Leren Laarzen (de maten!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

Leren Laarzen (de maten!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 18:49

Haaaaaai,

Ik heb echt een vraag, of ik ben gewoon appart of het ligt aan mij ik weet het niet....
Heb een poos terug echt 5 paar laarzen gepast ofzo bij de Country Mill in Nijkerk.
Petrie Cavallo Derby o.a.

Mijn probleem, er was der geen 1 die paste! mijn hoogte is er bijna in niks! alles is mega hoog.
Dan heb ik ook nog een iets wijde kuitbreedte, want 36 of 38 kuit pas ik nooit in!
(ben niet dik ofzo hoor maar dat is echt te klein)

Dus ik vraag me af hoe doen jullie dat, ik kan 2e hands ook geen laarzen kopen bijna alle hoogtes is 48!!
terwijl ik (zonder boog) 40 maar aankan max! maar ik benzelf 170 ahah!

hoe hebben jullie t?

X

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:55

De laarzen die je in de winkel heb gepast zijn standaard maten, als je laarzen past met standaard maten dan heb je mazzel want dat scheelt een hoop geld. Er zit niets anders op dat de laarzen die je mooi vindt, op maat te laten maken :) Ik denk dat 90% van paardrijdend Nederland die leren laarzen heeft, zijn/haar laarzen op maat heeft laten maken.

Wel raar dat ze je dat bij de ruitersportzaak niet geadviseerd hebben... :o Normaal nemen ze je maten op en kijken dan in de maten-tabel of je toevallig in een standaard maat past, zo niet dan moeten ze op maat worden gemaakt.

ambre

Re: Leren Laarzen (de maten!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:01

Kijk eens in het lipica topic,bij lipica worden alle laarzen op maat gemaakt.En voor een redelijke prijs!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 08:50

dat is idd raar, ze hebben het niet eens opgemeten haha.
en toen ik naar de goedkopere vroeg toen zei ze nee die bestaan niet in jouw lengte maat.
volgens mij wilde ze gewoon de laarzen van 400 aansmeren dan :O

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:11

Je zou ook naar Van Huet in Bunnik kunnen gaan. Daar kan je ook rijlaarzen op laten meten. Hij heeft eigen merk rijlaarzen die goed geprijsd zijn.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:44

laura_power schreef:
dat is idd raar, ze hebben het niet eens opgemeten haha.
en toen ik naar de goedkopere vroeg toen zei ze nee die bestaan niet in jouw lengte maat.
volgens mij wilde ze gewoon de laarzen van 400 aansmeren dan :O

Dat kan, maar dan heeft ze het over de standaard maat. Als je laarzen van Petrie op maat laat maken dan kan je snel 400,- moeten neertellen (ligt er aan welk model je kiest). Normaal betaal je de prijs voor de standaard laars + een bedrag voor het op maat laten maken

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:22

Over Huet die hier wordt aangeprijsd ben ik persoonlijk niet zo te spreken. Tot 2x toe verkeerd aangemeten laarzen. Lipica zijn wel fijne laarzen vind ik en ook nog eens voor een nette prijs :)

O ja en hou je er wel rekening mee dat je laarzen nog iets "inzakken" mijn laars was eerst eigenlijk net te hoog voor het mooie maar ondertussen helemaal perfect :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:27

@laura_power: maar welke maten heb je nou precies dan? voet/kuit/hoogte, want lijkt me dat ze dat eerst goed hebben opgemeten. De laars (zeker die zonder rits) moeten bij het nieuw aandoen tot bijna de helft van je knieschijf komen ivm het inzakken, dat ze dan later nog hoog genoeg zijn. Dus dat zijn toch bijna 2 cm extra, als je die nog van die 40 aftrekt blijft er weinig over, dan heb je echt hele korte benen? niet banketstaaf bedoelt maar klopt dat wel? hebben ze je wel goed opgemeten?
Ik kan me haast niet voorstellen dat je laarzen in hoogte 40 moet hebben... Want ik ben 1.75 en mijn laarzen hebben hoogte 51! Ik pas gelukkig wel in de standaard maten (voet 39, kuit 38 en hoogte 51). En ik heb geen rare lange benen want gewone broeken pas ik lengte 32, dat is zo standaard als wat.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 10:44

huh ooh wat raar!!! nou zal eerlijk zeggen, ze hebben niet eens gemeten!! gewoon laarzen aangetrokken: ja die past, nee die niet, die hoogte is neit goed, die breedte is wel goed. zo ging het!
maar ik snapte t zelf ook niet, toen ik thuis was heb ik gemeten even, en als ik bij mn hak achter de meet lat ernaast hou, is tot iets onder me knieholte, 40 cm. of is dat anders? ik weet ook niet pcies hoe het zit.

