Eerste winter 24/7 buiten.....help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Eerste winter 24/7 buiten.....help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:48

Ik weet even niet zo goed wat ik het beste kan doen, ben benieuwd naar jullie mening....
Mijn Kwpn-er van bijna 14 jaar staat sinds augustus 24/7 in een leuke kleine kudde op heeeel veeel land.
Mijn paard is zodaig geblesseerd dat hij niet bereden etc kan worden, hij mag de de rest van zijn leven heerlijk paard zijn en leven in deze kudde.
Nu is het winter en mijn paard heeft een mooie wintervacht (dus geen dekens), maar ik vind hem eigenlijk op het moment mager.
Hij is nooit dik geweest ook niet makkelijk dik te krijgen, maar ik voel nu heel erg goed zijn ribben.
In het land staat een enorm wal van wilgentakken (zo hoog als een huis) hier kunnen ze aan alle kanten uit de wind etc staan.
Een schuilstal wordt gebouwd maar duurt zeker nog 2 maanden.
Ze krijgen onbeperkt goed hooi. Zelf geef ik hem elke dag (verdeeld over twee keer) een volle grote bak (plastic afwasbak) kruidenmuesli (Pavo) met zonnenbloemolie en twee tot drie snede oud bruin brood. En dan nog elke dag 2 Pavo koeken.
Ik zou nog zemelen kunnen proberen....
Ik zat nu zelf aan een deken te denken zodat hij niet al zijn energie hoeft te gebruiken om warm te blijven, maar echt ideaal in een kudde dag en nacht is dat niet.... wat als die deken ergens mee inde knoop komt te zitten ofzo!!
Mijn paard uit de groep halen en tijdelijk ergens in een stal zetten vind ik geen optie, hij reageert slecht op verhuizen en ik wil hem niet uit deze groep halen hij heeft het er prima naar zijn zin....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:00

Subli seniores priores is een goede dikmaker, eventueel aanvullen met olie of omega 369 mix voor extra energie.

Chris_Diva

Re: Eerste winter 24/7 buiten.....help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:02

Voelt je paard ook koud dan?
en ruwvoer is de belangrijkste kachel voor je paardje:)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:06

Heel warm voelt hij niet aan, maar de andere paarden een draver en 3 koudbloeden voelen eigenlijk hetzelfde aan..... Ik heb vanmiddeag even gevoeld om te vergelijken....

Tamary; weet je waar je dat voer kunt kopen??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:08

Paperboy schreef:
Tamary; weet je waar je dat voer kunt kopen??

Subli kan je bij de welkoop krijgen en anders even op de website van de fabrikant kijken.

Chris_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:09

Ik zou hem lekker laten staan, en je zorgt er al voor dat ie genoeg ruwvoer krijgt.
Ik denk dat ie prima in staat is om zichzelf warm te houden.
Mijn oudere merrie staat nu 24/7 buiten en krijgt alleen kuil en hooi,
ze red het prima en houd zichzelf lekker warm met haar vachtje.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:10

Is hij onlangs nog ontwormd?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:11

ik voerde mijn lastig dik te krijgen paard altijd paardenmeel in de winter. dat wordt nog ouderwets in de molen gemalen, je doet er water bij, laat het even tien minuten staan en je kunt het voeren. erg fijn spul. dierenats hier in de buurt voert het om paarden aan te laten sterken na een operatie. weet niet waar je woont? ik haalde het altijd bij de molen in den dungen.
maar geloof dat ze het wel op meerdere plaatsen verkopen.

http://www.dendungensemolen.nl/

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:12

Ik heb het zelfde.Die van mij staat ook voor het eerst 24/7 buiten en hij is zo druk met alles en iedereen dat ik hem niet meer vet krijg.
De rest heeft een buffertje van afgelopen zomer,die van mij liep toen nog niet op een vette wei.
Ik ben begonnen met de merrie brok,die schijnt ook iets vetter te zijn.De muesli werkt voor die van mij niet echt,heb het idee dat hij dunner wordt dan met de brok.
Olie moet ik nog gaan proberen,maar hij eet heel moeilijk.Die van ons krijgen kuil bij en ik heb hem onder dekens staan.
Echt een probleem,ik hoop dat hij met het verse gras weer snel vet wordt.

