sneeuwklomp vorming voorkomen,tips??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trudy13

sneeuwklomp vorming voorkomen,tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:25

mijn shetlander staat dag in dag uit buiten,bij de laatste sneeuw had ze erg veel last van sneeuwklompen,ze liep soms echt moeilijk!
nu lees ik veel topics over sneeuwijzers met rubberringen of zooltjes zeer handige oplossingen
maar mijn pony heeft dus geen ijzertjes en was eigenlijk nog niet van plan om die eronder te laten doen,gezien het feit ik tot het voorjaar toch niets met haar doe..
wie heeft er handige tips??ik kom er 1 keer per dag!
vaseline en sokken(niet echt handig) deze ken ik,heeft iemand hier ook ervaring mee??

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:57

Vreemd , zonder ijzers en dan sneeuwklompen ,mischien door de vorm van de voet dat hij zoveel last daarvan heeft ? En kan de smid daar mischien wat aan doen met kappen ? Maar goed ze vallen er wel weer af , aan de klompen kun je weinig doen , uitkrabben gaat niet , uitbeitelen wel , maar dan zit het zo weer met ijs , ze vallen eraf als ze te groot worden .
Laatst bijgewerkt door flamingoo op 14-12-10 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Re: sneeuwklomp vorming voorkomen,tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:59

Is hier niet heel bekend, maar je kan een soort hete gel in de hoef laten doen en dan een soort stempel erin laten zetten dat zorgt voor grip en niet kunnen vormen van ijsklompen. Helaas zie ik het in NL nooit terug komen. Wel apart dat het bij je shet zo blijft plakken. Mijn paard heeft ook geen ijzers en heeft het nooit.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:59

toen mijn paarden nog ijzers hadden had ik wollesokken erom en vast gezet zover het kan met bandages die ze buiten altijd om hebben....

Eventueel kun je kijken of je het kunt vastzetten met een bandage riempje?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:02

Glijdt ie ook echt uit?
Want er zou zich geen sneeuw in moeten verzamelen.. Mijne heeft er geen last van in ieder geval (wat niet wil zeggen dat ie op ijzige gedeeltes niet glijden kan)
Misschien net als bij ijzers: vettigheid eronder? Vaseline oid?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:28

Kostolany schreef:
Is hier niet heel bekend, maar je kan een soort hete gel in de hoef laten doen en dan een soort stempel erin laten zetten dat zorgt voor grip en niet kunnen vormen van ijsklompen. Helaas zie ik het in NL nooit terug komen. Wel apart dat het bij je shet zo blijft plakken. Mijn paard heeft ook geen ijzers en heeft het nooit.

Klinkt mooi , maar is dat zonder ijzers ? en doet jou smid dat ?

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:41

ik heb mijn ponytje net 3 weken en had dit ind nog niet eerder gehad!ze is trouwens niet de enige bij ons op de wei...de hoefsmit is er 3 weken geleden bij geweest en hij hoefde niets te doen omdat ze er zo netjes bij staat,mag toch wel aannemen dat het goed is...ze had vooral aan de voorhoeven last van klompvorminig die er op den duur wel weer afviel,maar waardoor ze toch lastig liep!en je moet ind behoorlijk hakken om het er evt zel uit te krijgen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:44

Ik zou het toch is met vet proberen maar denk niet dat 1x per dag vetten genoeg is maar probeer t gewoon is uit! Ben benieuwd!

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 13:05

ik heb inmiddels een beetje rond gezocht en klompvorming komt wel vaker voor bij paarden en ponys zonder ijzers!dit wordt veroorzaakt door holle hoeven misvormde hoeven en ponys die bevangen geweest zijn hebben hier ook sneller last van!dit laatste is dus waar mijn shetlander last van heeft...