht? Ik heb zelf leren laarzen aangemeten want ik heb maat 42/43 en die zijn niet de standaard dus die passen overal goed.

Ja, inderdaad ik zal wat specifieker zijn:

- De laarzen zijn maat 44 (mijn maat)
- Ze zijn van rubber
- Geen voeringen niks, dus gewoon helemaal waterdicht ook
- En natuurlijk net nieuw :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:09

ja dat klopt, dat komt vaak voor zeker bij grotere maten. Dit komt simpelweg omdat de laars overal groter wordt gemaakt om ervoor te zorgen dat de laars bij zoveel mogelijk mensen past. Rubberlaarzen zijn geen maatwerk maar massaproductie. Om er zeker van te zijn dat mensen met maat 44 ook de voeten in de laarzen kunnen krijgen zullen ook de enkels wijder worden gemaakt. Niks aan te doen :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:10

Wat leuk dat je het paardrijden zo leuk vindt! Kijk maar uit hoor, want het is echt verslavend haha.

Het kan kloppen dat je laarzen wat ruim zijn hoor bij de enkels. En inderdaad zoals M_I_R al aangeeft helemaal bij grotere maten. Over het algemeen hebben de goedkopere merken niet altijd de beste pasvorm.
Mocht je dit niet prettig vinden, kan je misschien eens kijken naar schoenen en chaps? Deze sluiten over het algemeen wat meer aan, maar moeten dan ook wel weer passen natuurlijk.

Succes met je lessen!

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:13

@ Mir
Dat is ook zo inderdaad.

@ zap
Ja, jij kan het weten, ben helemaal in de wolken met die prachtige beesten :D Is het misschien een mogelijkheid om de laarzen terug te sturen en aan te voelen hoe de maat 43 is? Of zal die meteen wel weer stukken kleiner zijn, want ze zijn inderdaad niet groter dan maat 44 te krijgen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:14

Kan je geen 1 kiezen met een andere kuitmaat? Misschien dat die daar net wat smaller is. Of dikke sokken aantrekken?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:18

DonRoubos schreef:
@ Mir
Dat is ook zo inderdaad.

@ zap
Ja, jij kan het weten, ben helemaal in de wolken met die prachtige beesten :D Is het misschien een mogelijkheid om de laarzen terug te sturen en aan te voelen hoe de maat 43 is? Of zal die meteen wel weer stukken kleiner zijn, want ze zijn inderdaad niet groter dan maat 44 te krijgen.

Dat kan je proberen hoor :j. Het is zeker het proberen waard :)

@fjordjes, het gaan hier om rubberen rijlaarzen. Die heb je nagenoeg nooit in kuitmaten, maar zijn gewoon standaardmaten ;)

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:26

Nee inderdaad, ze zijn van rubber en alleen te bestellen in europese schoenmaten (Maat 42,44 bijv.)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:35

dat is niet helemaal waar. bij de Epplejeck kan je de luxere rubberen rijlaarzen ook in verschillende kuitmaten krijgen, alleen heb ik het vermoeden dat dat niet gaat werken aangezien TS aangeeft dat de laarzen bovenaan bij de kuit wel goed zitten... Het gaat dan om de rubberen laars met bordeauxrode voering. :)

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:45

Als de voet goed zit, heeft het weinig zin om ze een maat kleiner te gaan passen. Die zullen dan voor jou voet te klein zijn en de kuitmaat word wsl ook weer ietsje krapper. Je kunt beter eerst bij een ruitersportzaak gaan passen (wel zelfde merk natuurlijk), anders stuur je de laarzen straks voor niets retour en daar betaal je dan ook weer verzendkosten voor. Dat is zonde van je geld.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:47

Ik vond al dat je grote voeten had, maar je bent een man :') Vandaar..

