In de winter een paard kopen of toch wachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

In de winter een paard kopen of toch wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:19

Hallo allemaal,

ik zit met en dilemma. Het zit zo:
ik heb na jaren en jaren van dromen nu eindelijk de mogelijkheid om een eigen paard aan te schaffen. Ik heb nu ongeveer een 2 maanden geleden besloten nog een tijdje op deze plek te blijven wonen waardoor dit echt makkelijk mogelijk is. Die twee maanden geleden heb ik ook besloten wel te wachten tot eind feb./maart. met actief zoeken en uiteindelijk kopen van een paard. Waarom? omdat ik denk dat het in het voorjaar, als de dagen langer worden en het weer wat beter, makkelijker is om je paard goed te leren kennen en een band op te bouwen. Ik wil uiteindelijk voornamelijk lekkere buitenritten gaan maken, en af en toe een lesje om alles netjes te houden. Om nou in je eentje een buitenrit te gaan maken op een paard dat je nog niet goed kent terwijl er een dikke laag sneeuw ligt en de weg glad is lijkt me niet de ideale situatie. En 's avonds ga je makkelijker iets doen waneer het niet pikke donker is. Ik ben overigens geen mooi weer ruiter, hoor. Maakt mij niet uit als het regent/stormt/sneeuwt/etc...
Maar nu weet ik eigenlijk wel zeker dat ik dit wil. Ik ben aardig aan het rondkijken voor stallingen. Ben bij 1 geweest waar ik echt een goed gevoel had, ga binnenkort ws bij 2 andere kijken. Allen hebben een verlichte buitenbak (een zelfs een binnenbak), dus 's avonds rijden is geen probleem, zolang de bak t toe laat.
Een plek die ik nog moet gaan bekijken lijkt nu de ideale plek te zijn, veel bos, kleinschalig, precies wat ik zoek. (ik weet het kan nog tegenvallen, en andere kunnen me voor zijn, dus ook als ik nu een paard zou hebben zou t niks kunnen blijken te zijn).

Maar nu begin ik toch te twijfelen. Stel dat dat de ideale plek is? Op die stal waar ik al geweest ben kan ik hoe dan ook terecht, en daar had ik een goed gevoel bij. de kosten zijn daar wat hoger en de uitrij mogelijkheden minder, maar wel fijne mensen, dus ook zeker een goede optie als dat ideale plekje niks is. Dus ik heb hoe dan ook een goede plek...
Moet ik dan wel wachten tot het voorjaar, of heeft dat eigenlijk geen meerwaarde?Kan ik net zo goed nu gaan zoeken en wanneer ik een paard vind waar ik een klik mee heb m hierheen halen.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en adviezen hierin!Alvast bedankt.

Groetjes Jojootje

ps. ik wil gaan voor een fjord (die kan dus wel tegen de winter), niet al te jong en goed verkeersmak.

blacknorton

Re: In de winter een paard kopen of toch wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:26

ik zou overleggen met de staleigenaren of ze de stal willen vasthouden voor je (zeker als het de ideale plek is). eerlijk zijn dat je op zoek bent naar een paard. ze zullen waarschijnlijk vragen of je de kale huur wilt betalen. (moest ik in de zomer vaak als mijn paard ergens anders op de wei ging). of misschien komt er later ook wel een stal weer vrij.
zo weet je waar je aan toe bent en kan je nu rustig op je gemak gaan kijken. dan is het ook niet zo erg als je de ideale fjord niet direct tegen komt.
je zegt dat er een buitenbak met verlichting is. dan kan je hem in de winter ook al rijden en een band op bouwen, lekker poetsen etc. ze zijn nu vaak drukker dan in de zomer, dan weet je ook gelijk hoe die is als die wat drukker is. (heb er al genoeg gezien en mee gemaakt dat die brave paarden in de winter toch een stuk lastiger waren)

succes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:27

Paarden zijn nu goedkoper dan wanneer het weideseizoen weer begonnen is. Winterstalling is nl duurder dan weiland. Ga gewoon kijken en je ziet vanzelf wel wat er op je pad komt.

