Paard bijt en schopt op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RuiterL

Paard bijt en schopt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:24

Hoi allemaal..
Het probleem waar ik tegen aanloop met mijn merrie.. is dat voornamelijk als ik haar TERUG op stal zet. Zij gaat bijten, trappen (dreigen) naar de paarden naast haar, terwijl die nauwelijks tot niet naar haar omkijken. Staan bv. rustig hun hooi te eten of helemaal aan de andere kant van hun stal.
Ik weet vrijwel zeker dat het komt omdat ze bang is dat hun haar voer, lekkernij ontnemen. Maar ik vind het een beetje vervelend worden voor zowel mij als me stalgenoten.. als ik me deken op wil doen draait ze eerst 100 keer om die andere paarden af te weren. En ik moet gewoon serieus oppassen dat ze niet perongeluk in mij hapt met haar dreigementen.

Ik voer haar nu niet meer uit de hand in stal en ga kijken of het dan verbeterd. Nog mensen die hetzelfde probleem hebben of gehad?

juutjeC

Re: Paard bijt en schopt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:51

Heeft ze altijd voer in haar bak, wanneer je haar terug op stal zet? Anders is het goed mogelijk dat het daarmee te maken heeft?

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:52

juutjeC schreef:
Heeft ze altijd voer in haar bak, wanneer je haar terug op stal zet? Anders is het goed mogelijk dat het daarmee te maken heeft?

Nee bijna niet, ben er meestal na of voor het voeren

lavinak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:35

Hoe is haar gedrag tijdens voertijd?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:46

Mijn merrie doet dit ook. Ze doet het ook alleen als ik haar terugzet op stal. Volgens mij is het een soort voernijd, tenminste bij mijn merrie. Toen zij laatst hengstig was, was het gedrag erger. Dat is nu voorbij gelukkig. Zodra ik bij haar kom in de stal om bv iets aan de deken te doen, is ze weer rustig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:05

Dit zal uiteraard een mix zijn van redenen, een deel door het voer, een deel door ongerustheid/dominantie ten overstaan van de andere paarden, maar in mijn ogen toch ook dominantie tegenover de mens, en daar ben jij als verzorger dan in de fout, je mag zoiets niet laten gebeuren, jij bent de leider, dus jij bepaald wat en hoe en wanneer.

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 21:47

aeolusnr1 schreef:
Dit zal uiteraard een mix zijn van redenen, een deel door het voer, een deel door ongerustheid/dominantie ten overstaan van de andere paarden, maar in mijn ogen toch ook dominantie tegenover de mens, en daar ben jij als verzorger dan in de fout, je mag zoiets niet laten gebeuren, jij bent de leider, dus jij bepaald wat en hoe en wanneer.

Ik ben in de fout, Omdat ik mijn paard wat lekkers geef? Ik kan er niets aan doen dat zij gaat trippen omdat ze bang is dat het naar de buren gaat.. Maar blijkbaar weet jij wel wat ik eraan kan doen dus brand los

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:43

tjaaa geen probleem nodig me uit en we bekijken het samen dan wel

RuiterL schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ik ben in de fout, Omdat ik mijn paard wat lekkers geef? Ik kan er niets aan doen dat zij gaat trippen omdat ze bang is dat het naar de buren gaat.. Maar blijkbaar weet jij wel wat ik eraan kan doen dus brand los