Wat is de minimale maat pony waar ik op kan rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusiesu

Wat is de minimale maat pony waar ik op kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:35

Ik zou heel graag een pony kopen om mijn paard gezelschap te houden. Nu dacht ik eerst aan een schattige shetje, maar ik begin te twijfelen.

Mijn zusje van 6 begint paardrijden zo onderhand interessant te vinden, dus misschien is het leuk om een wat grotere pony (groter dan een shetje) te kopen zodat ze er straks echt lekker op kan rijden. Plek is hier genoeg voor een pony.

Ik wil deze pony dan wel zelf gaan beleren, en vroeg mij af welke maat een pony moet hebben om iemand van 1.60 te kunnen dragen.

Dus: een zo klein mogelijk pony, die iemand van 1.60 kan dragen Iemand ideeën?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:24

ik denk dat het meer afhankelijk is van je gewicht.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:26

Kleine tinker? Ik hoorde dat ze heel lief zijn met kinderen ook?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:26

precies. Een kleine fjord misschien? Die heb je wel van 140 denk ik?

Vjestagirl

Re: Wat is de minimale maat pony waar ik op kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:27

Je hebt fjorden in 1.35 als je dat wilt... Houdt er wel rekening mee dat een fjord vrij veel grenzen nodig heeft om goed te functioneren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:27

De meeste D's en E's wel hoor, kleiner ook nog wel. Heb hier New-Forest en een Haflinger in de D-maat en die rij ik met mijn 1.68m. gewoon, zie onderschrift voor voorbeeld. Dan moet je niet een heel ranke pony hebben natuurlijk.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:28

Ik was eigenlijk echt naar een c pony ofzo aan het kijken, liefst nog kleiner! kunnen die 60 kg hebben?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:33

Ja hoor, gewoon een welshje, die kunnen dat echt wel hebben ;).
Vanaf 1.25 zou moeten lukken hoor!
(ik zie op een D/E pony of zelfs kleine tinker nou nog geen meisje van 6 zitten namelijk.. )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:34

suusiesu schreef:
Ik was eigenlijk echt naar een c pony ofzo aan het kijken, liefst nog kleiner! kunnen die 60 kg hebben?

Vergeet niet dat je zusje ook weer groter wordt. En de kleine pony's hoeven niet per definitie de braafste te zijn!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:37

ik zou voor een kleine tinker / haflingeer gaan.
vind je voor een c best groot (bn zelf kleiner dan jou ,maar vind het a. geen gezicht b. weet niet of de pony er erg blij mee is.. voorral jonge pony's die hun balans ohz nog moeten vinden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:42

Hier staat een kruising fjord shet van 1.17 waar zelfs ik met mijn 1.75 en 70 kg nog prima op kan rijden.
Ik kom net met mijn voeten onder zijn buik uit. :+ Krijg nooit opmerkingen, het ziet er niet eens zo gek uit.
Er heeft ook een poosje een meisje van 10 ofzo op gereden, maar je moet wel stevig in je schoenen staan voor zoiets hoor. Zelfs met mij gaat hij er als hij fris is gewoon vandoor. :o
Het bijzondere aan dat beestje is dus dat hij echt een groot lijf heeft maar met korte pootjes. Heel appart. Er zijn er ook niet veel van. Pappa was een fjord die een aantal shetten (perongeluk) heeft gedekt. De meesten hebben het niet gehaald, maar deze dus wel. Denk dat je zoiets niet snel zult vinden maargoed wie weet. Er zit geen kwaad in verder, maar hij heeft wel duidelijkheid nodig. Hij is euh, lomp en speciaal..

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:43

heb voor mij nichtje een A welshje nou daar heb ik ook al 2 keer opgezeten.
vond het in eerste instantie wel zielig maar toen ik erop zat liep die vorlijk door met oortjes naar voren en niks niet van dat ik hem in de weg zat tuurlijk zette ik hem niet aan het werk maar meer dat hij beetje echte beweging kreeg een klein meisje kan hem ten slote niet alleen aan.

maar hier zullen de meningen over verdeeld zijn natuurlijk.
als je de pony zelf wilt inrijden en ook vaker wilt doorrijden zou ik idd niet voor een al te kleine pony gaan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:44

Oja, wat je ook kunt doen, met de pony gaan mennen. Superleuk, beestje krijgt beweging en opvoeding!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:45

44Myrthe44 schreef:
(ik zie op een D/E pony of zelfs kleine tinker nou nog geen meisje van 6 zitten namelijk.. )

Oh jawel, het zijn ook lespony's waar ik het over had. Heb ook 2 C-tjes maar heb ook enkele al op de D's.
Kleinere pony's zijn natuurlijk heel geschikt -al vind ik persoonlijk Shetlanders niet zulke fijne pony's, heb dan liever een A-Welsh oid ivm. de gangen-, maar daar groeit men snel uit. Maar als het eigenlijk ook een gezelschapspony is is dat natuurlijk wel heel goed om te overwegen!