Als je nu tegen een dier aanloopt wat bij je past zou ik dat echt doen. Als die kleinschalige stal echt zo mooi is kan je vragen of je een plekje kan reserveren terwijl je op zoek gaat. Zo heb ik het ook gedaan toen ik mijn 1e pony kocht. Het is heel prettig om niet te hoeven stressen als je jouw droompaard gevonden hebt over waar je dat dier moet stallen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:17

Super bedankt voor jullie reacties.

Dat er eventueel mogelijkheden zijn om een gedeelte van de kosten te betalen had ik inderdaad al wel bedacht. Ik wil alleen niet nu al per maand heel veel kwijt zijn als ik echt pas in feb. ga zoeken. Dan zijn het minimaal 3 maanden die ik betaal zonder een paard te hebben staan. Dat geld gebruik ik dan toch liever ergens anders voor. Op het moment dat ik wel serieus opzoek ben vind ik het geen probleem om te gaan betalen, als ik daarmee een super plekje zeker kan stellen.
Bij die stalling waar ik al geweest ben en het zo goed voelde (overigens ook kleinschalig) kon dat ook wanneer ze een stal vrij hadden. Ze hebben daar echter ook een hoekje wat ze als extra stal in kunnen richten. Bij hen heb ik de afspraak dat ik laat weten als ik er uit ben of ik bij hen wil staan. Als ik het dan weer laat weten wanneer ik echt opzoek ga zorgen zij, kosteloos, dat die stal klaar staat en vrij is... Dat is natuurlijk een ideale uitkomst als ik echt pas in feb./maart ga zoeken. wanneer zij een stal vrij hebben voor ik een paard heb laten ze t ook weten. Ik kan dan voor een klein bedrag die stal reserveren.
Maar goed, bij dat ideale plekje moet ik nog gaan kijken dus het kan ook nog tegen vallen.

Dat neemt echter mijn twijfel over wachten of nu komen niet weg. Want inprincipe heb ik al een goed plekje gevonden waar ik zo terecht kan, ik weet dat die extra plek op dit moment vrij is. Dus als ik nu een perfect paard tegen kom zou ik geen stress hebben wat betreft waar te stallen. Ja het zou goedkoper mogen met meer uitrij mogelijkheden. Maar ik kan wel ergens terecht.
Het is dus meer dat ik me af vraag hoe 'verstandig' het daadwerkelijk is om te wachten. Of is het bv juist slim om nu te zoeken, nu elk paard wat drukker is door de kou. En niet suf van 30 graden warmte? Hoe snel ga je uberhaupt met je paard alleen naar buiten? Doe je dat zowiezo pas na een paar maanden en zou ik juist de koude wintermaanden kunnen gebruiken om veel te poetsen en in de bak te rijden om elkaar goed te leren kennen?
Ik hoop dat jullie mijn twijfel snappen. Het is mijn eerste eigen paard en zou dus graag verschillende meningen en ervaringen horen. Komt mijn twijfel voort uit ongeduld omdat ik het gewoon zo graag wil of is het wel realistisch nu goed te zoeken?En juist slim ivm met prijs en wintersgedrag?Soms krijg je op een forum toch net weer een reactie waar van je denkt: goh, dat ik dat niet zelf bedacht had!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:23

SV-->TAO

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:31

ik snap de twijfel en ongeduld goed. je wilt al lang een paard en wil liefst niet lang wachten. in de winter heb je kans dat je door sneeuw en bevriezing weinig kan doen. maar als je bak goed berijdbaar blijft hoeft dat weinig problemen te geven. meestal bouw je eerst een band op voordat je met het paard alleen naar buiten gaat. bij de een gaat dat sneller als een ander. en gaat het goed kan je op een heerlijke winterdag ook naar buiten, in nederland ligt er vaker geen sneeuw en ijs dan wel.
aan de andere kant vind ik de winter wel de goede mand om het karakter van je paard echt te leren kennen. ze zijn nu drukker dan in de zomer. dan is het aan jouw of je het erg vind als een paard drukker kan zijn dan anders. sommige willen er 1 die 100% betrouwbaar en rustig zijn het hele jaar door, andere vinden het niet erg als die een keer weg springt, ook niet buiten. dus het ligt geheel aan jezelf wat je wil

