Paarden nog steeds geen beste vriendjes.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Paarden nog steeds geen beste vriendjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 10:59

Sinds 15 maart hebben we een 7 jarige ruin bij mijn 16 jarige merrie Isabel staan.
Het vriendinnetje van Isabel is de dag erna ingeslapen.
Van de een op de andere dag stond er dus een ruin ipv een merrie bij Isabel.....een jonge ruin....een speelse ruin....een sterke ruin!
Isabel is altijd de leidster geweest. Ze heeft altijd alleen met merries gestaan. Het is altijd goed gegaan.
Met welke merrie ze ook samen stond (het zijn door de jaren heen 3 verschillende merries geweest), ze kon er altijd mee overweg. Ze stonden altijd gezelig samen aan 1 hoop te eten, aan elkaars nek te knabbelen, ze kropen zelfs bij elkaar in de stal (we hebben de 3 x 3m stallen direct aan de wei).

Maar met de ruin kan ze maar niet echt vriendjes worden. In het begin heeft ze geprobeerd hem de baas te worden, maar dat pikte hij niet. Hij is groter en sterker, hij wil spelen maar Isabel niet. Hij hoeft maar haar kant op te lopen, of Isabel loopt al plassend (volgens de DA is ze letterlijk pisnijdig) en met haar staart zwiepend, oren plat in de nek, weg.
Nu wordt het plassen gelukkig al wat minder, maar ze loopt nog steeds voor hem weg.
Als ze haar stal in wil en ze moet hem voorbij, dan neemt ze echt een sprintje of ze staat in de regen en modder te wachten tot ik hem heb opgesloten en ze veilig langs kan.

Ze is een keer bij hem de stal in gelopen, net zoals ze altijd bij de andere merries deed....oeps foutje....toen heeft hij haar dus de stal uitgeschopt.
Hij blokkeerd haar stal altijd als ze in haar stal staat. Ze staat dan helemaal tegen de muur aan en kan dan geen kant meer op. In het begin ging ze dus met haar tanden langs de muur....van angst denk ik/proberen indruk te maken? Of ze dat nog doet weet ik niet, maar de strepen van tanden staan over de hele achterwand. Dat heeft ze nog NOOIT gedaan!

Ik vind het zo vervelend....
We hebben dit paard opgevangen omdat we met spoed op zoek waren naar een lief en betrouwbaar paard voor mijn schoonzus, die haar paard dus moest laten inslapen. Het paard is in principe niet van ons, het voelt wel zo hoor! Hij is ontzettend lief in omgang, een echte flirt naar ons toe :D . Ik vind het ook sneu voor hem. Je ziet dat hij zo graag zou willen spelen, maar Isabel wil niet. Die wordt bang van hem. En dus jaagt hij wel eens achter haar aan om haar aan het rennen te krijgen.

Van de week stond Isabel in haar stal, Wim loopt voorbij, duikt haar stal in met zijn hoofd om haar vlug een knauw te geven. Ik heb een gil gegeven en dus wist hij niet hoe vlug hij weer zijn hoofd moest terug trekken. En zo gaat dat de hele tijd.

De vrouw waar hij voorheen stond, zei dat het vaak een hele tijd nodig heeft......maar na drie kwart jaar is er nog niet echt een verbetering.
Soms menen we die wel te zien, maar dat is volgens mij in de periode dat Isabel hengstig is. Dan wil ze wat van de ander, maar die snapt het dan niet :D . Dan laat ze hem wat dichter bij komen. Maar hij "verpest" dat dan weer door haar op te jagen.

Ik zit hier echt mee. We doen een dier ook niet 123 weg. Als het alleen aan onze rijkunsten had gelegen en de klik tussen ruiter en paard, dan kun je nog eens iets proberen. Maar als de klik tussen de paarden onderling niet komt....daar kun je als eigenaar niet veel aan doen.
Alleen afwachten dus......maar hoe lang nog?

Leo

Re: Paarden nog steeds geen beste vriendjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:17

PP --> OPG

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:21

Tja, dat is gewoon rangorde. Je paard is jong en wil spelen en de andere niet.

