dominant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivione

dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:46

hallo,

een paard waar ik op rij (faygen, tinker, 8 jaar als ik het goed heb) heeft soms van die streken maar ik kan hem best aan en weet dat ik de baas ben.
alleen als ik hem wil longeren blijft hij stil staan en weigert hij(heeft hij altijd gedaan ook bij de eigenaar en mensen die hem hebben ingereden).
als ik hem los gooi en op jaag (van kom nu mag je je energie kwijt) gaat hij in volle gallop op me af jaag hem dan wel weg maar het moet niet kunne.
hebben jullie tips??

Groetjes <3

ps. hierna was hij nog boos dus als ik ga rijden en stapte op bokt hij 2 keer haha driftkopje :P (kan geen kwijt klein dik paardje dus net een klein sprongetje)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:54

Volgens mij wil hij in volle galop vooral met je spelen. Dus geef hem niet te veel op zijn kop. Snapt dat beest veel.
Wat je zult moeten leren is een nog dominantere houding aan te nemen dan hij. Maak je groot, Steek je handen omhoog met gespeide vingers en ookal bibber je van binnen een beetje doe gewoon alsof jij de baas bent, loop zo, commandeer zo, neem hem zo mee aan het touw, haal hem uit zijn stal alsof jij de koningin van de stallen bent.
Als je doet alsof dat zo is (je acteert dus een beetje) dan geef je met je lichaamstaal aan dat jij zijn meerdere bent en dat jij dus bepaalt dat er wel gespeeld mag worden, maar niet zo wild.

Wat betreft het longeren, volgens mij moet er hier een paard eens flink aangepakt worden. Hoezo stil staan. Je hebt toch een lange zweep in je handen. Misschien moet je die een paar keer echt streng in zetten. Daarna is het waarschijnlijk niet meer nodig, hijzal je respecteren omdat hij begrepen heeft dat jij de bedoeling bepaald. Je wordt geringeloord meisje...

joopie7

Re: dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:03

pets met de longeerzweep worden ze vaak wel voortwaarts van ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:14

Ehm klinkt niet als een gezellige verhouding tussen jullie.

Als het mogelijk is zou ik beginnen met hem los in de bak te zetten.
Dan ga je heb observeren, wat doet hij.
Vervolgens ga je erbij en ga je kijken hoe groot zijn ruimte is (zodra je erin stapt krijg je zijn aandacht en als je verder gaat kan hij weglopen of naar je toe komen of alleen wegdraaien met het hoofd, etc). Als je dat hebt afgestast kun je daar mee spelen, ga net in zijn ruimte staan en kijk of hij naar jou toe wilt komen, maar je roept hem niet, gaat zijn aandacht weg kijk dan ook weg, niet genoeg, loop weer een paar stapjes. Komt hij niet, ook goed, zelf weten, hij moet niets.
Daarna als julie elkaar wat afgetast hebben en eventueel wat dingen samen hebben gedaan (rond lopen en begroeten bijvoorbeeld), kun je gaan spelen met je positie en en druk die je op hem kunt uitoefenen, deze druk (eventueel met hulp van touw of zweep) moet zo groot zijn dat er beweging in komt maar zo klein dat je het paard niet van je af duwt want ookal loopt hij langs het hek, met teveel druk gaan ze vaak naar buiten kijken. Eigenlijk ben jij een magneet maar zorgt de druk die je uitoefend ervoor dat hij niet aan je plakt. De richting van de beweging maakt niet zo heel veel uit en als hij omkeert ook niet want dat is de volgende stap, wat is de invloed van druk op de voor/achter/middenhand. Speel er wat mee en kijk naar je paard, hij leert je wat welke hulp voor hem betekend en jij kunt dit gebruiken met longeren en rijden.

Gaat dit kun je ook tempo gaan bepalen en daarna is de stap naar een lijn ertussen veel kleiner geworden.
Uiteraard is respect voor jou ruimte erg belangrijk en mag je dan best op je strepen staan, maar je hoeft er niet achteraan te blijven jagen als hij al weer uit je ruimte is.

succes.

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:40

mrie schreef:
Volgens mij wil hij in volle galop vooral met je spelen. Dus geef hem niet te veel op zijn kop. Snapt dat beest veel.
Wat je zult moeten leren is een nog dominantere houding aan te nemen dan hij. Maak je groot, Steek je handen omhoog met gespeide vingers en ookal bibber je van binnen een beetje doe gewoon alsof jij de baas bent, loop zo, commandeer zo, neem hem zo mee aan het touw, haal hem uit zijn stal alsof jij de koningin van de stallen bent.
Als je doet alsof dat zo is (je acteert dus een beetje) dan geef je met je lichaamstaal aan dat jij zijn meerdere bent en dat jij dus bepaalt dat er wel gespeeld mag worden, maar niet zo wild.

