rijden met Thermolaarzen wel of niet doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

teun01

rijden met Thermolaarzen wel of niet doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 10:32

Mijn dochtertje van 6 heeft paardrijles op zaterdag vroeg in de ochtend. Zo ook vorige week. Hartstikke koud, maillot aan en daaroverheen nog sokken en haar paardrijlaarzen aan. Ben weggegaan, maar bij terugkomst liep mevrouw naast haar pony. Ze had koude voeten..... Thuis gekomen haar onder de douche gezet om op te warmen. Dacht ga eens een paar thermolaarzen kopen.... Valt natuurlijk niet mee deze dagen met de kou. Maar hoorde verschillende verhalen over de laarzen.

Verschillende vriendinnen van mij raden het af, omdat de ze in de beugels zouden blijven hangen. Aan de instructrice van mijn dochter gevraagd hoe zij erover dacht, en die zag geen probleem om het niet te doen. Dus na lang wikken en wegen toch de laarzen gekocht.

Afgelopen zaterdag heeft ze weer gereden en had heerlijke warme voeten en voldoende ruimte over in haar stijgbeugels.

Ben benieuwd naar jullie mening/ ervaring.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:34

ik weet niet hoe het is met kinderen en thermolaarzen maar ik rij zelf ook wel met thermolaarzen en ik heb er geen problemen mee dat ik blijf hangen of wat dan ook :n
ik vind het zelfs nog wel fijn rijden en lekker warm ook :D

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:35

belangrijkste is dat er genoeg ruimte in de beugels is, dat is met thermolaarzen vaak een probleem.
Maar zeker voor een kind van 6 hoeft dat geen probleem te zijn, er moeten dan behoorlijk smalle beugels aan hangen.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:39

biancavos schreef:
belangrijkste is dat er genoeg ruimte in de beugels is, dat is met thermolaarzen vaak een probleem.
Maar zeker voor een kind van 6 hoeft dat geen probleem te zijn, er moeten dan behoorlijk smalle beugels aan hangen.

dat dacht ik eerst ook maar ik heb ook nog voldoende ruimte over in de beugels :)

Somebitch

Re: rijden met Thermolaarzen wel of niet doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:41

Zolang er voldoende ruimte is in de beugels kan het geen kwaad.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:45

Ikzalf rijd nooit met thermolaarzen omdat ik dan gewoon veel minder gevoel heb! Maar het kan zeker wel, mits de ruimte in de beugels voldoende is en ze dus niet zomaar met haar voeten in de beugels blijft hangen mocht ze een keer vallen.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:32

Ik weet nog dat het op een FNRS manege niet mocht. Zelf heb ik bij mijn verzorgpaard(en) met thermolaarzen gereden, ging goed. Er zit gewoon een flinke hak onder zo'n laars, dat is het probleem niet. Als je zorgt dat je voet niet vast zit in de beugel denk ik niet dat het erg gevaarlijk is. (Nou moet je ze niet aan gaan doen bij een explosief paard waarbij het nog wel eens voorkomt dat 'ie ontploft, want dan vind ik het weer een ander verhaal.... )

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:42

Rhendera schreef:
Ik weet nog dat het op een FNRS manege niet mocht. Zelf heb ik bij mijn verzorgpaard(en) met thermolaarzen gereden, ging goed. Er zit gewoon een flinke hak onder zo'n laars, dat is het probleem niet. Als je zorgt dat je voet niet vast zit in de beugel denk ik niet dat het erg gevaarlijk is. (Nou moet je ze niet aan gaan doen bij een explosief paard waarbij het nog wel eens voorkomt dat 'ie ontploft, want dan vind ik het weer een ander verhaal.... )

Waarom niet? Als je voldoende ruimte hebt in de beugel lijkt me een explosief paard ook geen reden om zonder te rijden.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:47

Ik denk dat dat wel kan hoor. Met genoeg ruimte en de juiste laars. Ik had ooit van die laarzen dat wanneer je maar net wat te ver in de beugel ging dat die bleef haken achter de voet (aan de voorkant). Nu heb ik een paar die gewoon goed zitten, zowel met lopen en rijden.

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:48

Ik heb paar maanden terug ook thermolaarzen gekocht. Had ik jaren eerder moeten doen, geen koude voeten meer.
Maar ik moest wel bredere stijgbeugels kopen, de beugels aan het zadel van mijn verzorgpaard waren te smal waardoor ik bleef hangen, en dat vind ik een enge gedachte. Nu nergens last van.
Alleen als ik met mijn laarzen op een ander paard stap moet ik weer even uitkijken, want dan blijf ik wel hangen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:58

Ik heb zelf ook jaren zonder problemen met thermolaarzen gereden, ging altijd goed.