BIj rubberen laarzen heb je hiet nu eenmaal last van, wil je dit niet meer dan zou je laarzen moeten laten aanmeten.. Maar als ik jou was zou ik daar nog even mee wachten. ;) Je zou eventeel wel chaps kunnen kopen ipv laarzen, dan heb je dat niet.. ;)

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:49

vinurr schreef:

BIj rubberen laarzen heb je hiet nu eenmaal last van, wil je dit niet meer dan zou je laarzen moeten laten aanmeten.. Maar als ik jou was zou ik daar nog even mee wachten. ;) Je zou eventeel wel chaps kunnen kopen ipv laarzen, dan heb je dat niet.. ;)

Ja precies, ik ga het ook nog uitproberen hoor, misschien dat het wel heel erg meevalt tijdens het rijden en misschien is het nog comfortabel ook, haha! :) En ja, dat klopt ik ben een man, maar hoeft niet meteen te betekenen dat ik grote voeten heb hoor, haha. Begrijp je punt wel hoor ;).

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:56

DonRoubos schreef:
[***] schreef:

Ja precies, ik ga het ook nog uitproberen hoor, misschien dat het wel heel erg meevalt tijdens het rijden en misschien is het nog comfortabel ook, haha! :) En ja, dat klopt ik ben een man, maar hoeft niet meteen te betekenen dat ik grote voeten heb hoor, haha. Begrijp je punt wel hoor ;).

Tja, een vrouw met maat 44 kom je toch niet zoveel tegen :+ Ik vind chaps ontzettend fijn.. Wel iets minder steun vind ik, dus als je heel erg wiebelt met je voet dan moet je euh... gewoon veel oefenen.. }:0

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:02

Ja precies, ik ga het ook nog uitproberen hoor, misschien dat het wel heel erg meevalt tijdens het rijden en misschien is het nog comfortabel ook, haha! :) En ja, dat klopt ik ben een man, maar hoeft niet meteen te betekenen dat ik grote voeten heb hoor, haha. Begrijp je punt wel hoor ;).[/quote]
Tja, een vrouw met maat 44 kom je toch niet zoveel tegen :+ Ik vind chaps ontzettend fijn.. Wel iets minder steun vind ik, dus als je heel erg wiebelt met je voet dan moet je euh... gewoon veel oefenen.. }:0[/quote]

Chaps heb ik ook mee gereden, totaal geen probleem, alleen had ik niet van die stalschoenen (met hakje en zool) dus ik gleed er soms vanaf, echt super irritant. Daarom heb ik nu deze laarzen erbij gekocht.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:31

Als je met de laarzen gaat rijden, dan mag je ze niet meer ruilen denk ik. Wat je zou kunnen proberen: Op een traptrede gaan staan, met je gezicht naar de bovenkant van de trap. Schuif nu terug met je voeten, totdat je alleen nog maar met de bal van je voet op de trede staat. Probeer dan een beetje te wiebelen, op je tenen gaan staan, vervolgens je hakken als laagste punt. etc.
Als je nu voelt dat je hak loskomt in de laars (klein beetje is niet zo erg, maar ze moeten niet gaan zweven in de laars), dan zijn deze laarzen waarschijnlijk niet geschikt voor jou. (dan zijn je voeten te plat, en je enkels te smal).
Je zou dan in ruitersportzaken verschillende merken/modellen kunnen gaan passen. Er is echt meer keus dan alleen deze laars in maat 43 of 44.
Succes ermee!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:34

Van het merk aigle kon ik altijd ook verschillende kuitmaten kiezen van de rubberen versie. XXL, XL, L etc. Kon je gewoon kiezen.

goldie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:01

ik heb maat 41 en ben niet zo groot en heb hele smalle benen
dus als ik laarzen wil moet ik ze op maat laten maken

brittje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:51

bij mijn laarzen is het precies hetzelfde maar het is juist handig want als er een paard/pony op je teen gaat staan dan kan je nog iets terug schuiven en dan heb je geen pony/paard op je teen staan

flowergarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:05

Nu heb ik een vraag over de laarzen. Ik heb maat 44 en heb deze besteld, net gepast en wat mij opvalt is dat hij perfect aansluit op de bovenkant van mijn kuit, maar bij mijn enkel aardig ruim is, de buitenkant klapt soms een klein beetje in als ik te ver ermee buig. Klopt dit of niet?[/quote]

Ik heb dat ook altijd met laarzen gehad dat het bij de enkel veels te ruim zit.. misschien hebben we gewoon dunne enkels hahaha

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:11

Ik denk het ook ja flowergarden :P

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:12

@ Britje
Inderdaad, dat heb ik ook al meegemaakt, heeft mijn teen gered in die situatie :D