mijn ervaring is dat het juiste paard vinden meestal toch een poosje overheen kan gaan en dat ze vaak op het internet staan als je eigenlijk niet wil/kan kopen en op moment dat je zoekt ze er niet zijn.

als je nu geen haast hebt qua stalling zou ik af en toe is op de site kijken of er 1tje tussen staat. tijd neemt om goed na te gaan wat voor 1 je er wilt hebben. zo heb je ook de tijd om rustig een paar keer te gaan kijken. (zonder de druk van jezelf dat je gewoon in het voorjaar van start wilt gaan, die idee krijg ik uit je verhaal). maar misschien is de fjord nu ook gewoon niet te koop.

succes

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:36

Ik zou alvast op mijn gemakje gaan rondkijken voor een paardje. Stel je vind hem/haar al snel kun je de eerste tijd prima aan elkaar wennen in een bak en daarna kun je toch de weg wel op? Het vriest heus niet de hele winter. Verder zijn de paarden op dit moment ws ook wel iets goedkoper.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:56

Als ik jou was zou ik gewoon rustig rond gaan kijken naar een paardje, zeker als je weet dat je een plekje hebt op het moment dat je tegen Het Perfecte Paard aanloopt. Het vinden van dat Perfecte Paard kan soms heel snel gaan, maar net zo goed langer duren.

Bij mij kwam iets meer dan een jaar geleden mijn Perfecte Paard op m'n pad (ik was nog niet eens op zoek, wilde eigenlijk nog een half jaar wachten), hij arriveerde in november. Ik heb ervoor gekozen de wintermaanden te gebruiken om elkaar te leren kennen; grondwerk, wandelingen, begin met rechtrichten aan de hand en vaak alleen maar poetsen en knuffelen... gewoon lekker samen bezig zijn en rustig aan toewerken naar een start onder het zadel.
Ik vond het heel prettig dat in het voorjaar, toen ik hem op ging pakken onder het zadel we samen al een basis hadden. Ik heb daar alleen maar profijt van gehad.

Wat betreft het alleen buiten rijden en wanneer je daar klaar voor bent verschilt echt per paard en ruiter. Mijn eerste paardje was er heel makkelijk mee, daar reed ik vrijwel direct al alleen mee door de bossen. Mijn huidige paard vond dat allemaal wat spannender, met hem heb ik het rustig opgebouwd door steeds een stukje verder te gaan.

Veel plezier en succes met je zoektocht :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 21:40

Ja jullie hebben gelijk. Ik kan natuurlijk gewoon rustig om me heen gaan kijken. Misschien kom ik mijn droompaard heel snel tegen maar misschien duurt het drie maanden. Maar dat kan in maart natuurlijk precies hetzelfde zijn... Dus ik denk dat de twijfel weg is. Ik ga z.s.m. een afspraak maken met 'de perfecte stal' en als die echt zo ideaal is dan ga ik gewoon zorgen dat ik daar kan staan en lekker opzoek naar een geweldig paardje!Vind ik die wel in de winter begin ik lekker met rustig een band op bouwen en verder zien we wel hoe t gaat!
Super bedankt voor jullie over de streep trekkende reacties

Timbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:51

a wat is goed ik heb zelf een paard gekocht in de winter en het is mij goed bevallen ,
helaas moet ik nu het paard verkopen omdat de relatie is uit gegaan en ik hoop toch dat
niet iedereen zo denkt want ook in de winter kan je gwoon een band opbouwen
en doordat je nu niet graag gaat buiten rijden door gladheid kan je je paard rustig in de bak leren kennen
en een goede band op bouwen voordat je naar buiten gaat voel je je ook veel zekerder