Maar als het op de manege niet mag, is het geen optie om een paar sneeuwlaarzen voor voor en na de les te kopen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:24

Mits het profiel van de zool niet te grof is, zie ik ook geen punt erin met thermolaarzen te rijden. Alleen als de zool erg grof is, zoals bij de meeste thermolaarzen, zou ik het niet doen. Want dan kan je ondanks de ruime steigbeugel blijven hangen op je profiel.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:31

ik heb een aantal jaar geleden ook thermolaarzen gekocht, toen reed ik nog manege lessen en dus steeds op verschillende paarden, met elk kun eigen zadel en beugels, en dat verschil merkte ik zeer goed! bij de meeste paarden waren de beugels ruim genoeg, maar bij een daarvan kreeg ik de laars er niet verder dan mijn tenen in, dat was echt te gevaarlijk en heb dus van paard gewisseld. let er dus op, als je dochtertje steeds op een ander paard rijdt, of de beugels ruim genoeg zijn! ;)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:46

Zelf houd ik de thermolaarzen alleen op stal aan, als ik ga rijden doe ik gewone rijlaarzen aan omdat ik het toch niet zo prettig vind om met thermolaarzen te rijden. Maar als de beugels ruim genoeg zijn dan kan het denk ik wel.

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:39

allemaal alvast hartelijk dank voor jullie reactie, leuk ze te lezen....
Dat houdt niet in dat niemand meer mag reageren natuurlijk. Zou het leuk vinden als er ook mensen reageren die les geven en er voor af nadelen aan vinden zitten.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:14

Somebitch schreef:
Rhendera schreef:

Waarom niet? Als je voldoende ruimte hebt in de beugel lijkt me een explosief paard ook geen reden om zonder te rijden.

omdat je met thermolaarzen wel altijd meer risoco hebt met blijven haken door de sluitingen en omdat de laarzen gewoon niet zo glad zijn als een rubberen of leren laars. :) tenminste, zo zie ik het.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:17

Dat ligt denk ik ook wel aan het type thermolaars. :j

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:17

Dat is inderdaad ook weer zo. :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:03

Ik rijd ook gewoon met me thermo laarzen, het enige nadeel is inderdaad dat ik wat minder gevoel heb. Omdat de laarzen zo dik zijn, heb ik niet een heel lekkere been ligging. Maar ik rijd er alleen mee als het echt koud is, dus dan vriest het, dus dan is de bak bevroren, dus rijdt ik niet actief, dus maakt het niks uit voor mij :P
Wel inderdaad er goed opletten dat de beugels groot genoeg zijn. Helemaal omdat ze vaak op verschillende paarden rijdt, moet je daar wel allert op blijven.

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:20

Het probleem met sommige thermolaarzen is dat de buitenkant een rubberen voet heeft en de rest van de laars van een zachter materiaal is. Wat er kan gebeuren is dat je voet iets doorschiet in de beugel. Het gedeelte boven je wreef (waar het rubber overgaat in het zachtere materiaal) kan dan komen te zitten in de beugel. Dit heb ik 1 keer gehad, daarna nooit meer met thermolaarzen gereden, dan maar koude voeten :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:28

Ik heb me laten vertellen dat je goed moet letten op het zoolgedeelte van je voet dus niet de hak, die moet glad aflopen naar de hak.
Als dat zo is kun je er mee rijden maar als die overgang zeg maar vierkant is dan blijf je daar mee haken.
Misschien wat onduidelijk uitgelegd ik hoop dat je het begrijpt.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:32

Ik heb openklapstijgbeugels dus ik rijd wel met thermolaarzen, maar met een ander zadel zou ik niet gauw met thermolaarzen gaan rijd aangezien ik toch bang ben te blijven hangen.
Bij smallere laarzen is het natuurlijk geen probleem :)

Marian01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:32

Ik snap het wel, een dochter van een vriendin kwam ook thuis met een thermolaars die ze heel graag wilde.
De zool was nog groffer dan grof, daar had ik al geen lekker gevoel bij, maar aan de buiten kant liep zeg maar nog een cm looze rand.
Die heb ik ook achter elkaar afgeraden want daar had ze mee in de beugels blijven haken.
Dus ligt er maar precies aan welke thermolaars..
Ikzelf heb ook thermolaarzen waar ik heerlijk mee rij, maar ruimte genoeg over.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:37

Heb altijd termolaarzen aan als het beneden 5 graden wordt. Ook voor mijn werk (nachtdiensten te paard) is het bijna niet mogelijk om 5 uur op een paard te zitten zonder goede thermolaarzen.
Ik heb ze van mountainhorse.. ze zijn echt helemaal top.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:37

je hebt verschillende soorten er van dat brede/lompe model, maar ook gewoon een soort leren laars.
ik heb zelf dat bredere model en als je beugels groot genoeg zijn kan dat makkelijk.
alleen ik rijd er niet meer mee omdat ze bij mij gelijk de 1e keer kapot zijn gegaan, en met springen drukt de beugel soms.
ik vind ze wel erg fijn als je bijv. door de sneeuw moet lopen met je paarden ofzo,
dan is het niet zo glad.

die van mountainhorse zijn idd erg fijn en blijven ook goed/mooi.