Paard gaat rollen tijdens rijden. HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nando4

Paard gaat rollen tijdens rijden. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:25

Hallo,

Ik heb een haflinger ruin van 4 jaar.
Het is normaal een schat van een beest alleen behoorlijk eigenwijs.
Maar nu gaat hij ineens rollen rijdens het rijden.
Laatst zat er een meisje op van 6 en hij ging rollen vervolgens schopte hij , Gelukkig is het meisje niet geraakt,
maar mijn vriend wel.
Ook is hij ineens heel Bang voor rijdende trekkers waar hij normaal nooit last van had,

Wie heeft tips ??

Mowoah

Re: Paard gaat rollen tijdens rijden. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:26

Merk je iets aan hem voordat hij gaat rollen? Loopt hij eerst langzamer, doet zijn hals naar beneden? Of valt hij zomaar ineens neer?

Nando4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:28

Hij gaat met zijn hoorfd heel even naar beneden, en gaat vervolgens gewoon liggen en rollen

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:29

Zorgen dat ie niet kan gaan rollen. Houdt m goed aan het werk, vooral voorwaarts!
Merk je dat ie wilt gaan rollen, geef je m een zet voorwaarts. Leer het aan voelen en probeer het voor te zijn.
Mocht het nu zo ver komen dat je te laat bent en hij toch kan gaan rollen, geef m eens een schop onder zijn edele billen en laat merken dat je daar niet van gedient bent.

Uiteraard is het laatste een gevolg van jou te laat reageren, dus maak het niet té bond ;)

Succes.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:31

Doet hij dat ook tijdens de les ? Wat zegt je instructrice er van?
Ligt het zadel goed? Weet je zeker dat hij auwehoert ..

Als hij auwehoert, zul je m écht goed aan moeten pakken :j

Nando4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:31

Ik volg geen les met hem

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:32

Dan zou ik toch eens daar mee beginnen :j .. iemand er bij te vragen..

Nando4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:34

Oke, en weten jullie ook hoe het kan met die trekker ?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:34

Ik heb eens op een pony gereden voor iemand. Het ging echt super! En ook voor de kar gezet enz. Echt het eerlijkste paardje wat ik heb gereden.
Na een tijdje werd ze verkocht (geldproblemen) en toen ik later naar haar vroeg kreeg ik als antwoord dat ze niet te rijden viel en dat ze contenu ging liggen en niet voor de kar ging enz (gelukkig hadden de vorige eigenaars mij gefilmd waarop duidelijk stond dat het wel heel goed ging)
Dus ik contact met de nieuwe eigenaars opgenomen en die vroegen of ik eens wou komen.
Ik daar vrolijk naar toe (wel een beetje zenuwachtig) en op haar gaan zitten. Ik merkte direct dat ze alleen maar heel langzaam ging en alle bochten afsneed.

Ik heb haar goed door laten stappen en zoveel mogelijk laten draven (zonder haar uit te putten of in een sukkeldrafje te vervallen) Ze heeft uiteindelijk maar 1 keer geprobeerd om te gaan liggen en een klein tikje met de zweep was genoeg om haar ervan te weerhouden.

Als je haar goed laat doorlopen, kan ze niet gaan liggen. En ook veel figuren zijn belangrijk (dan houd je haar koppie bezig en is ze minder bezig met het gaan liggen)

Suc6!!

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:40

Op de manege waar ik vroeger les had was er ook een pony die dat deed.
Ik weet nog dat ze standaard een emmer water in de bak hadden staan :')
Geen idee of het ooit over is gegaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:43

Ik denk dat je het beste les kunt nemen met hem. Je moet hem inderdaad flink aanpakken maar ik denk dat je dat beter onder begeleiding kan doen want als je het niet goed genoeg aan ziet komen kunnen er natuurlijk flinke ongelukken gebeuren. (Je zou maar te langzaam zijn en je been tussen paard en grond krijgen oid)

Heeft je paard iets bijzonders mee gemaakt met een trekker vlak voordat hij bang werd? En misschien nog wel belangrijker hoe reageer jij op die trekker, de reactie van de ruiter is namelijk erg belangrijk bij het ontwikkelen van angst. Soms kunnen paarden bang van iets worden omdat de ruiter bang is voor de reactie van het paard in die situatie en het paard dat merkt. (Soms is dat zo extreem dat een paard bij een andere ruiter geen enkel spoor van angst meer toont!)