voet: 39
kuit: als ik zelf erom heen trek met een rolmeetding, is het 38.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:23

malo_kozo schreef:
O ja en hou je er wel rekening mee dat je laarzen nog iets "inzakken" mijn laars was eerst eigenlijk net te hoog voor het mooie maar ondertussen helemaal perfect :D

Als je je laarzen krijgt zijn ze altijd te hoog ;) Als je laarzen goed worden aangemeten dan meten ze de lengte van je been op (van hak tot in knieholte) en dan tellen ze er nog 2 á 3 cm bij op voor het inzakken. Nadat ze zijn ingezakt moeten ze goed zitten dus tot in je knieholte.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:33

@laura power: kijk... moet dus niet tot iets onder je knieholte maar tot halverwege je knieschijf... dan zit je misschien zo al op 45/46 ofzo en dan heb je weer kans dat je in de standaard maten zit!
Laat je ergens goed opmeten en mochten ze daar niets hebben, mail met die maten naar bv cavallo/petrie/derby/etc... en vraag wat voor laarzen er in die maat zijn!
En nog iets... heb je brede of smalle voeten? cavallo is geschikter voor brede voeten, petrie voor smalle!

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:37

Dressuurgek schreef:
Als je je laarzen krijgt zijn ze altijd te hoog ;) Als je laarzen goed worden aangemeten dan meten ze de lengte van je been op (van hak tot in knieholte) en dan tellen ze er nog 2 á 3 cm bij op voor het inzakken. Nadat ze zijn ingezakt moeten ze goed zitten dus tot in je knieholte.

Dressuurgek dat weet ik, maar sommige mensen kopen de nieuwe laars met een te korte schacht (als ze de standaard maten pakken). Denk meld het toch maar even :D Dat het 2 a 3 cm is wist ik dan weer niet (dacht dat het eigenlijk 5 tot 6 cm was namelijk)

He weer wat geleerd vandaag

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:38

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:41

@ malo-kozo: oh op die fiets... (heb niets gezegd :x ). Ik weet het aantal cm ook niet precies koop niet elke maand nieuwe laarzen anders wordt het wel een hele dure hobby :+

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 11:53

wauw horsetopshop, die 2 links, super!

dan zou ik voetmaat 39-kuit 40?-hoogte 47 dan?????
of ... toch vindt ik het lastig hahaha.
hoe zit het bij jullie toen jullie ze kochten dan?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:00

bij mij hebben ze gewoon gemeten! (rijbroek met dikke hoge sokken aan omdat ik die met rijden ook aan heb). volgens het meten was mijn kuitomvang ongeveer 37 cm, iets ruimer, maar 37 zat gewoon niet fijn (heb ze in de winter laten aanmeten dus in de zomer heb je toch iets dikkere benen en dan iets dunnere sokken aan natuurlijk) en zodoende 38 genomen, dat zat het beste. bij m'n laarzen zonder rits zijn ze aangemeten tot halverwege m'n knieschijf en heel mooi ingezakt (niet mee gaan traplopen of andere ellende, gewoon aandoen, goed poetsen, warmte erdoor laten gaan en dan bv wandelen met de hond, boodschappen doen of andere dingen. Als je gaat fietsen of traplopen gauw kans dat ze bovenin (net onder je knie bij de boog enzo) inknikken, zie je best vaak, zo zonde!
De laarzen met rits zijn smaller bij de enkel (rits schuinvoor) en gaan dus (als het goed is, heb ze nog niet zo lang) minder inzakken, die zijn dus niet zo hoog aangemeten (1 cm lager omdat anders de ritsen gauw kapot gaan).

denk dat je toch gewoon moet gaan passen uiteindelijk want zoals ik al eerder zei, petrie zit mij niet lekker omdat dat meer voor smalle voeten is, en zo kan iemand met smalle voeten zwemmen in cavallo en dat niks vinden!
Ik zou niet naar een grote keten gaan maar eerder naar een wat kleinere zaak, in ieder geval voor het opmeten, ookal hebben die dan misschien minder in de winkel staan, je kan in ieder geval wel voor je voet en dergelijke kijken wat je moet hebben!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:40

Nog een kleine toevoeging... Laat aan het einde van de dag je laarzen opmeten want dan zijn je kuiten dikker doordat je er dan al de hele dag op heb gelopen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:41

Maatwerk.

:)*

Lipica!

Ik had hetzelfde. :)
Mijn benen waren alleen veel te lang voor de kuitmaten die ik nodig had.
Duuuus ik ben naar Lipica gegaan en nu heb ik mijn custom-made laarzen. :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:58

Huet besteld tegenwoordig zijn laarzen bij Lipica

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:51

Petrie heeft goed maatwerk. Ik heb ook dikkere kuit, dus heb er een andere kuitmaat opzitten dan de standaard maat :)