Een paard kan veel kou hebben,maar alleen als hij genoeg vet heeft.Anders zou ik hem toch maar een goeie dikke deken op doen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:23

FriesWytske; Hij is toevallig een week geleden ontwormd en dat wordt netjes bijgehouden.

Loulou; paardenmeel klinkt goed, ga zo even de mail bekijken.

Iemand ervaring met paarden zemelen als dikmaker??

Ambre; als ik deze week geen verbetering zie gaat er ook een deken op (hoeveel grams is dan aan te raden ivm zijn wintervacht).

Ik had echt gehoopt om hem lekker dekenloos de winter door te krijgen, vind een deken om 24/7 in een wei toch wat griezelig...
Maar ik vind het zo zielig als hij zo mager blijft.....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:26

lucerne bijvoeren naast het andere ruwvoer wil ook weleens helpen :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:26

Zemelen maken niet dik hoor!Alleen olie doet de truc zegt mijn DA.
Denk dat hij toch teveel verbrand om zich warm te houden.Het is nog maar het eerste jaar.
Je zult wel een echte dikke op moeten doen ivm het niet omhoog kunnen zetten vh winterhaar.
Die van mij heb ik deze herfst nog geschoren en staat ook alweer met een hals en 2 dikke dekens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:27

Ik zou het inderdaad goed in de gaten houden en niet te lang wachten met een deken als hij niet verbeterd. Ik zou gaan voor een echt waterdichte en stevige deken, liefst met een halve hals zodat de kans op in regenen bij de nek en schouders minder groot is. Een 200 grams deken zou al veel moeten helpen.

Mijn paard blijft (wel met deken) goed op gewicht met onbeperkt ruwvoer, bietenpulp met meuslie. lucerne en met omega 3-6-9 er door heen. (Wel goed weken voor je bietenpulp geeft)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:32

maismeel werkt goed als dikmaker.
Wellicht gewoon een 100 gr canvas deken erop met zo'n wol/vilten binnenkant, zo'n ouderwetse deken. Die zijn niet stuk te krijgen, en als er toch iemand 2x per dag naar kijkt moet het niet zo'n probleem zijn lijkt me.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:35

Ik ga maar eens dekens kijken, want ik ben bang dat ik hem met de huidige temperaturen niet meer dik ga krijgen....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:44

Je voert je paard veel te veel zetmeel; brood en brokken. Dat tast de darmflora aan, waardoor je paard het eigenlijke paardenvoer hooi niet meer goed kan verteren! Geen mais geven, dat maakt het alleen maar erger, dat is suiker en zetmeel. Schrap alles wat zetmeel is en voer je paard hooi en indien nodig geweekte grasbrok of bietenpulp. Het feit dat je paard mager wordt ondanks 24/7 hooi geeft al aan dat er behoorlijk wat schade is opgelopen in de darmflora.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

en

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-12-10 19:45, in het totaal 3 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:44

arabesk:
jij weet ook wel dat magere/zieke en oudere dieren beter wel een deken op kunnen hebben met dit weer.

gooi er maar een dikke deken op hoor!
een 300 grams zou ik wel doen, lekker warm dus verbrand hij daarmee geen extra caloriën meer.
wij hebben er ook wat staan die makkelijk afvallen en die hebben ook een dikke deken en houden we op gewicht met omega olie
deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/13 ... ie/108220/

en gebroken/geplette mais en ongeveer 2 kilo brok per dier er bij.( beetje afhankelijk van hoe groot ze zijn en wat je er verder nog mee doet natuurlijk
een mager dier moet natuurlijk onbeperkt goed ruwvoer eten en een 2kilo brokken op een dag kunnen ze best hebben :j

wij hebben meerdere dieren op de weide lopen met een deken om en dat gaat heel er goed hoor, zorg er wel voor dat de deken goed past en dus niet al te scheef kan gaan zakken,dan komt het wel goed :j

ohw ja :
nog even toevoegen:
teveel krachtvoer is natuurlijk niet goed dat weet ik ook wel, en daarvoor in de plaats kun je dan een supplement gaan geven als je denkt dat je dier vitamines/mineralen tekort komt.
welke heel goed is voor dunnere paarden en oudere paaren is deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... nt/100610/