Dat gebeurd in real life ook. Is een kwestie van geduld of een ander jonger paard voor bij de ruin zoeken. Hier in de kuddes zien we dat ook vaak. Maar we doen er niets aan. (behalve eventuele wondjes behandelen)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:22

Tja, heel vervelend zeker omdat ze zo op elkaar aangewezen zijn. In een grotere groep zouden ze elkaar misschien nog wat kunnen ontlopen maar nu worden ze constant met elkaar geconfronteerd. Het lijkt me voor beide paarden erg onprettig.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:24

Ik heb geen plaats om 3 paarden te stallen, dus een ander paard erbij is geen optie.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:25

Dat is wel een heel lastige situatie. Ik ken twee vergelijkbare situaties, elk met een andere uitkomst:

Situatie 1: drie ruinen bij elkaar, twee kunnen elkaar niet uitstaan, één ruin wordt dus steeds weggejaagd door de andere. Maar de derde ruin kan overweg met beide, dus staat nu eens te krabbelen met ruin 1, en dan eens met ruin 2. Op die manier blijft het toch leuk voor alle paarden en wordt er niet eentje compleet uitgesloten. Moest dit niet het geval zijn geweest, dan denk ik dat het leventje voor ruin 1 niet al te prettig zou zijn. Nu is ruin 3 dus mijn paard, ik ben blij dat hij niet meedoet met het wegjagen van ruin 1. Moest ruin 1 mijn paard geweest zijn, zou ik het er heel moeilijk mee hebben, te zien dat mijn paard continu het onderspit moet delven. Maar de paarden opzich kunnen wel goed omgaan met de situatie zoals ze nu is, dus ze blijven samen staan.

Situatie 2: twee merries die samen op een weide zouden komen. Merrie 1 is dominant en valt merrie 2 continu aan, voor de minste reden. Merrie 2 wordt hier heel zenuwachtig van. Het gaat soms goed, maar van zodra er voer/aandacht in het spel komt, of merrie 1 heeft gewoon een slechte bui, gaat het weer mis. Detail: dit gebeurde allemaal met nog een draadje tussen!! Samenzetten was vragen om ongelukken. Hier is beslist de paarden toch niet samen te plaatsen, en een ander paard (merrie 3) bij merrie 1 te zetten. Deze twee dames gaan heel goed samen en van het dominante gedrag van merrie 1 is niets meer terug te zien. Merrie 2 staat nu samen met een brave ruin en is op haar gemak.

Zoals je ziet, in één situatie is er dus voor gekozen de paarden uit elkaar te halen, wat een moeilijke beslissing is geweest want de paarden hadden twee zussen als eigenaar. Maar uiteindelijk was dit wel beter voor de paarden zelf want er was echt geen oog op beterschap. Zeker als we achteraf dan zagen dat merrie 1 0,0 problemen gaf met dat andere paard. Het lag dus echt aan de combi merrie 1 merrie 2, dat ging gewoon niet qua karakter.

Eventueel zou dus (zie situatie 1) een oplossing zijn er een derde paard bij te zetten, dat met beide paarden overeenkomt. Maar daar moet je dan wel de plaats voor hebben. Eventueel een paard in 'pension' nemen?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:30

Nee, ik heb echt te weinig plaats voor 3 paarden. Daar heb ik niet genoeg wei voor. Ik heb ook maar 2 stallen van 3x3m.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:31

Spijtig, want dat zou eventueel een oplossing kunnen zijn. Zou je schoonzus geen andere weide/stalling kunnen vinden voor haar paard? En dan kan jij een rustig paard bijnemen (in pension).

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:37

Eh, nee ik kan haar niet wegsturen, want de wei is van onze mannen (broers die samen een zaak hebben en dus ook de wei bij de zaak) :D.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:54

Ik zeg uit elkaar halen en niet meer bij elkaar zetten. Dit is voor jou merrie niet grappig, ze laat duidelijk merken aan de ruin dat ze niet van hem gedient is, en die blijft doorzetten. Ze heeft angst dr eigen box in te gaan of erin te staan (tanden over de muur halen) hij bijt haar en jaagt dr op, waarbij zij dan plassend en zwiepend met dr staart wegloopt. Dat is echt geen teken van boosheid, dat is angst.

Ik heb dit verhaal precies andersom gehad. Ik heb een jaar lang geprobeerd een Haflinger ruin hier in de groep geintegreerd te krijgen. Maar 2 van mijn dames wilden hem absoluut niet accepteren. Die joegen hem (afzonderlijk van elkaar) bijna door alle draden heen. Bijten en slaan, hij moest echt niet denken in de buurt te komen. Zelfs met een draad ertussen mocht hij niet bij het draad komen om even te neuzen met de rest. Ook met ruimte zat op de wei was het niet te doen. De dames kregen hem in het oog en dan was het alweer hommeles. Hij liep dan ook te piepen van angst als ze weer achter hem aanzaten.