Nando4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:55

nee niet dat ik weet, Mijn paard staat op een boerderij waar ze met trekkers over het erf heen gaan,
Ik wist zelf niet dat hij bang was.
Toen de boer de trekker starte wou die ineens een sprong maken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:37

Is het nu bij die ene keer gebleven dan? Want een keer schrikken van een trekker die onverwachts gestart word zou ik namelijk niet direct angst willen noemen, gewoon schrikken van een onverwacht geluid kan gebeuren. Blijft hij nu iedere keer angstig reageren op trekkers dan is dat wat anders natuurlijk maar dat kan je met veel oefenen en langzaam opbouwen ook wel weer af leren. Mijn instructeur doet dat soort dingen ook wel eens dan maakt hij het het paard steeds moeilijker steeds dichterbij, steeds harder geluid grotere trekkers etc, iedere keer als hij dan niet meer bang is in die situatie gaan ze een stapje verder.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:36

Zet je paard eens goed aan het werk zodat hij gewoon niet KAN gaan rollen!
Rijd hem goed vooruit en zorg dat zijn hoofd niet naar beneden gaat (snuffelen)
succes ermee :)

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:38

Soms hebben paarden erge buikpijn en gaan ze daardoor rollen...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:40

Het zou ook kunnen dat hij door het koude weer nu wat frisser is en daardoor hyper gaat doen over trekkers.

Zorg gewoon dat je hem lekker aan het werk zet, dan stopt ie daar zn energie in en als hij goed doorloopt kan hij ook niet rollen. :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:46

Oh ja nu ik eraan denk, paarden die geschoren zijn hebben vaak erge jeuk en daarvan gaan ze rollen. :P
Maar ik denk niet dat dat de situatie is :+

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:13

meneer is waarschijnlijk gewoon fris.
Gewoon een keer rollen of een keer schrikken is niets meer of minder dan dat. En dat moet je er dus ook niet van maken. Hij is gewoon stout, test je uit en als je niet oppast komt ie er nog mooi mee weg ook...

Ik zou m lekker laten werken en (oh bokt wordt niet boos op me :+ ) toch een end vooruit schoppen als ie zou proberen te rollen.. Zodanig dat hij zich dat tot aan zijn bejaardensoos nog herrinerd en nooit meer flikt.

Nando4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 01:39

zal het ook kunnen zijn dat hij niet goed is gecastereerd (dat heb ik namelijk van iemand gehoord die al heel lang in het vak zit) dat hij hengstig gedrag gaat vertonen en daarom zo eigenwijs en agressief is, of dat hij weet dat ie hengst was, hij is een jaar / anderhalf jaar, geleden gecastereerd en hij vertoond ook heel bazig gedrag door heen en weer te lopen met opzadelen, proberen weg te komen met opstappen, als je hem uit de stal haalt weg te komen, als je met hem rijd heel ruig doen zoals bokken, op hol slaan,niet luisteren als hij moet stoppen

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:43

je denkt dat je paard klophengst is omdat hij niet luisterd?
Je paard heeft zoals ik het lees een strengere hand nodig.
En dan bedoel ik heel strenge hand. En dan wel heel snel. Voor je het weet is het einde zoek
en gaat je paard alleen nog maar met jou op stap ipv andersom

Of hij klophengst is merk je snel genoeg als er een hengstige merrie bij komt :=

Whippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:37

Dat is wel erg vervelend zeg. Hopelijk was je vriend niet erg gewond.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:13

Ik denk dat je hier te maken hebt met een onopgevoed paard. Haal er iemand bij (volwassen!!) die veel ervaring heeft met, en verstand heeft van paarden. Die kan jou leren hoe je het beste consequent kan omgaan met je paard. Uit het verhaal blijkt dat hij de leider is, niet jij.
Wat betreft rollen tijdens het rijden; zodra je merkt dat hij dat wil gaan doen, laat je hem goed voorwaarts lopen. Desnoods geef je een schopje als hij niet naar je been luistert, of een tik met je zweep (zeker geen aai!)
Ik zou er voorlopig ook geen meisjes van 6 op laten rijden! Het dier is zelf pas 4 en nog niet volwassen in zijn koppie.

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:56

Zit je zadel goed? En de singel? Heeft hij daarvan geen last?

Wat trekker betreft.. blijf zelf rustig, alleen dan kun je hem ook rustig houden. Als jij het niet eng vind hoeft hij het ook niet
eng te vinden. Jij moet leiden, niet lijden :+

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:59

hebben jullie toevallig ook nieuw bak zand ofzo?
Dat is bij de pony die ik rijd het probleem altijd als
er nieuw bakzand is vind ze het heerlijk en wil ze rollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:02

Komt hij overdag buiten of krijgt hij ergens anders de mogelijkheid om even lekker uit te kuren en te rollen?