Wat betreft het longeren, volgens mij moet er hier een paard eens flink aangepakt worden. Hoezo stil staan. Je hebt toch een lange zweep in je handen. Misschien moet je die een paar keer echt streng in zetten. Daarna is het waarschijnlijk niet meer nodig, hijzal je respecteren omdat hij begrepen heeft dat jij de bedoeling bepaald. Je wordt geringeloord meisje...

ja alleen kwa longeren hij is de zweep zo gewend dat hij er niet zo heel veel om geeft en onze zweep is heel zwaar dus moet ook nog een nieuwe kopen

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:44

lailapri schreef:
Ehm klinkt niet als een gezellige verhouding tussen jullie.

Als het mogelijk is zou ik beginnen met hem los in de bak te zetten.
Dan ga je heb observeren, wat doet hij.
Vervolgens ga je erbij en ga je kijken hoe groot zijn ruimte is (zodra je erin stapt krijg je zijn aandacht en als je verder gaat kan hij weglopen of naar je toe komen of alleen wegdraaien met het hoofd, etc). Als je dat hebt afgestast kun je daar mee spelen, ga net in zijn ruimte staan en kijk of hij naar jou toe wilt komen, maar je roept hem niet, gaat zijn aandacht weg kijk dan ook weg, niet genoeg, loop weer een paar stapjes. Komt hij niet, ook goed, zelf weten, hij moet niets.
Daarna als julie elkaar wat afgetast hebben en eventueel wat dingen samen hebben gedaan (rond lopen en begroeten bijvoorbeeld), kun je gaan spelen met je positie en en druk die je op hem kunt uitoefenen, deze druk (eventueel met hulp van touw of zweep) moet zo groot zijn dat er beweging in komt maar zo klein dat je het paard niet van je af duwt want ookal loopt hij langs het hek, met teveel druk gaan ze vaak naar buiten kijken. Eigenlijk ben jij een magneet maar zorgt de druk die je uitoefend ervoor dat hij niet aan je plakt. De richting van de beweging maakt niet zo heel veel uit en als hij omkeert ook niet want dat is de volgende stap, wat is de invloed van druk op de voor/achter/middenhand. Speel er wat mee en kijk naar je paard, hij leert je wat welke hulp voor hem betekend en jij kunt dit gebruiken met longeren en rijden.

Gaat dit kun je ook tempo gaan bepalen en daarna is de stap naar een lijn ertussen veel kleiner geworden.
Uiteraard is respect voor jou ruimte erg belangrijk en mag je dan best op je strepen staan, maar je hoeft er niet achteraan te blijven jagen als hij al weer uit je ruimte is.

succes.

ik denk dat ik hier wel wat mee kan!
maar we hebben wel een goede verhouding hoor tenminste wel met rijden en poetsen( moet soms wel even corrigeren dat hij niet in mijn kont hapt tijdens het hoeven uitkrabben) en vooral met eten XD

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:19

Er is geen goede verhouding, das echt duidelijk , jij zegt dat dit niet zo is, maar daar zit net de fout in denken, stel je anders op en je hebt gewoon een ander paard.
Dat durf ik echt met volle zekerheid zeggen.
Neem eens les in dit onderdeel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:59

Dat wilde ik net zeggen. Ken je dat gevoel dat iemand je claimt als beste vriendin maar diegene eigelijk helemaal niet zo aardig tegen je is als ze naar andere doet voorkomen, of een beste vriendin natuurlijk. Dat geeft je een heel ander gevoel als iemand waar je gewoon heel goed mee kan opschieten, beste vriendin of niet, dat is dan niet van belang, maar het gevoel is heel anders.

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 21:15

aeolusnr1 schreef:
Er is geen goede verhouding, das echt duidelijk , jij zegt dat dit niet zo is, maar daar zit net de fout in denken, stel je anders op en je hebt gewoon een ander paard.
Dat durf ik echt met volle zekerheid zeggen.
Neem eens les in dit onderdeel.

Er is dus echt wel een verhouding elke keer als ik hem ga halen hinnik die en met rijden gaat het ook super alles gaat eigenlijk super alleen longeren niet maar dan valt hij me niet aan alleen als ik hem opjaag en dat doet hij bij zijn baasje ook!!