Binnenkort moet ik mijn pony waarschijnlijk naar een ander adres gaan verhuizen. Ik heb, samen met een stalgenoot van me, al een aantal adressen op het oog, waaronder 2 particulieren die een vrij klein stuk weide hebben. De ene weide is ongeveer 3000 vierkante meter, de ander misschien 4500 vierkante meter.
Beide adressen hebben dus eigenlijk te weinig weidegrond om een grote e-pony (of in dit geval zelfs 2 pony's) op te houden. Maar aangezien het wel 2 goede adressen zijn, vraag ik me af wat er voor manieren zijn om je weide toch (zo) goed (mogelijk) te houden...
Zelf had ik al wel bedacht om;
- er een soort paddockparadijs van te maken, waarbij het middenstuk van de wei afgezet is en de buitencirkel vrij beschikbaar. Maar dat is iets dat nog wel met de eigenaren van de weide besproken moet worden.
- regelmatig de voederplek verplaatsen is ook handig, zodat ze niet alles daar stuk lopen (en natuurlijk goed veel bijvoeren, gras zal er niet echt groeien
).- en natuurlijk regelmatig alle mest weghalen.
Maar verder kan ik eigenlijk niet zoveel bedenken. Momenteel ben ik behoorlijk verwend, met ruim 1,5 hectare land voor 3 pony's. Door af en toe eens de paarden te verplaatsen over 3 gedeelten en door soms te laten slepen blijft het land altijd in goed staat. Dus ik ben totaal niet bekend met het onderhoud van een (te) intensief gebruikte weide, die modderig wordt en kapot gaat.
Ik heb totaal geen benul wat voor onderhoud de weide nodig zou hebben met 2 pony's er op, maar ik wil wel graag wel van tevoren weten waar ik aan begin. Daarom hoop ik dus dat er hier nog bokkers zijn met ervaring met zo'n soort weide-situatie en dat jullie die ervarig willen delen.