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:21

Ik kan je alleen onze ervaringen vertellen; wij hebben toendertijd in december onze Tom gekocht.
De koop kon alleen doorgaan als we ook een stal konden krijgen op de manege, aangezien hartje winter normaliter alles vol staat in onze regio.
Dat gaf dus veel stress; uiteindelijk is alles gelukkig wel goed gekomen, maar het was erg zuur geweest als we Tom niet hadden kunnen kopen bij gebrek aan een stal...
De mogelijkheid van een binnenbak hebben we juist als erg positief ervaren tijdens de 'wen'- fase en dat naar buiten gaan hebben we pas gedaan toen we er allemaal klaar voor waren qua gevoel en verstandhouding onderling.

Misschien kan je inderdaad afspreken om alvast reserveringskosten of kale stalhuur te betalen, zodat jij weet dat je een stal hebt zodra nodig en zij weten dat je het meent. Zet dit wel op papier. ;)

Hup! Ga je droompaard zoeken! :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:53

Ik zou op dit moment gaan kijken naar een stalling met binnenbak zodat je nu naar een fjord kunt zoeken en er dan gelijk mee aan de slag kan. Zo kun je de wintermaanden gebruiken om goed aan elkaar te wennen en kun je in het voorjaar het buiten rijden oppakken. Elkaar kennen in de bak is redelijk essentieel om ook buiten de reacties goed in te kunnen schatten. Je kunt van het voorjaar altijd nog weer verhuizen.
Nu naar buiten zou ik absoluut niet aanraden.

De fjorden zijn in de winter niet direct heftiger dan in de zomer. Het hangt een beetje af van hoeveel ze ook buiten staan. Die van mij staan altijd buiten en sparen nu juist hun energie.

Ik weet niet wat je precies zoekt in een fjord, maar er staat een hele gave 8 jarige merrie te koop op de stamboeksite (Yoshino). Merrie schijnt alleen niet de makkelijkste te zijn, dus dat is maar net wat je wil. Kun je dat handelen, zal het een leuk paard zijn, maar als het karakter te sterk voor je is dan kom je in een strijd terecht.

Verder nog een grote 4 jarige ruin, maar ook van het pittige soort. Die staat volgens mij ook wel hier op bokt en anders op fjordenwereld. Dan staat er op de site bvandenberg.nl onder paarden van klanten ook nog de merrie Blinka te koop.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:43

Wederom bedankt voor de reacties.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat als je nu een goed huisje zoekt, je hoopt dat niemand zich wat aantrekt van de winter.
Ik ben er ondertussen dan ook wel uit dat wachten niet heel erg 'nuttig' is en inderdaad de band opbouwen zelf toch niet echt in het bos moet gebeuren. Ik heb net die 'perfecte' stal gebeld en ze bleek een reactie van iemand anders aan het afwachten zijn. Zodra ze weet of dat door gaat belt ze me op (ben ik misschien toch net te laat!). Mocht ze daar nog wel plek hebben moet ik idd kale huur betalen tot het paard er is.
Als dat niks wordt ga ik kijken bij die stal met binnenbak en maak dan ws een keuze tussen de twee stallen die ik dan dus als optie heb. Ik kan altijd in het voorjaar dan nog opzoek naar een ander plekje...

fjordnina: bedankt ook voor de suggesties voor fjordjes. Opzich zoek ik wel een fjordje met een niet al te moeilijk karakter. Het wordt mijn eerste eigen paard en hoewel ik genoeg doorzettingsvermogen en wilskracht heb,lijkt het me wel verstandig om een strijd te voorkomen. Toch heb ik wel even gevraagd of yoshino nog te koop staat (ze staat ook hier op bokt), aangezien ze hier echt vlakbij staat, dus kleine moeite om toch even te kijken natuurlijk... wie weet past haar karakter juist wel bij mij. Dat ligt er natuurlijk een beetje aan in welk opzicht ze een sterk karakter heeft.
Blinka ziet er ook leuk uit, jammer dat er op die site verder niet heel veel info over de dieren staat...

