Chip uitlezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mamajolijn

Chip uitlezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 00:21

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Waar kun je het beste een chip uitlezen bij een paard dat als veulen in 2002 in Frankrijk gechipt is? En is daar nog speciale apparatuur voor nodig, of maakt het land van oorsprong van de chip niet uit?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

(ik weet niet zeker of de vraag hier moet of bij medisch, maar verplaats gerust als dat nodig is).

aslo

Re: Chip uitlezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:44

Je dieren arts bellen (hebben een reader) en zeggen dat het om een Franse chip gaat. Weet niet of het nu nog zo is, maar een jaar of 3 terug had je er een speciale reader voor nodig om buitenlandse chips te kunnen lezen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:03

Heb je de papieren niet, daar moet ook het chipnummer op staan. Ik neem aan dat er bij aanschaf het chipnummer met het paspoort gecontroleerd is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:14

Bij Franse paarden kan het zijn dat ze vlak achter het oor ergens zitten en niet, zo halverwege de hals zoals het in NL wordt gedaan.
In principe zou het met een gewone chipreader gevonden moeten worden.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:49

Bedankt allemaal!

Het is helaas niet mijn paard, maar een paard waarvan ik dolgraag de eigenaar wil terugvinden en daarvoor is identificatie nodig. Degene die 'm nu heeft is absoluut NIET de eigenaar. Ik heb het paard 1 week verzorgt. (mensen die meer willen weten, mogen een pb sturen ;) ).

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:37

aslo schreef:
Je dieren arts bellen (hebben een reader) en zeggen dat het om een Franse chip gaat. Weet niet of het nu nog zo is, maar een jaar of 3 terug had je er een speciale reader voor nodig om buitenlandse chips te kunnen lezen.

Er zijn twee typen chips: FDX-A en FDX-B. FDX-A chips, die in NL nooit gebruikt zijn, voldoen niet aan de ISO-standaard en kunnen daarom niet met iedere chipreader worden uitgelezen. Hiervoor heb je een zgn. "backward compatible" chipreader nodig. Virbac heeft een model dat dat kan, maar die kost € 875,-, da's dus geen hobby om er zelf ff eentje van te halen. Maar het lijkt me dat je van een DA wel mag verwachten dat ie zo'n ding heeft.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 17:24

@ EricPrast, heel erg bedankt voor de info! Daar kan ik zeker verder mee.