lailapri schreef:Ehm klinkt niet als een gezellige verhouding tussen jullie.
Als het mogelijk is zou ik beginnen met hem los in de bak te zetten.
Dan ga je heb observeren, wat doet hij.
Vervolgens ga je erbij en ga je kijken hoe groot zijn ruimte is (zodra je erin stapt krijg je zijn aandacht en als je verder gaat kan hij weglopen of naar je toe komen of alleen wegdraaien met het hoofd, etc). Als je dat hebt afgestast kun je daar mee spelen, ga net in zijn ruimte staan en kijk of hij naar jou toe wilt komen, maar je roept hem niet, gaat zijn aandacht weg kijk dan ook weg, niet genoeg, loop weer een paar stapjes. Komt hij niet, ook goed, zelf weten, hij moet niets.
Daarna als julie elkaar wat afgetast hebben en eventueel wat dingen samen hebben gedaan (rond lopen en begroeten bijvoorbeeld), kun je gaan spelen met je positie en en druk die je op hem kunt uitoefenen, deze druk (eventueel met hulp van touw of zweep) moet zo groot zijn dat er beweging in komt maar zo klein dat je het paard niet van je af duwt want ookal loopt hij langs het hek, met teveel druk gaan ze vaak naar buiten kijken. Eigenlijk ben jij een magneet maar zorgt de druk die je uitoefend ervoor dat hij niet aan je plakt. De richting van de beweging maakt niet zo heel veel uit en als hij omkeert ook niet want dat is de volgende stap, wat is de invloed van druk op de voor/achter/middenhand. Speel er wat mee en kijk naar je paard, hij leert je wat welke hulp voor hem betekend en jij kunt dit gebruiken met longeren en rijden.
Gaat dit kun je ook tempo gaan bepalen en daarna is de stap naar een lijn ertussen veel kleiner geworden.
Uiteraard is respect voor jou ruimte erg belangrijk en mag je dan best op je strepen staan, maar je hoeft er niet achteraan te blijven jagen als hij al weer uit je ruimte is.
succes.
ik denk dat ik hier wel wat mee kan!
maar we hebben wel een goede verhouding hoor tenminste wel met rijden en poetsen( moet soms wel even corrigeren dat hij niet in mijn kont hapt tijdens het hoeven uitkrabben) en vooral met eten XD