Kortom: de zoektocht gaat beginnen (en het duimen dat 'de perfecte stal' niet perfect is voor die andere mensen!)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:10

Misschien heb je iets aan mijn ervaring. Ik heb sinds (vandaag) precies 1 week, sinds jaren weer een eigen paard op stal staan. De gehele week heb ik nog niet kunnen rijden en zoals de verwachtingen eruit zien kan het nog wel even duren. Het paardje staat op een pensionstalling met alleen een buitenbak. Toch had ik niet perse willen wachten tot het voorjaar. Op dit moment ben ik iedere dag met hem bezig, voornamelijk borstelen en gewoon werken aan de band en evt. wandelen. Zodra het weer beter wordt hebben we die band alvast en idd zoals anderen het zeggen je weet gelijk hoe hij is in de winter.

Dus wat mij betreft zou ik niet wachten en gewoon lekker op zoek gaan naar je droompaardje!
Succes!!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:13

Tja ik vind de winter ook de beste tijd om paarden te kopen
idd het prijs verschil he...
Heb mijn veulens in oktober gekocht voor een spot prijsje
en alles gaat goed :) Ik vind het goed van je dat je op je gemakje kijkt en je niet gehaast voelt

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 20:40

Morgen ga ik bij die ideale stal kijken, toch!
Ik ben echt zo benieuwd en heb er zo zin in. En als dat echt zo perfect is? Nee, dan voel ik me zeker niet opgejaagd, maar kan ik niet wachten tot ik mijn droom paardje tegen kom!Ik wordt er echt helemaal hyper van en volgens mij wordt iedereen helemaal gek van me! Nou maar hopen dat t niet tegenvalt.

Leuk trouwens om te horen dat de ervaringen van mensen die een paard in de winter aan schaften juist erg positief zijn!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:50

Wat spannend! :) Ik heb net recent mijn paard ook gekocht. Heb nog niet veel kunnen rijden hoor, maar ben nu lekker bezig met wandelen etc.
Dus toch even een kijkje nemen op de stal? Kan nooit kwaad! Dan kun je wat vergelijken enz.
Succes!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:04

Ik heb mijn paard ook in de winter gekocht, nog maar 1,5 maand geleden (tijd vliegt voorbij :) ). Zelf heb ik er helemaal geen problemen mee gehad.
Ik wil met haar ook erg graag buitenritten gaan maken maar aangezien het weer dit nu niet toelaat ben ik in de bak veel aan het rijden en bezig om een band met haar te krijgen. Ik denk niet dat het verstandig is om meteen met een nieuw paard naar buiten te gaan wanneer je elkaar nog niet kent. De tijd die je nu niet buiten op het paard kan doorbrengen kun je wel besteden aan het krijgen van een band, elkaar leren kennen en rijtechnisch op elkaar af te stemmen zodat het buitenrijden ook makkelijker gaat.
Je kan nu gaan rondkijken naar een eigen paard, kijk eens op bokt, marktplaats, sporthorses ed wat voor paarden er aangeboden worden of open een topic op EA-GZ-PP misschien dat je daar een leuke reactie op krijgt. Ga een keer kijken bij verschillende paarden zodat je voor jezelf een duidelijke beeld krijgt wat je precies zoekt in een paard, elk paard is anders, reageert anders. De een trekt je aan, de ander helemaal niet en door te gaan kijken kom je daar pas achter. Misschien vind je een paard binnen een week, maar het kan ook maanden duren voordat je DE paard hebt gevonden.