Echt ik zeg uit elkaar halen. Hier kan je lang op wachten maar dit zal imo niet verbeteren. Niet elk paard kan bij elk ander paard.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 14:27

Ik wilde eigenlijk schrijven dat het zo erg niet is, dat hij haar wel eens opjaagd, maar niet continu en niet door de draad heen......maar dat klopt waarschijnlijk niet...

Toen ze net bij elkaar stonden, kwam de buurman en vroeg of we ze op zijn wei wilden zetten.
|We hebben toen een deel van de wei afgebakend ivm te veel gras ineens.
En we hadden een waterton in de hoek gezet (bij ingang wei).
Toen is ze daar dus over de draad gegaan. Ik vermoed dat Wim achter haar heeft gestaan en dat ze geen kant meer opkon, waardoor ze maar door de draad is gegaan. Alleen.....ze liep in 1e instantie naar de stal, maar bedacht zich, is terug naar dat stuk draad gegaan, keek eroverheen en vervolgens kwam Wim dus ook daar door de draad. Ze is hem toen dus wel gaan halen...want zo is ze ook weer....ze wil niet alleen zijn.

Een tijd later...in diezelfde wei, is ze aan de andere kant over de haag/omheining gesprongen. Ook weer in een hoek. Niemand heeft gezien hoe of wat, maar ik vermoed dat Wim haar heeft opgejaagd. Ik wist niet dat die miep van me zo hoog kon springen. Aan die kant staat er een haag van ca. 1.50m hoog met aan de kant van de buren een schapendraad. Volgens een paardentolk is ze de 1e keer van honden geschrokken, die zouden langs de draad op en af gerend hebben....maar dat is volgens mij iets van vroeger. Toen liepen idd honden in die wei waar ze in mocht staan en die renden idd altijd langs de draad op en neer.
Dus ik weet niet wat ik daar van geloven/maken moet.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 13-12-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:34

Waarom blijven mensen denken: Als ik twee paarden bij elkaar zet, worden ze vanzelf vriendjes. Jij vind toch ook niet iedereen aardig? En die mensen ga je toch ook liever uit de weg?
Vergeet ook niet dat je merrie ook een rouwproces moet doorgaan ivm het verlies van haar vriendinnetje. En dan staat er opeens een vreemd paard op haar plekje.
Dus uit elkaar halen, de paarden worden hier niet gelukkig van.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 14:56

Tja, ik hoor wisselende verhalen. De een zegt dit de ander dat.

Bij de een duurt het langer als bij de ander. Er zijn er ook die paarden hebben die nu onafscheidelijk zijn, maar elkaar de 1e paar jaar!!! niet konden uitstaan.
Tja, niet voor het een of ander, maar ik wil niet nog een paar jaar tussen 2 paarden staan die niet door 1 deur kunnen. Je moet zelf ook uitkijken of je niet omgelopen wordt door de een die vlug probeert weg te komen voor de ander.
Ik moet trouwens zeggen dat, als ik Isabel in de wei vastheb en Wim komt op ons af, ze niet in paniek raakt. Ik ga er nl. altijd tussen staan en stuur Wim dan weg. Ze verstopt zich dan wel achter mijn rug (voor zover dat mogelijk is :D ). Ze weet dat ik haar in bescherming neem.
Het is ook niet zo dat hij haar helemaal "afmaakt", hij wil af en toe spelen en gaat dan een paar rondjes achter haar aan.
Meestal staat ze op gepaste afstand bij hem vandaan. Als ze echter hengstig is, dan loopt ze weer stiekem achter hem aan, maar dat heeft die grote sul helemaal niet in de gaten dan :P .

Ik wil niet zo vlug aan een ander paard denken, want stel dat mijn paard nu zo'n oude zuurpruim aan het worden is die gewoonweg niet meer lekker wil knuffelen met een ander paard, dan halen we bijv. deze weg, moeten we een ander paard gaan kopen waar ze misschien OOK niet mee door een deur kan. Ik kan toch niet zo blijven rouleren in paarden? En dan moeten we ook nog net eentje tegenkomen die ook door ons lekker rustig te rijden is. Ik bedoel: deze hebben we in bruikleen, in principe was de bedoeling voor de rest van zijn leven. Als het niet klikt, dan zou hij waarschijnlijk wel gewoon terug kunnen (al zal er dan waarschijnlijk toch wel een klein stallingsprobleem zijn). Maar ja, als we dan een nieuwe moeten gaan kopen en het klikt weer niet, dan is alles dus voor niks geweest.
Pfffff, ik weet het niet hoor.
We sluiten de paarden nu 's nachts op. Dat brengt gelukkig ook al heel wat rust.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:28