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:56

Ellepel; je hebt gelijk ik ga morgen gelijk een lekkere dikke deken voor hem halen met een beetje hals erop.
ruwvoer is onbeperkt aanwezig. Wie weet als hij volgend jaar de hele zomer in de wei heeft gelopen en een beetje vetreserves heeft opgebouwd dat het de volgende winter wel lukt....... en anders gewoon een jas aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:59

ja hoor ,koud is koud en dan mag er best een deken op.
:D

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:00

Hoeveel paarden staan hier en op hoeveel plaatsen hooi staan er? Kan het niet zijn dat hij weggejaagd wordt bij het eten? Mijn paard heeft de afgelopen 2 winters zonder deken op het land gestaan met hooguit 2 plakken hooi per dag en was alles behalve mager, ook is ze nooit verkouden of wat dan ook geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:04

Dat verschilt gewoon van paard tot paard. De ene moet de hele dag door eten om op gewicht te blijven, de andere valt dan als nog af en weer een ander groeit dicht als hij de hele dag door zou eten.

Sommige paarden redden het gewoon niet met twee plakken hooi.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:08

Je hebt wel gelijk hoor dat het van paard tot paard verschilt, en het scheelt ook dat mijne al haar hele leven buiten staat en niet voor de eerste winter. Maar omdat het paard toch redelijk veel te eten krijgt zou ik eerst kijken of het niet zo is dat hij weggejaagd wordt bij het hooi, want als dat de oorzaak is helpt de deken niet genoeg.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:17

er worden elke keer 7 plakken hooi neergelegd voor 5 paarden, het ligt op een lange rij in hoopjes steeds met een meter of 2 ertussen...
Als ik er ben staan ze vaak gemoedelijk naast elkaar te eten.
Mijne is wel een van de lagere in rang maar ik zie hem wel altijd er tussen staan en eten.
Er is in deze kudde eigenlijk nooit een paard wat buiten de groep gezet wordt. Soms krijgt hij wel eens een lelijke blik van een merrie maar dan gaat hij bij een ander hoopje hooi staan. Het is eigenlijk een hele rustige groep, geen vechten of opjagen etc.

Toen mijn paard geblesseerd was moest hij 5 maanden stalrust, hij had toen tegen de verveling onbeperkt kuil. zelfs na die 5 mnd. van niet bewegen en onbeperkt eten was hij nog niet echt dik..........

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:14

Ik heb mijn merrie ook 24/7 buiten en had 't zonder deken willen doen, maar zij werd ook te mager, je zag en voelde duidelijk de ribben. Ik denk dat het komt omdat ik te laat begonnen ben hooi bij te geven (heb haar dit jaar voor 't eerst dus het is wat uitproberen). Naast het hooi nog luzerne en maismeel bij gaan geven om dikker te worden, dat hielp wel iets maar niet genoeg. Toen net voor de echte kou inviel toch maar een deken opgedaan (200 grams) en nu is ze in een goeie 2 weken tijd weer lekker rond. Ik ben dus toch wel blij ermee. Was ook wel bang voor blijven hangen oid maar de deken zit altijd perfect ook als ze rolt etc. En er is minimaal 3-4x per dag iemand die komt kijken (ik en weideverhuurders) dus als er iets niet goed is zien we het vrij snel.
Van wat ik van andere mensen hoor verschilt het echt per paard of ze het goed redden zonder deken of niet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:09

plakken hooi van kleine pakjes? hoe vaak voeren ze per dag? ik vind 7 plakken niet veel voor 5 paarden. dat eet die van mij in z'n eentje zo ongeveer op een dag.