Alvast heel veel plezier met deze leuke en zeker ook uitdagende zoektocht!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:13

Ik heb sinds een maand ook een nieuw paard op stal staan. Ik heb mijn paarden aan huis en geen bak om in te rijden en kan nu natuurlijk geen buitenritten gaan maken. Maar ik heb nu juist alle tijd om het paard te leren kennen en hij mij........voordat ik er opstap.
Mijn vorige paard is vier maanden geleden overleden en ik had ook gezegd te wachten met een nieuw paard tot het voorjaar. ( dit ook omdat ik nog niet over het verlies van mijn paard heen was en geen ander paard wilde) Maar ik liep tegen een paard aan waar ik toch wel graag mee verder zou willen gaan. En ik heb er, ondanks dat het weer echt niet meewerkt, totaal geen spijt van.
En als jij in je nieuwe stal wel de mogelijkheid hebt om te rijden dan zie ik eigenlijk helemaal geen 'moeilijkheid'.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:22

Lekker rondkijken en als je m tegenkomt, meenemen! Benut nu de tijd dat je niet 'gewone' dingen doet als rijden maar laat m lekker wennen aan de stal en aan jou, neem m mee op wandeling. Juist nu is het een prima tijd om aan elkaar te wennen. Rijden komt toch eigenlijk nàdat je paard je al beter kent, het is dat wij er meteen op willen springen omdat je daarvoor een paard koopt. Maar beter eerst op de grond veel met elkaar omgaan dan gaat het (buiten)rijden veel beter. Dus profiteer van de winter zou ik zeggen!

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:21

Gister bij dat ene plekje gekeken. Het was er wel wat rommelig en de stal aan de kleine kant. Maar verder wel perfect. Leuke weide erbij en geweldige uitrij mogelijkheden.
Ik ben ook nog bij een ander plekje gaan kijken. Bij iemand die alleen een weiland met schuilstallen verhuurde. Ook midden in het bos. Maar verder totaal geen facaliteiten. Was ook niet bij die man thuis dus die komt er echt alleen met voeren 2x per dag. Om in een bak te kunnen rijden moet je een erg drukke weg over. Het enige voordel waren de kosten...
Maar het wordt dus ws het ideale plekje.
Maar op de één of andere manier vind ik het dood eng om de knoop door te hakken. Niet zozeer door de plek, maar meer omdat het dan heel 'echt' wordt. Super gaaf natuurlijk, maar op de een of andere manier toch ook wel heel erg spannend...En onrealistisch, dat die jaren lange droom eindelijk werkelijkheid wordt
Als ik dit plekje kies dan kan ik mijn oom (heeft tot voor kort erg veel in de fjordenwereld gedaan) gaan bellen. Die wil me meenemen naar een fjordenfokker, waar hij toch voor andere zaken moet zijn... Ik heb er echt mega veel zin in, maar vind het ook zooooo spannend allemaal!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:24

Het is heel erg logisch dat je het ontzettend spannend vind en het nog zo onrealistisch vind. Ditzelfde heb ik zelfs een paar weken nadat ik Tres had gekocht nog gehad, naar stal gaan in de wetenschap dat JOUW paard daar staat, helemaal van jou, het voelde ongelovig aan. Het is doodeng en zo ondenkbaar dat je dan je eerste eigen paard hebt na jarenlang erover gedroomd te hebben en dat het dan ook eindelijk uit gaat komen, dat heeft gewoon tijd nodig :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:25

nu op dit moment is de aanschaf van een paard het goedkoopst mensen moeten ze rond deze tijd meestal echt kwijt. succes!

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:28

Als ik het zo hoor moet jij lekker nu opzoek gaan naar een paard nu je je droomstal gevonden hebt. Ik zal dat zeker niet laten schieten als ik jou was! En je kan nu juist in de winter een band op bouwen en eerst lekker in de bak rijden zodat je hem goed leert kennen, zodat je in de zomer met alle vertrouwen in elkaar lekker het bos in kan!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:30

ik neem niet aan dat jij je paardje wil leren kennen tijdens alleen buitenritten? en als er een binnenbak is lijkt het me verstandiger om nu eens rond te kijken voor al een vertrouwlijk paard waarmee je de weg op kunt. Dat kun je beter nu doen want paarden zijn nu frisser van wege het weer en je kunt in zo'n binnenbak kijken hoe het paardje is?