Yviertje schreef:
Waarom blijven mensen denken: Als ik twee paarden bij elkaar zet, worden ze vanzelf vriendjes. Jij vind toch ook niet iedereen aardig? En die mensen ga je toch ook liever uit de weg?
Vergeet ook niet dat je merrie ook een rouwproces moet doorgaan ivm het verlies van haar vriendinnetje. En dan staat er opeens een vreemd paard op haar plekje.
Dus uit elkaar halen, de paarden worden hier niet gelukkig van.

dat maakt verder toch niet uit. Ze kunnen gerust bij elkaar blijven.
Dat leren ze wel. Op een bepaald moment krijgt je merrie er echt wel genoeg van. En misschien heel banketstaaf, maar daar worden ze hard van.

Hier hebben we ook kuddes en ze moeten langzaam aan zelf hun rang op werken. Wij plaatsen ze in de kudde en dan krijgen ze de klappen, niet alleen van de leiders, maar ook de zwakkeren die dan hun kans slaan. Uiteindelijk werken ze zichzelf omhoog of niet, maar dat is rangorde.

2 kinderen die totaal niet overweg kunnen haal je ook niet uit elkaar. Die laat je bij elkaar en vinden zelf een oplossing. Kijk dat er bij de mens geweld gebruikt word (is een fout van de mens) maar een paard gaat een ander niet lopen sarren. De ruin is de baas en de merrie dient zich daar bij neer te leggen of terug te vechten.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:37

Een kudde bestaat imo niet uit twee paarden.
En als je dat wel zo wilt zien; de leiding van een kudde ligt bij een merrie. De hengst/ruin is er om de kudde te verdedigen.

En ze zullen elkaar hoogstens gaan accepteren omdat ze met elkaar opgescheept zitten. Dat wil niet zeggen dat ze vrienden zijn.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:58

Maar ze hoeven toch ook geen vrienden te zijn? Ze zijn toch niet verplicht.
Als ze mekaar maar accepteren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:15

Jolandaa_ schreef:

Maar dat doen ze dus om te beginnen al niet. Daarnaast is het voor paarden leuker als ze met een ander paard staan dat ze aanspreekt. De situatie die TS omschrijft is voor beide paarden niet fijn. Tuurlijk, ze gaan er niet dood aan, ze doen het er maar mee, maar geen van beide is hiermee gelukkig.
De merrie heeft duidelijk niets met ruinen, die is gewend aan een vriendin, niet aan zo'n speelse kerel.
Voor de ruin is het niet leuk, want dat is kennelijk een speels paard en die zou graag een speels vriendje willen om mee te donderen. Die is dus beter af met een andere (speelse) ruin, want de meeste merries zijn gewoon niet speels.
De situatie zal met verloop van tijd waarschijnlijk niet beter worden dan hij nu is, dus als er een ander plekje kan worden gevonden voor de ruin, zou ik in ieder geval zorgen dat hij bij een andere ruin komt en dat er een merrie terugkomt voor je Isabel.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:39

Jolandaa_ schreef:

Als jij angst van die merrie, plassen, zwiepen, tanden over de muur halen, en niet meer dr eigen stal indurven accepteren vind. Tja dan zullen ze mekaar wel geaccepteerd hebben nu. Alleen imo is dit geen accepteren. En het is voor die merrie nu stress puur. En aangezien er geen andere paarden zijn waarmee die ruin kan spelen oid is die merrie steeds de klos. Dit is in mijn ogen ook geen kudde. Ze zijn maar met z'n tweeen en zouden dus ook met z'n tweeen door 1 deur moeten kunnen zonder dat de ene bang is voor de ander.