Edit: Grootste voordeel vane een iets grotere pony is dus dat je hem zelf nog kunt blijven bijrijden en trainen. Onze C-tjes ga ik bijvoorbeeld niet opzitten, die zijn dan ook al ouder.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:46

als je te groot voor de pony word kunnen jullie er altijd nog mee gaan mennen.ik heb een leuke 1,5jr pony te koop wat een b gaat worden zou het heel goed gaan doen in de koets

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:49

Chaos schreef:
44Myrthe44 schreef:

Oh jawel, het zijn ook lespony's waar ik het over had. Heb ook 2 C-tjes maar heb ook enkele al op de D's.
Kleinere pony's zijn natuurlijk heel geschikt -al vind ik persoonlijk Shetlanders niet zulke fijne pony's, heb dan liever een A-Welsh oid ivm. de gangen-, maar daar groeit men snel uit. Maar als het eigenlijk ook een gezelschapspony is is dat natuurlijk wel heel goed om te overwegen!

Edit: Grootste voordeel vane een iets grotere pony is dus dat je hem zelf nog kunt blijven bijrijden en trainen. Onze C-tjes ga ik bijvoorbeeld niet opzitten, die zijn dan ook al ouder.

Dus een B pony zou kunnen? Fjorden en tinkers etc zijn naar mijn mening toch te sterk en koppig voor zo'n klein meisje straks... uitzonderingen zijn er natuurlijk! Ik zou hem zelf wel af en toe willen blijven rijden, want geen idee hoe frequent mijn zusje zal rijden!

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:50

keona schreef:
als je te groot voor de pony word kunnen jullie er altijd nog mee gaan mennen.ik heb een leuke 1,5jr pony te koop wat een b gaat worden zou het heel goed gaan doen in de koets

met mennen heb ik 0,0 ervaring! het lijkt me heel leuk maar geen idee hoe dit aan te leren etc. Dan zou de pony dit al moeten kunnen of ik zou hulp moeten vinden(A)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:52

suusiesu schreef:
keona schreef:

met mennen heb ik 0,0 ervaring! het lijkt me heel leuk maar geen idee hoe dit aan te leren etc. Dan zou de pony dit al moeten kunnen of ik zou hulp moeten vinden(A)

Als je eens in je omgeving rond gaat kijken of er iemand ment, en je erin verdiept hoeft het met een kleine pony en als wagen een sulkytje of iets niet zo heel moeilijk zijn hoor. Gewoon met een ervaren iemand aan de slag, je hoeft geen wedstrijden te starten als je maar zorgt dat het veilig is. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:17

Ik zou zelf niet kleiner gaan dan een c pony, althans als je wilt gaan rijden. Ik ben zelf iets groter dan jou (1,70) en ik rijd op mijn c pony van 136. Dat gaat nog goed, maar als ze kleiner was geweest dan zou ik er niet meer opstappen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:20

Een B-pony kan ja, voor je zusje. Maar omdat je hem zelf wilt beleren en blijven trainen zou ik zeggen nee.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:23

ik heb hier 2 pony's van 128/130cm ik zelf ben 167cm en weeg 52kg ik stap wel eens op deze pony's en ze hebben er geen moeite mee(dit gebeurt niet vaak),omdat ik eigenlijk met ze men.denk ook dat je gewoon naar een wat stevigere kleine pony moet kijken en geen luxe
capopjekop schreef:
Ik zou zelf niet kleiner gaan dan een c pony, althans als je wilt gaan rijden. Ik ben zelf iets groter dan jou (1,70) en ik rijd op mijn c pony van 136. Dat gaat nog goed, maar als ze kleiner was geweest dan zou ik er niet meer opstappen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:27

Hoeft niet zo zeer met gewicht te maken te hebben. Op een pony van 1.28 -tenzij die heel rond is- ben je gewoon te lang voor. Dat stoort.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:21

ze gaat er niet mee op wedstrijd, dus of het mooi is maakt niet uit.

ik zou voor minimaal een c gaan. voor een b vind ik je echt te groot en te zwaar. zo'n jong dier moet ook nog eens z'n balans zien te vinden met jou er op. lijkt me geen goed plan.

voor een jong kind zou ik zowiezo een oudere, ervaren, brave pony kopen ipv een die je nog in moet rijden. maar dat is je eigen keus natuurlijk.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:10

Ik zou ook minimaal een C kiezen en dan echt een oerras. Zoals Welsh, Exmoor of Garrano. Dit zijn allemaal rassen die stevig gebouwd zijn en al jaren door volwassenen worden gereden.

Ik heb zelf met mijn 1.68 een C pony, maar ben wat dat betreft ook niet zwaar. Dat is wel een punt, zorg dat je normaal gewicht voor je lengte hebt en houdt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 07:52

jullie zeggen allemaal ik zou voor een c gaan maar als de pony net een b is of net een c daar vind ik niet veel verschil tussen .wel als ze een kleine b zou gaan kopen.ik zelf zou gewoon kijken voor een pony van+- minimaal 130cm stokmaat of groter dan ,maar dat wilde je niet.dus kom je uit op een grote b of een kleine c en wel een stevige pony nemen ik zou kijken voor inderdaad zopals gezegd werd welsh dartmoor merens en de andere rassen die genoemd werden,ook heb je wel vaker kleine tinkers van 130/135cm