Pony laat heel moeilijk halster aandoen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cc10

Pony laat heel moeilijk halster aandoen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:02

Onze pony laat heel moeilijk zijn halster aandoen. Toen we haar nog maar pas hadden gekocht, zo'n twee maanden geleden, toen ging het ook moeilijk, toen heeft mijn man hem eerst een band rond de hals gedaan en zo kon hij dan de halster aandoen, na een tijdje ging dat goed, maar vorige week is de veearts hier geweest voor de spuiten, en ze was zo bang dat mijn man haar ferm moest tegenhouden en dan is het weer misgegaan, ze wil niet van alleen terug bij mijn man komen, het ziet ernaar uit dat hij weer opnieuw haar vertrouwen moet winnen, wat kunnen we daaraan doen?
Groetjes !

Mastrootje

Re: Pony laat heel moeilijk halster aandoen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:04

Wat weet je van het verleden van dit paard? hoe zit het met de opvoeding, eventuele mishandelingen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:08

Is het probleem nu dat pony niet te benaderen is of alleen dat het halster omdoen zelf een paniekreactie geeft? Loopt pony met touwtje om de hals wel mee?

saskia1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:17

Neem de tijd! Mijn Merens had ook veel moeite met zijn halster (en mensen). Ik heb eerst geprobeerd hem gewoon over het hoofd te aaien, toen dat (eindelijk) lukte met het halster in de hand geaaid/laten ruiken, daarna deels omgedaan en van daaruit steeds verder. Toen hij het halster om liet doen, dat heel kort omgelaten en toen weer afgedaan (meer niet) en dat een paar keer herhaald zodat hij wist dat we niks "engs" gingen doen...
Heel veel succes

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:37

Ik denk dat het er inderdaad naar uitziet dat je opnieuw het vertrouwen van je paard moet terugwinnen. Dit soort dingen moet je altijd heel voorzichtig en met respect doen. Voor je het weet heb je het voor altijd verpest. Je kunt hiervoor op internet eens rondkijken hoe andere mensen dit doen.
Een oefeningetje die ik zelf nog weet:

Ga eens zomaar de stal/weide van je paard in, zonder dat je haar wilt pakken. In jouw geval doe je dit eerst elke keer zonder halster en als ze daar een keer of 5 goed op reageert, kun je het halster meenemen. Alleen maar de stal binnengaan en niets doen. Praat misschien zachtjes tegen je paard en na een paar keer kun je haar misschien voorzichtig proberen aan te raken. Zo ga je steeds een stapje verder.

Veel succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:59

Tjaaa er is nooit iets totaal verloren hoor, gewoon weer opbouwen , maar dan toch wel net iets anders.
Ik lees in je verhaal , dat je best lief voor het paard wil zijn, das natuurlijk goed, maar daar win je het vertrouwen van een paard niet mee.
Wees gewoon zelf meer paard, wees consequent, eerlijk, geef steeds en altijd leiding, wees supper duidelijk, eerder stil dan met veel lawaai, breng rust, ........
Eigenlijk in wezen is dit ook een facet van een dominantie probleem, probeer dat in die richting op te lossen.
Maar ik zou zeggen doe dat niet op eigen houtje, dit klinkt mssn een beetje melig, maar tis echt zo, je moet als mens je nooit gedragen als mens naast een paard, en das heel makkelijk uitgelegt maar echt niet zo makkellijk gedaan hoor, ik zou zeggen laat een goede instructeur/trainer langskomen en los dat probleem samen op, nadien kan je dan best zelf wel verder.
De meeste gedragsproblemen bij paarden, worden veroorzaakt door de mens die het waarschijnlijk allemaal wel goed bedoelde maar het paard niet echt als paard benadert en ook zijn taal probeert te spreken.

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:07

Marije_Paard schreef:
Ik denk dat het er inderdaad naar uitziet dat je opnieuw het vertrouwen van je paard moet terugwinnen. Dit soort dingen moet je altijd heel voorzichtig en met respect doen. Voor je het weet heb je het voor altijd verpest. Je kunt hiervoor op internet eens rondkijken hoe andere mensen dit doen.
Een oefeningetje die ik zelf nog weet:

Ga eens zomaar de stal/weide van je paard in, zonder dat je haar wilt pakken. In jouw geval doe je dit eerst elke keer zonder halster en als ze daar een keer of 5 goed op reageert, kun je het halster meenemen. Alleen maar de stal binnengaan en niets doen. Praat misschien zachtjes tegen je paard en na een paar keer kun je haar misschien voorzichtig proberen aan te raken. Zo ga je steeds een stapje verder.

Veel succes!

Zo zijn wij ook begonnen met een pony van ons en ook steeds een kleine aai over hoofd en dan weglopen.. Bij Annemarie van der Toorn.. Na een dag konden we alles met haar doen!

angelmootjuhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:01

Ik had dit met mijn vorige paard, die als veulen het niet makkelijk had gehad zijn halster zat te strak waarbij zijn neus bot was ingedukt!!!! Met ontzettend veel geduld en zijn vertrouwen te winnen, deed hij zelf zijn neus eral in *D Blijven proberen met veel geduld en veel liefde heel veel s6

scarlet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:45

Idd blijven proberen, met veel geduld en beloningen...

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:32

Probeer het halster met positieve dingen te associeren, dat is de beste tip die ik je kan geven..

flowergarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:49

evaclaeye schreef:
Probeer het halster met positieve dingen te associeren, dat is de beste tip die ik je kan geven..

Ja daar ben ik het mee eens!! geef er wat lekkers ofzo , daar kun je later weer mee stoppen natuurlijk.