@TS over het algemeen zal een merrie een andere merrie makkelijker accepteren. Ruinen willen nu eenmaal graag spelen (ja er zijn uitzonderingen ;) ) maar de meeste zijn erg speels. Omdat ze al eerder met een merrie heeft gestaan denk ik dat ze een andere merrie ook wel weer accepteerd. Tot die tijd zou ik die 2 echt uit elkaar halen. Zoals je zelf al zegt je wilt toch niet tussen 2 paarden terrecht komen die niet door 1 deur kunnen. Heb je geen mogelijkheden een draadje tussen die 2 te maken?? Kunnen ze wel snuffelen en evt een beetje kroelen maar hij kan niet meer achter haar aanjagen.
Dat achter je kruipen is mij ook erg bekend. Dat deed mijn haf ook, die wist dat ik hem verdedigde. En hij is daarin niet de enigste, mijn oudje doet het ook. Die heeft af en toe te lijden van de draak. Maar goed als ze die dan niet kan pakken is er altijd wel een ander slachtoffer }>

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:54

Jolandaa_ schreef:

Hoeft idd niet nee, maar meestal wordt daar iig 1 van de 2 of misschien beide wel eenzaam van....
De ruin wil spelen en de merrie kan hier niet aan voldoen en de merrie is duidelijk ook niet blij, zelfs angstig - dus dat vind ik niet kunnen.
Oplossing is lastig, maar dit lijkt mij voor beide paarden geen goede omgeving om te leven.

Ben het met Yviertje eens.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:58

@ Jolandaa__ Je verplicht ze wel om elkaar aardig te vinden door ze met z'n tweeën te houden. Als de groep groter zou zijn, hebben ze de keuze om elkaar op te zoeken. Nu hebben ze geen keus.

@ superwoman +:)+

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:05

Kun je de weide niet splitsen? Een schrikdraad tussen de 2 staldeuren doen en door laten lopen naar de andere kant en aan beiden kanten voorziening maken voor elke paardje? Water bak beiden hoeken van elkaar af enz. Zodat de ruin in een stukje loopt en de merrie in een ander stukje? HOeft niet groot te zijn maar is er wel rust voor de merrie. En kunnen ze beiden weer eigen stal bezoeken maar elkaar niet klem zetten enz.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 21:56

Dat is erg lastig om er nog een draad te spannen. Dat moet dan weer een verplaatsbare draad zijn, want anders komen we met de tractor niet meer bij de hooikamer. Uitmesten wordt lastiger, voeren wordt lastiger, paarden hebben dan nog maar een strookje van 4-6 meter breed. De een 4, de ander 6 meter. Dan heeft Wim echt te weinig ruimte, die is zo groot, die krijgt de bocht dan niet gemaakt als hij een galopje wil maken.

Het is ook niet zo dat hij haar continu achterna jaagt. Maar zo af en toe wil hij een rondje rennen, dan dan komt hij uiteraard altijd even langs Isabel.
Maar als ik hem alleen op de wei zou zetten, dan staat Isabel te ijsberen omdat ze er ook bij wil. En als hij weg gaat om te lessen (of zelfs even de wei uit om de voeten af te spoelen) dan gilt Isabel alles bij elkaar omdat ze niet alleen wil zijn.

Het is dus heel dubbel. Van de ene kant wil ze niet met hem, maar van de andere kant ook niet alleen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:18

Isabonny schreef:
Het is dus heel dubbel. Van de ene kant wil ze niet met hem, maar van de andere kant ook niet alleen.

Een vervelende weidegenoot is altijd nog beter dan helemaal geen weidegenoot voor een typisch groepsdier. Je merrie is duidelijk wel een sociaal ingesteld dier, die het dan maar "doet" met wat er voor handen is.
Maar ik zou toch echt op zoek gaan naar een mogelijkheid om die ruin naar een andere groep (met andere ruinen om mee te spelen) te verhuizen en een merrie ervoor terug te laten komen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:41

Wat mij vooral opvalt in je OP is dat er zo snel na het verliezen van haar maatje, een ander paard bij is gezet. Hier gaat bij mij een lichtje branden omdat ik laatst een hele documentaire zag over rouw bij dieren. Bepaalde dieren (waaronder paarden) schijnen wel degelijk te rouwen om het verlies van hun vriendjes. Uit het onderzoek bleek ook dat het 9 van de 10 keer dan ook niet wil om in de rouwperiode van het dier er een nieuwe soortgenoot bij te zetten.
Was een erg interessante documentaire. Eens kijken of ik het onderzoek ergens terug kan vinden.

Ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat dit in deze situatie ook het geval is, maar het zou een reden kúnnen zijn. Dan ligt het niet zozeer aan de ruin, maar aan het feit dat de merrie het verlies van haar maatje nog niet goed heeft kunnen verwerken omdat de ruin haar zo snel na het verlies is 'opgedrongen'.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:17

Paarden rouwen idd net als ons. Mijn paard is er (na 7 jaar) nog steeds niet helemaal overheen dat haar veulen dood ging.