Tips om je weide te sparen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djini

Tips om je weide te sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:40

Misschien een beetje een vreemde titel, dus ik zal het even uitleggen;

Binnenkort moet ik mijn pony waarschijnlijk naar een ander adres gaan verhuizen. Ik heb, samen met een stalgenoot van me, al een aantal adressen op het oog, waaronder 2 particulieren die een vrij klein stuk weide hebben. De ene weide is ongeveer 3000 vierkante meter, de ander misschien 4500 vierkante meter.
Beide adressen hebben dus eigenlijk te weinig weidegrond om een grote e-pony (of in dit geval zelfs 2 pony's) op te houden. Maar aangezien het wel 2 goede adressen zijn, vraag ik me af wat er voor manieren zijn om je weide toch (zo) goed (mogelijk) te houden...

Zelf had ik al wel bedacht om;
- er een soort paddockparadijs van te maken, waarbij het middenstuk van de wei afgezet is en de buitencirkel vrij beschikbaar. Maar dat is iets dat nog wel met de eigenaren van de weide besproken moet worden.
- regelmatig de voederplek verplaatsen is ook handig, zodat ze niet alles daar stuk lopen (en natuurlijk goed veel bijvoeren, gras zal er niet echt groeien ;) ).
- en natuurlijk regelmatig alle mest weghalen.

Maar verder kan ik eigenlijk niet zoveel bedenken. Momenteel ben ik behoorlijk verwend, met ruim 1,5 hectare land voor 3 pony's. Door af en toe eens de paarden te verplaatsen over 3 gedeelten en door soms te laten slepen blijft het land altijd in goed staat. Dus ik ben totaal niet bekend met het onderhoud van een (te) intensief gebruikte weide, die modderig wordt en kapot gaat. :o

Ik heb totaal geen benul wat voor onderhoud de weide nodig zou hebben met 2 pony's er op, maar ik wil wel graag wel van tevoren weten waar ik aan begin. Daarom hoop ik dus dat er hier nog bokkers zijn met ervaring met zo'n soort weide-situatie en dat jullie die ervarig willen delen.
Laatst bijgewerkt door Djini op 13-12-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

x_hielke_x

Re: Tips om je weide te sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:45

ik zou de wei in stukken verdelen waardoor je wisselbeweiding hebt, hierdoor heb je ook mindersnel wormen.
kunstmest strooien (er is een speciale voor een paardenwei) maar dan niet de paarden op dat moment in dat stukje wei zetten.
slepen, kan gewoon met een hekje achter een trekker of zelfs achter je paard.
en natuurlijk bijvoeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:25

Alle mest weghalen is inderdaad heel belangrijk. Je voerplaatsen verplaatsen geeft alleen meer slechte plekken. Je kan je voerplaatsen beter verharden, dan hebben ze meteen een plek waar ze altijd droge voeten hebben en gemorst hooi wordt vaker opgegeten dus minder verspilling en minder voeren omdat je veel minder verlies hoeft te compenseren. Het is ook een stuk makkelijker schoon te houden. Vul dat aan met stuk zandpaddock (kan je meteen wat in longeren/grondwerken) en je bent een heel eind qua slecht weer en winter voorziening.

Kunstmest is af te raden. Het is funest voor je bodemleven en daarmee je wortelstelsel. De sterkte van je wortelstelsel bepaald (mede) de belastbaarheid van je grasmat en paarden zijn een forse belasting voor je grasmat.

xfrietjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:33

Stukken af zetten inde lengtelanger in breete niet zo lang maar 6 meter ofzo. veel speeltjes op hangen hoi bij vullen. met hooi of kuil bij geven heft meer nut dan kunnen ze dat eten want een pard moet eten voor seeksel te maken.

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:22

strookbegrazing met bijvoeren, bovendien dagelijks de weide ontdoen van mest.

Zorg ook voor een goede grasmat met speciaal graszaad voor de paarden, dit is vaak wat steviger geworteld en wordt minder snel een zandplaat.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 23:54

malo_kozo schreef:
Zorg ook voor een goede grasmat met speciaal graszaad voor de paarden, dit is vaak wat steviger geworteld en wordt minder snel een zandplaat.

En zou je dat dan ook elk jaar opnieuw moeten inzaaien of bijzaaien ofzo? Een van de weides ligt trouwens op bosgrond, dat zal ook wel een aparte behandeling nodig hebben denk ik?

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:06

In stukken verdelen en regelmatig verzetten, maar t gaat niet meevallen denk ik.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:58

als je je land in 2 stukken verdeeld met je voerplaats verhard, je elke dag de mest weghaald, in het najaar evt kalk strooit en in het voorjaar bijzaaid moet het volgens mij best lukken.